Shift 2: Unleashed

Anmeldt af: Lasse Kjær - 14. april 2011 - kl. 21:53
17 0

Kan du også lide duften af benzin og brændte dæk? Så læs med her.

Hvis der er et bilspil med stolte rødder, må det helt sikkert være Need For Speed-serien. Igennem en lang årrække har spilserien fornøjet bil- og konsolelskere i sådan en grad, at brandet er fasttømret i de flestes bevidsthed. EA har i den seneste tid splittet serien op, og på den ene gren finder man Hot Pursuit-serien. Her er der fokus på biljagter og politielementet, mens Shift-serien, som vi beskæftiger os med i denne anmeldelse, fokuserer på en mere realistisk racingoplevelse.

I Shift 2 indtager man rollen som en uprøvet racerkører, der sukker efter at komme til at ræse mod de store drenge. For at opfylde drømmen, tages man i hånden af driftikonet Vaughn Gittin Jr., der fungerer som mentor i opstartsfasen. Gittin introducerer mulighederne i Shift 2, og han vil blandt andet fortælle dig om Shift 2’s XP-system.

Stort set alle spil i nyere tid får inkorporeret et XP-element. Hvad enten det er hardcore rollespil eller casual bilspil som dette, er der mulighed for at optjene de famøse experience point. I Shift 2 afgør mængden af XP hvilket niveau, man befinder sig på. Der er i alt 16 niveauer, og for at nå GTI-klassen skal der skrabes en masse XP sammen. Udover at stige i niveau, vil man også låse op for biler og events. Det er næsten lige meget, hvad man foretager i Shift 2 - der vil stille og roligt rulle XP ind på kontoen. Man kan tjene point online, ligesom man kan booste sin XP konto ved at køre eksemplarisk offline.

Der er omkring 100 biler at vælge imellem og 70 baner at boltre sig på. Er man Ferrari-beundrer, vil man blive skuffet, eftersom licensen til disse modeller desværre ikke kom i hus. I stedet kan man trøste sig med andre eksotiske biler såsom Pagani og Lamborghini. Der er biler for enhver smag, og man får en fornemmelse af, at EA har skåret alt det overflødige fedt væk og i stedet fokuseret på, hvilke biler, der appellerer til mængden og de fartglade. Der er forskellige events, som skal gennemføres, før man når toppen. Alt fra drift-challenges til muskelbilevents, og der er endda andre racingikoner, der introducerer nogle specielle løb. Vaughn Gittin Jr. får selskab af hans kollegaer, og flere af disse events ender med en særlig præmie i form af en personlig bil skabt af racingstjernerne.

I det første løb afgør spillet, hvilken sværhedsgrad, man skal spille på. Det er selvfølgelig muligt selv at ændre, men i de fleste tilfælde vil denne feature gætte rigtigt. Jeg opdagede undervejs i spillet, at der var hård kamp til stregen, og at man flere gange skulle holde fokus og være meget koncentreret for at løbe med sejren. Udover XP optjener man også penge, som kan bruges til at købe nye biler eller opgradere de eksisterende. Shift 2 indeholder en forholdsvis dyb mulighed for at tweake bilerne, således at de præsterer bedst muligt på asfalten. De har ikke gået i dybden med de mest perfektionistiske detaljer, men der er alligevel fine tuningsmuligheder. En anden tidssluger i spillet er muligheden for at designe sin egen bil. Efterhånden som man skraber XP sammen, vil man låse op for nye fælge, designs og visuelle muligheder for at gøre bilerne personlige.

