Shadow of the Tomb Raider

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. september 2018 - kl. 12:40
Del denne artikel:
5 6

Sidste afsnit af genfødslen af Lara Croft er landet og det er det bedste spil i Tomb Raider serien i længere tid. Læs vores forsinkede anmeldelse af Shadow of the Tomb Raider her.

Nogen påstår, at single-player spil er ved at uddø som genre. De kan godt stikke piben ind igen. 2018 er beviset på, at store single-player spil lever i bedste velgående; først fik vi God of War, for et par uger siden landede Spider-Man, som slår den ene rekord efter den anden og nu er Shadow of the Tomb Raider udkommet. Det er et godt år for store single-player oplevelser - og det er ikke slut endnu.



Siden det første Tomb Raider udkom tilbage i 1996, har der været udgivet et utal af spil i serien fordelt over et utal af platforme. I 2013 valgte Square Enix at genstarte serien, som var kørt en smule træt og planen var at gøre det over tre spil. I 2013 udkom Tomb Raider, Rise of the Tomb Raider udkom i 2015 og nu er det sidste spil i rebooten, Shadow of the Tomb Raider, så udkommet.

Ikke overraskende, skal Lara Croft endnu engang redde verden. Jeg vil ikke afsløre for meget af historien, men sammen med hendes gode ven Jonah, begiver Lara sig mod den skjulte by Paititi i Peru og ikke overraskende, er den evige fjende, organisationen Trinity, også på vej mod Paititi. Det må betyde at der er noget af stor vigtighed i den smukke og skjulte by.



Denne gang er der mere fokus på stealth i gameplayet og det klæder spillet rigtigt godt, at de middelmådige kampe er tonet ned. Spillet fungerer da også bedst, når man sniger sig rundt i det høje buskads, eller smører mudder i hovedet og falder i ét med en mudret skråning og lydløst nedlægger fjender - eller når man klatrer rundt på stejle klippevægge eller hopper fra platform til platform.

Man burde dog lige tage en snak med det geni, som opfandt stealth-sektioner under vand. Her skal man gemme sig i højt søgræs, for ikke at bliver opdaget af stimer af sultne piratfisk, som kan flænse Lara til strimler på få sekunder. Disse sektioner er i bund og grund overflødige - og temmelig frustrerende.



Opbygningen af Shadow of the Tomb Raider er en lidt sjov kombination. Jeg tænkte flere gange på, om Eidos Montreal har skævet til Naughty Dog og Uncharted spillene, og det er bestemt positivt, at man kan få disse mesterværker i tankerne, når man spiller et spil. Oven på denne “Uncharted formular” er det lagt en semi-åben verden, som er fyldt med sidemissioner, masser af små aktiviteter man kan kaste sig over og lette rollespils-elementer, hvor man kan låse op for forskellige evner i et simpelt evnetræ. Det fungerer som sådan fint, og der er ingen tvivl om, at Shadow of the Tomb Raider er et underholdende spil, men nogle gange virker det som om, at det ikke rigtigt ved hvad det vil være.

En rigtig fin detalje er måden spillet håndterer styringen af sværhedsgrad på. Man kan justere den individuelt for tre forskellige områder i spillet, nemlig hvor svære kampe skal være og hvor meget hjælp man vil have, i form af for eksempel visuelle ledetråde i grafikken, når det kommer til udforskning af omgivelserne og til gådeløsning. Så hvis man ønsker en udfordring i for eksempel gådeløsningen, men ikke gider at have røvfuld i kampene, indstiller man blot spillet sådan, at gåderne er svære mens kampene er lette. Vi håber at andre spil vil tage denne måde at styre sværhedsgraden til sig, for det virker virkelig godt.



Grafikken i Shadow of the Tomb Raider ser super lækker ud. Man kan vælge mellem to grafikindstillinger; High Resolution mode og High Framerate mode - jeg valgte High Resolution mode og med HDR slået til, ser Shadow of the Tomb Raider fantastisk ud - og det var meget sjældent at jeg bemærkede at frameraten dykkede. Jeg tog ofte mig selv i, at stoppe op blot for at nyde den smukke natur, de bjergtagende udsigter og de smukke grotter med flot lyssætning fra fakler og sollys som slipper ind gennem sprækker og revner. Designerne hos Eidos Montreal har virkelig fået skabt et smukt spil, og hele stemningen er svær ikke at blive grebet af.

Lydsiden er også rigtig fin, med gode lydeffekter og troværdige dialoger mellem Lara og Jonah. Lyd og billede går her op i en højere enhed og Shadow of the Tomb Raider er et særdeles velproduceret spil, hvilket specielt kan ses i de flotte og meget filmiske mellemsekvenser.



Shadow of the Tomb Raider er det bedste spil i genoplivningen af Lara Croft. Det er bygget over samme formel som de forrige to spil, og der vil være nogle småting man kan brokke sig over, men helt overordnet er det et virkelig velpoleret og velfungerende spil, som også er underholdende at spille - og at det så ligner en million på samme tid er jo bare et stort plus.

Fans af Tomb Raider (og Uncharted) vil med det samme føle sig hjemme i Shadow of the Tomb Raider, og efter denne tur til Peru med Lara og Jonah, håber jeg at vi får mere at se fra vores favorit grotte-jæger.
Fakta
Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider

PlatformPlayStation 4
UdviklerEidos Montreal & Crystal Dynamics
UdgiverSquare Enix
Spillere1
UdgivelsesdatoUde nu
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 18 Vold
Følg PSlife her
+ Virkelig smuk grafik, sværhedsgraden kan indstilles uafhængigt på tre områder, velfungerende gameplay og mekanikker
Stealth-sektioner under vand
Gameplay:8.5
Grafik:9.0
Online:-
Holdbarhed:8.0
Overall 9.0
Log ind og stem
6
Der er 6 brugere som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.