Shellshock Nam ’67

Anmeldt af: - 19. august 2004 - kl. 21:38
Del denne artikel:
0 0

Anden verdenskrig har været emnet i utallige krigsspil lige siden hjemmecomputeren blev opfundet. Nu har udviklerne kastet lys på Vietnamkrigen, og Shellshock Nam '67 lægger op til at afbilde den ægte

Anmeldelsen her er lavet ud fra en næsten færdig version, men er altså ikke den færdige udgave og få ting kan derfor stadig nå at ændres.

Hollandske Guerrilla, der også er igang med at udvikle Killzone til PlayStation 2, som den samlede spilpresse ikke tøver med at kalde en ægte Halo-killer, er ved at være klar med et realistisk krigsspil, som udspiller sig i Vietnam.

Bizart nok har mere eller mindre alle krigsspil frem til nu, fokuseret på 'det gode' ved krig, altså kampen for frihed og frigørelsen fra diktaturiske regimer og onde lederskikkelser. Nam '67 vælger at vende den opfattelse på hovedet, og give spilleren oplevelsen af krigens værste sider.

Du får en kort introduktion til krigens aktuelle status i 1967, hvor begivenhederne i spillet, som titlen afslører, udspiller sig. Du får en kort gennemgang af den basale styring og hvilke knapper der gør hvad, men hurtigt befinder man sig i kampens hede og må skynde sig at vænne sig til styringen.

Din moral, eller mangel på samme, bliver sat på prøve. F.eks. kan du blive sat overfor det moralske dilemma, at skulle dræbe uskyldige civile for at kunne fuldføre en mission. Uden selv at have nogen praktisk krigserfaring, vil jeg alligevel vove og påstå, at det meget vel kan være de samme dilemmaer, som de rigtige soldater var ude for under Vietnamkrigen.

Gameplay
Du indtager rollen, som en ung og nyudklækket soldat uden erfaring, der bliver udsat for alskens uhyrlige krigsoplevelser.

Du styrer begivenhederne i tredjeperson, set over skulderen på din karakter og med et crosshair du sigter med. Med på missionerne har du et hold af computerstyrede soldater, der hjælper dig gennem missionerne.

Banerne er opbygget lineært, hvor stierne er afgrænset af urealistisk massivt bambus eller lignende bevoksning. Missionerne foregår hovedsageligt ved, at du sammen med din patrulje skal avancere gennem junglen og sprænge forskelligt militært udstyr i luften og samtidigt nedslagte enhver nordvietnameser på din vej. Det lyder voldeligt, og det er det skam også.

Der er fornuftigt nok en begrænsning på. hvor mange våben du kan bære rundt på. Du kan have en primær riffel, såsom M-16, AK-47, eller en snigskytteriffel. Derudover kan du bære på et håndvåben, samt et nærkampsvåben. Endvidere har du plads til et mindre udvalg af håndgranater.

I modsætning til mange andre krigsspil, har man i Nam '67 ikke ubegrænset ammunition og man må derfor sørge for, at man ikke rammer alt for meget forbi sine mål. Det er dog muligt at samle ammo op fra faldne venner og fjender, oftest er det bare midt i en krydsild, så man skal kun i absolutte nødstilfælde vove pelsen, for at sikre sig lidt ekstra bønner til kuglesprøjten. Den bedste taktik er derfor på afstand, at udvælge sig et mål og affyre små korte skudsalver, istedet for at brase frem med aftrækkeren i bund.

En tilbagevendende problemstilling i denne slags krigsspil, er hvor meget udvikleren kan tillade sig, at slække på realismen, for at fremme en god og flydende spiloplevelse. I Nam '67 er realismen uden tvivl i højsædet, og det går desværre en anelse ud over gameplayet. Det største skår i glæden skyldes dog hverken realisme eller mangel på samme. Du ved nemlig aldrig med sikkerhed, om du rammer med de skud du fyrer af. Du kan f.eks. ramme en fjende 2-3 gange i brystet og se ham bøje sig i smerte, men kort efter rejse sig og kæmpe videre som intet var sket.

Guerrilla har introduceret en god idé, ved at lade dig slappe af i basecamp'en mellem missionerne. Her kan du rende rundt og snakke med de andre personer i lejren, øve din træfsikkerhed på skydebanen, forsøge at score en af sygeplejerskerne, eller ligefrem købe dig til en tur i høet, med en af de lokale piger.


Grafik
Grafikken er nydelig og troværdig, trods den svære opgave at gengive den stærke vegetation, som junglen består af. Det er ikke altid der er ansigtsanimationer til dialogen, og de gange udvikleren har taget sig tid til at koreografere lidt mundbevægelser, er det meget sparsomt med detaljerne.

En detalje som var svær at overse, var bladenes roteringshastighed på helikopteren i åbningssekvensen. De roterer nemlig ikke særlig hurtigt, og har ikke den udviskede effekt, når noget bevæger sig hurtigt. En måske ubetydelig detalje, men det er ærgeligt allerede så tidligt, at miste illusionen om at være på vej i krig. Mellemsekvenserne er ellers i god kvalitet og har, hvis man ser bort fra karaktermodelleringen, nogle rigtig flotte scener, med en rigtig flot belysning.

Helt problemfrit er det ikke. Ind imellem observerede vi nogle meget tydelige popups på en AI karakter, som man står lige overfor og snakker med. Hans oppakning forsvinder og dukker op igen meget tydeligt, forhåbentligt noget der bliver rettet op på.

Lyd
Soundtracket i Nam '67 er absolut i særklasse. Det er en eminent samling af datidens 60'er hymner, helt i tråd med de film man har set med Vietnam som scenarie. Soundtracket vil desuden blive solgt seperat, som musik CD.

Stemmeskuespillet er professionelt udført og byder på ikke så få bandeord og soldater slang. Unge soldater bliver f.eks. omtalt som "cherry", der er en slet skjult sammenligning, med seksuelt uerfarne personer. Lad os bare sige det sådan. Dialogerne balancerer også på en knivsspids af moral og går flere gange over stregen af det vi hidtil har været vandt til, selv i denne slags spil og det understreget Guerrilla's ambition, om at skabe en unik krigsoplevelse i Shellshock Nam '67.

Hvis dit hold afventer, at du fuldfører et objective, vil du løbende og med korte mellemrum høre opfordringerne til, at du får fingeren ud og gør det hurtigst muligt. Her ville det være forfriskende med lidt ironiske kommentarer, istedet for de trivielle og enslydende ordrer du bliver tudet ørerne fulde af. Istedet for at indspille samme replik i stigende stressniveau, kunne det være forfriskende med nogle lidt mere opfindsomme kommentarer.

Holdbarhed
Det er med vores version, ikke til at sige hvor meget spilletid der er i Nam '67.

Overall
Det samlede helhedsindtryk af Shellshock Nam '67, er en gennemført og barsk skildring af krigens realiteter.

Samlet set, lader titlen her til at være en god shooter og byder på et godt gameplay. Der er nogle få punkter, som vi kunne ønske blev forbedret, inden den endelige release. En tydeligere gengivelse af, om man rammer sit mål er ønskværdigt og samt nogle mindre rettelser af de grafiske fejl.
Fakta
Shellshock Nam ’67

Shellshock Nam ’67

Platformnone
UdviklerGuerrilla / Eidos
UdgiverGuerrilla / Eidos
Spillere1
Udgivelsesdato--0
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg PSlife her
Gameplay:7.0
Grafik:8.0
Online:
Holdbarhed:7.0
Overall 7.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.