Shinobido: Way of The Ninja

Anmeldt af: Mikkel Vinther - 2. juli 2006 - kl. 22:12
Del denne artikel:
0 0

I det gamle Japan blev ninja’ere brugt som lejemordere, og nu er det blevet din tur til at være lejemorder med ninjaevner.

I det gamle Japan blev ninja’ere brugt som lejemordere, og nu er det blevet din tur til at være lejemorder med ninjaevner.

Gameplay
Vores historie begynder tilbage i det gamle Japan, vores helt vågner op uden nogen hukommelse om, hvem han er, eller hvorfor han går klædt, som han gør. Men pludselig falder han over en mystisk lysende rød sten, da vores helt rører ved den, vender hans hukommelse tilbage, og han finder ud af, at han er en lejemorder, og han hedder Goh the Crow.

Goh finder ud af, at hans hukommelse er spredt ud over hele Japan i form af 8 røde sten, og nu må Goh jagte dem og finde dem. Men så let bliver det ikke for Goh, tre krigsherrer fra Japan har set sig lune på byen Utakata, og nu skal Goh arbejde for disse krigsherrer for at opretholde tilliden til dem og finde ud af, hvor hans hukommelse gemmer sig.

Gameplayet i Shinobido er en blanding af gameplayet i Metal Gear Solid og det hæsblæsende gameplay fra Ninja Gaiden.

Shinobido


Du påtager dig missioner fra de forskellige krigsherrer, og du skal så udføre din opgave - stille som en Ninja - uden at blive opdaget. De forskellige missioner, du påtager dig, spænder fra simple mord til komplet udryddelse af en gruppe fjender og over til at hente eller stjæle ting fra andre personer.

Når du er i gang med en af disse missioner, har du mulighed for at snige dig rundt i banen og undgå at blive set, og får du sneget dig op bagved en modstander, kan du udføre et mord. Hvis du skulle blive opdaget, er du nødt til at gå i frontalt angreb på fjenden og dernæst slippe væk.

Takket være din ninjatræning kan du hoppe utroligt højt og endda løbe på tage uden at blive opdaget. Dette giver helt nye muligheder, når det kommer til udførelsen af et mord på fjenden, for takket være muligheden for at være højt hævet over din modstander, kan du komme helt ind på ham uden han opdager det.

De missioner, du fuldfører for de forskellige krigsherrer, har dog en effekt på byen og den måde de andre missioner former sig på. Du kan f.eks. have en mission, hvor du skal udrydde en fjendtlig lejr med barbarer, og hvis du fejler missionen, bliver der til gengæld åbnet op for nogle nye missioner, hvor du skal forsvare byen mod disse barbarer. Denne mulighed for at opleve forskellige missioner på andre måder giver nogle nye perspektiver på den alliance, man kan skabe mellem de forskellige krigsherrer.

Desværre er gameplayet i spillet ikke særligt velfungerende, missionerne er konstante gentagelser og mangler originalitet, da det hurtigt bliver det samme man laver tit og ofte. Desværre fungerer styringen i spillet heller ikke optimalt - at styre Goh føles ikke præcist nok, og kampsystemet er for sløvt og virker ikke, når man kommer i nærkamp.

Selvom der er problemer med styringen, er det dog ikke alt, for spillets historie halter, den er meget stillestående, og der går lang tid før man kommer videre i historien og finder flere af hukommelsesstenene, som hjælper Goh videre i hans færd.

Dog er styringen ikke spillets eneste problem, kameraet i Shinobido er også fyldt med problemer. Tit har det problemer med at vende i den rigtige retning, andre gange er det umuligt at kontrollere, og man sidder konstant og ændrer på kameraet for at få det optimale overblik, hvilket hurtigt bliver et problem.

Shinobido


Shinobido er ikke et særligt godt spil, styringen er problematisk, kameraet virker ikke og historien halter. Der er nogle få tilfredsstillende øjeblikke, men det er langt fra nok til, at det ødelagte gameplay kan reddes.

Grafik
Grafisk er Shinobido en sørgelig affære. Spillet vil have, at man skal danne sig et overblik over fjenderne, problemet ligger bare i, at draw distancen i spillet er utrolig dårlig, man kan ikke se særlig langt, og det giver en del problemer, når det kommer til planlægning af ens videre færd.

Spillets framerate er ganske acceptabel, den falder dog kraftigt, når der er mange fjender på skærmen af gangen. Animationerne er ganske acceptable, dog mangler der en del arbejde med animationerne på fjenderne, da de virker utroligt overfladiske og dårligt lavet. Spillet teksture er kedelige, og der bliver genbrugt utroligt mange miljøer i spillet, ligesom de forskellige personer i spillet bærer præg af, at man har genbrugt en del af de samme textures igennem spillet.


Lyden i Shinobido er utroligt anonym. Musikken er intet at råbe hurra for, og den mangler dybde. Lydeffekterne i spillet er kedelige og bliver genbrugt alt for ofte, lydene har ingen effekt bag sig, og de føles utroligt kedelige.

Shinobido


Stemmeskuespillet er kedeligt, det mangler engagement og føles utroligt overfladisk. Udråbene, som dine fjender kommer med, er mange, men desværre er der ikke så mange forskellige, så du ender med at høre de samme udråb igen og igen.

Holdbarhed
Shinibido er et langt eventyr, der er mange opgaver at udføre for de forskellige krigsherrer, og hvis man kan holde det monotone gameplay og de ensformige missioner ud, kan man finde mange timer i Shinobido - spørgsmålet er bare, om man har lyst til det.

Overall
Shinobido er et vivar af idéer, men mange af dem er problemfyldte og føles langt fra gennemtænkte nok. Styringen er problemfyldt, kameraet fungerer langt fra optimalt og missionerne i spillet mangler originalitet og i sidste ende giver det et spil, som mangler charme, og man mangler lysten til at spille det.
Fakta
Shinobido: Way of The Ninja

Shinobido: Way of The Ninja

Platformnone
UdviklerSony Computer Entertainment Europe
UdgiverSony Computer Entertainment Europe
Spillere1
Udgivelsesdato32-22-1152
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg PSlife her
Gameplay:4.0
Grafik:3.0
Online:
Holdbarhed:6.0
Overall 3.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.