Scott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. januar 2021 - kl. 15:33
0 0

I anledningen af 10 års jubilæet for udgivelsen af beat ‘em up nyklassikeren Scott Pilgrim vs. The World: The Game, genudgiver Ubisoft nu spillet i en Complete Edition. Læs anmeldelsen her.

Tegneserien med Scott Pilgrim så dagens lys i 2004 og i 2010 udkom spillet Scott Pilgrim vs. The World: The Game i forbindelse med udgivelsen af filmen. Spillet udkom digitalt til PlayStation 3 og Xbox 360, men kunne i 2014 ikke længere købes, da Ubisoft på grund af manglende rettigheder, valgte at fjerne spillet fra blandt andet PlayStation Store. Fans har i årevis tigget Ubisoft om en genudgivelse og det sker nu i form af Scott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition.

Scott Pilgrim er blevet lun på Ramona Flowers, men den unge dame har ikke ligget på den lade side, så for at få adgang til hendes hjerte, skal Scott nedkæmpe hendes syv ekskærester først, og det er ikke helt så let, som det måske kunne lyde. Spillet er en stor kærlighedserklæring til en nærmest uddød genre, og det er proppet med gammeldags 8bit pixelgrafik, skrigende chipmusik, et enkelt og simpelt gameplay og en temmelig høj sværhedsgrad - helt i tråd med hvordan spillene var dengang.

Over syv levels kæmper man sig igennem nogle meget lineære baner, mens man sparker og tæver løs på alle på ens vej - og man er da heller ikke for fin til at kaste med skraldespande, vejskilte og baseballbat. I starten har man ikke engang en håndfuld moves, men efterhånden som man nedkæmper fjenderne, bliver man stærkere, og man låser op for nye moves og angreb - og inden længe laver man uppercuts, flyvespark og glidende tacklinger. Man optjener ligeledes penge undervejs, som kan bruges i spillets butikker rundt omkring. Her kan man købe ting som booster ens stats, giver ekstra liv og mange andre ting.

Sværhedsgraden er temmelig høj, især hvis man spiller alene. Gameplayet er tydeligvis fokuseret mod co-op, hvor man kan spiller op til fire spillere side om side lokalt. Jeg vil dog anbefale, at man nøjes med at spille to spillere for den bedste oplevelse, for er man fire spillere på skærmen, er det svært overhovedet at se noget, da det hele er én stor klump af pixels, der farer rundt mellem hinanden, når man går i infight med skurkene. To spillere er altså optimalt, og så begynder gameplayet faktisk at fungere rigtig godt. Her har man en reel chance mod bosserne og hele kampagnen kan spilles side om side med ens venner.

Man kan også spille online, hvilket kræver man har en Ubisoft konto og der er en række ekstra gamemodes, som kan spilles alene eller sammen med ens venner. Der er Battle Royale, Boss Rush, Survival Horror (hvor fjenderne er zombier) og Dodge Ball, som er en slags stikbold bare med basketbolde eller bowlingkugler. Disse ekstra gamemodes tilfører ikke rigtigt noget til spillet, andet end lidt kortvarigt afveksling.

Ubisoft har arbejdet sammen med Paul Robertson, der er en af de førende kunstnere inden for den specielle pixelgrafik og animationsstil som er brugt i spillet. Grafikken består af store og farverige pixels, og animationerne er stive og lidt klodsede, men det er præcis som at se de gode gamle 8bit spil. Man kan vel næppe kalde denne grafikstil for unik, da den er set mange gange tidligere, men det er bestemt forfriskende, at Ubisoft har valgt denne stil.

Lydsiden emmer også af 8bit. Musikken leveres af chipmusikbandet Anamanaguchi fra New York, og det er lykkedes dem at få den helt rigtige 8bit-lyd frem. Om man kan lide denne slags musik er naturligvis op til ens smag, men enten elsker man den ellers hader man den. Lydeffekterne er ligeledes ganske gode og minder også om dem, man kunne finde i denne slags spil for mange år siden.

Efter nutidens standarder er gameplayet klodset og til tider voldsomt frustrerende, og det vil med stor sikkerhed irritere nutidens spillere. Men spillet er måske også mere målrettet dem, som kan huske 8bit spillene og ikke mindst dem, som elskede de ubarmhjertige beat ‘em ups, som man kunne få dengang - og de vil ikke have noget problem med det udfordrende gameplay.

Scott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition er en tilbagevenden af en beat ’em-up klassiker af den gamle skole. Fans har råbt efter det i årevis og nu er det her så igen - og denne gang inkl. de to udvidelser, som blev udgivet til spillet for efterhånden 10 år siden. Spillet er identisk med det som udkom på PlayStation 3, så man skal ikke forvente nyt indhold ud over de to udvidelser.

Det er ikke et spil for alle, men er man typen, som får et lille nostalgisk stik i hjertet, når man ser håndtegnet pixelgrafik, så er Scott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition en herlig kærlighedserklæring til en svunden tid - og en svunden genre.

Scott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition kan købes på PlayStation Store for 109 kr. hvilket bestemt er en god pris for et spil af denne kaliber.
+ Glimrende klassisk gameplay, flot pixelgrafik, fedt chip-soundtrack, solidt kampsystem
Sværhedsgraden er ikke for alle, intet nyt indhold, lidt upræcis styring