For at binde spillerne sammen online, introducerer EA Autolog-systemet i Shift-serien. Kort fortalt er Autolog en social tjeneste, der sammenligner dine tider og præstationer med vennerne på din PlayStation Network-liste. Autolog er dybt integreret i menusystemet, og under loading-tider og eventudvælgelse vil man se tider fra ens venner. Dette puster nyt liv i konkurrenceelementet og skaber gode muligheder for en solid onlineplatform. I forhold til onlineræs er størstedelen af disse events almindelige løb, hvor man kæmper om 1. pladsen. EA har integreret et filtersystem, der separerer de svinske kørere fra de mere høflige. Det betyder, at spillets onlineplatform holder øje med din onlineadfærd og på den måde prøver at matche de værste bøller med hinanden, således vi andre kan få et anstændigt og retfærdigt løb uden at blive kørt af banen i det sidste sving.

Gameplayet i Shift 2 leverer en habil racingoplevelse med en tilstrækkelig portion dybde til at få spillet til at fremstå troværdigt. Man kan tydeligt mærke forskel på tilføjede tweaks, ligesom bilernes forskellige egenskaber gør sig gældende i de mangfoldige ræs. Hvis man er racingentusiast og går efter den realistiske følelse, vil man nok forsøge sig med hjelmsynsvinklen, hvor man ser spillet ud igennem racerkørerens visir. Her har EA tilføjet en række forbedringer, og man vil f.eks. opdage, at køreren drejer hovedet på vej ind i skarpe sving. Dette giver både et bedre udsyn over banen, men er samtidig med til at højne realismen og indlevelsen i spillet.

EA har samtidig videreført de små in-game challenges, der blev præsenteret i den første Shift-udgivelse. Disse udfordringer gør det muligt at optjene yderligere XP, ved for eksempel at drifte perfekt gennem et sving, føre en hel runde, overhale uden at ramme modstanderen et cetera. XP-elementet gør, at man er mere tilbøjelig til at køre pænt og koncentrere sig. Det gør man, fordi der hurtigere vil blive låst op for nyere biler, hvis man hurtigt får skrabet XP sammen. Skadesimulatoren i Shift 2 kan blive justeret efter ønske. Der er både mulighed for kun at have visuel skade, ligesom man kan tilvælge om bekendtskabet med barrieren skal have konsekvenser for styretøjet eller motoren. Grafisk er skaderne velanimerede og virkelighedstro, og det giver gameplayet en ekstra kant. Apropos grafik, så er Shift 2 på mange måder vellykket. Bilerne er velskabte, ligesom banernes grafiske standard på mange måder lever op til 2011-standarden. Der er et par småfejl hist og her. Blandt andet vil kørelinjen (hvis slået til) forsvinde i et par sekunder under forskellige ræs. Men der er meget små og overfladiske ridser i lakken. Den samlede præsentation er bestemt godkendt.

Soundtracket i spillet kan blandt andet præstere navne som: 30 Seconds To Mars, Hollywood Undead Biffy Clyro og Rise Against. EA har hevet fat i etablerede bands og krydret soundtracket med en række ukendte up-coming i samme genre. Det giver en god baggrundsmusik i menuerne, men det er ikke et soundtrack, der vil skrive sig ind i spilhistorien. Det er på trods af, at EA forsøger sig med et følelsesmæssigt soundtrack, hvor forskellige remix af sangene vil blive afspillet i forhold til ens fremskridt i spillet. Til gengæld er effekterne ved kollision og motorens anstrengelser velstrukturerede og lyder bestemt godt på et ordentligt anlæg.

En samlet vurdering må være, at Shift 2 bestemt er en værdig efterfølger til den første titel. Der er masser af underholdning i spillet - alt fra intense løb til masser af modstand online. Spillets Autolog-system stimulerer konkurrencegenet, og har man mange venner på PSN med Shift 2 i maskinen, vil man hurtigt bruge lang tid på at ligge nummer 1 i Autolog-menuen. Hvis tålmodighed ikke er en mangelvare, kan der samtidig bruges lang tid på tweaks og udsmykning af bilerne, men vil man have skåret fedtet fra og kun fokusere på en sublim racingoplevelse, er der også plads til det. Shift 2 appellerer bredt og er gennemført underholdning online såvel som offline.
Online:7.5
0