Shakedown: Hawaii

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 3. januar 2021 - kl. 19:42
0 1

Hvad gør man, når man ikke har fulgt med tiden og ens virksomhed er ved at bukke under? Man tyr til afpresning, vold og lyssky forskningsmetoder. Sådan er det i hvert fald i Shakedown: Hawaii.

Shakedown: Hawaii er et humoristisk open world action-eventyr i god gammel 16 bit stil. Man tager rollen som en usædvanlig CEO og han står i spidsen for Feeble Multinational. Problemet er, at man ikke helt har fulgt med tiderne og nu er de forbandede unge mennesker begyndt at streame deres film og lejer derfor ikke længere film i de videobutikker man ejer og online shopping med gratis levering gør det næsten umuligt at drive rigtig forretning længere.

Sammen med ens uduelige, arbejdsløse og DJ-wanna-be søn Scooter, begynder man at genopbygge forretnings-imperiet og der tages tvivlsomme metoder i brug. Det er alt fra at smadre fragtbiler som bringer varer ud fra onlinebutikkerne og afpresse butikker til at betale beskyttelsespenge til at deltage i reality shows med store pengepræmier, lægge sig ud med et narkokartel, blive en del af skumle forretningsmodeller og ikke mindst opkøbe massevis af selskaber rundt omkring, for at overtage dem og bruge dem til at skaffe penge. Hvordan det gøres er lige meget, da vores CEO får de fleste idéer til hans lyssky forretninger fra tv-shows i fjernsynet. Det skal nok gå godt.

Shakedown: Hawaii er en sjov blanding af de gamle Grand Theft Auto spil og et strategispil. Spillet indeholder over 120 forskellige missioner, mere end 80 butikker, der skal overtales til at tegne et “abonnement på beskyttelse” og der er lige under 400 bygninger som kan købes i jagten på at få overtaget hele øen.

Spillet indeholder en Story Mode hvor man som den her CEO altså skal forsøge at redde sine forretninger og det gøres i løbet af en stor portion missioner, som er ganske afvekslende. Ud over kampagnen kan man også tage en række udfordringer i Arcade Challenges eller blot løbe rundt og skabe kaos i Free Roaming som enten CEO eller den uduelige søn Scooter.

På overfladen ser spillet lidt simpelt ud, men der er masser af sjove features, masser af ting man kan lave og man kan løbende låse op for nye våben, nye frisurer, nye briller og nyt tøj til ens lille 16 bit pixelklump.

Shakedown: Hawaii er et spil, som på ingen måde tager sig selv seriøst. Det er på mange områder en parodi på ting som 80’ernes popkultur, retrospil, reality genren, folks Instagram liv og de mere tvivlsomme forretningsmetoder. Det er god og afslappende underholdning, som man ikke skal tage seriøst - man skal bare lade sig rive med og lade sig underholde.

Den grafiske stil er typisk SNES 16 bit grafik og det fungerer ganske godt og er dejlig nostalgisk at se på. Lydsiden er også retro på den fede måde, så alt i alt holder spillet den lækre retro stil hele vejen igennem. Ejer du allerede spillet til PlayStation 3, PlayStation 4 eller PS Vita, så kan du opgradere gratis til denne PlayStation 5 version, som byder på blandt andet nye trophies og brug af DualSense controlleren.

Shakedown: Hawaii er et ganske underholdende spil, med masser af indhold, god humor, nostalgi i spandevis og hvis du mangler et lille useriøst actionspil, hvor de små grå kan få lov til at slappe af, så tag et kig på Shakedown: Hawaii.

Spillet kan købes på PlayStation Store for 149 kr.
+ Variende missioner, nostalgisk og flot 16 bit grafik, god humor, meget indhold
Nogle missioner kan være lidt frustrerende