Sid Meier's Civilization Revolution

Anmeldt af: Tommy Ågren - 24. juli 2008 - kl. 15:21
1 0

Skriv historien om og grib verdensherredømmet – som blodtørstig despot eller fredselskende hippie. Valget er dit.

Med mere end 6 millioner solgte spil er Sid Meier’s Civilizationserie et af de mest succesfulde og skattede simulations- og strategispil på PC platformen. Chefdesigner Sid Meier har med Civilization Revolution forsøgt sig med en gentænkning af Civilizationuniverset målrettet specifikt til de nye konsoller. Ambitionen har været at fastholde de bedste ting fra seriens tidligere spil, men strømline og tilpasse oplevelsen til et helt nyt publikum, hvilket må siges at være en ambitiøs målsætning for udvikler Firaxis og udgiver 2K Games, da turbaserede strategispil ikke ligefrem er hverdagskost på konsollerne.

Verden ligger for dine fødder
I Civilization Revolution tager man rollen som den absolutte leder af en af 16 civilisationer. Man starter ganske ydmygt, 4000 år før Kristi fødsel, med kun en enkelt nybygger til sin rådighed. Fra dette spæde kim skal man skabe sit eget imperium, som historien skrider frem imod de moderne tider. Fire andre folkeslag står klar til at udfordre dig om verdensherredømmet, lige fra Lincolns amerikanere til Saladins arabere.

Spillet afvikles i runder, i hvilke man styrer sit produktionsapparat, udforsker verden, holder sin befolkning glad, flytter soldater til fronten, forsker sig til ny teknologi og viden samt meget mere. Alt hvad man vælger at gøre, eksempelvis at bygge et universitet eller en katapult, tager et antal runder og koster en bestemt mængde ressourcer at få færdiggjort.

Krig eller fred? Valget er dit
Vejen til sejr i Civilization kan opnås ad militær, kulturel, teknologisk eller økonomisk vej. Man kan vælge at brænde samtlige andre folkeslag ned til grunden, være de første der får en rum-ekspedition til Alfa Centauri, opnå den totale økonomiske kontrol ved at bygge verdensbanken eller skabe den mest sublimt kulturelle civilisation fuld af teatre, kirker, historiens største personer og vidundere fra alle tidsaldre.

Nøglen til at kunne gennemføre sin valgte strategi kommer fra succesfuld kontrol med ens byer, der fungerer som produktionscentre for alle de ressourcer, man skal bruge på sin færd; mad, penge, byggematerialer eller forskningskapacitet. Den gode leder skal finde balancen mellem at få sine byer til at vokse og etablere nye metropoler samtidigt med, at infrastrukturen udbygges. Hvis man oven i købet vil have produktion og forskning nok til at kunne føre effektiv krig eller bygge rumskibe, ja så har man noget at se til, for selv den mest krigeriske diktator har brug for et velfungerende bagland, og den mest pacifistiske humanist har brug for at have den nyeste krigsteknologi i baghånden, når fjenderne stormer ind over ens grænser.

For de som synes, at kultur eller økonomisk dominans er en vattet måde at bevise ens races overlegenhed på, så står der et solidt og veldesignet militærapparat til rådighed. Der startes primitivt ud med sværdbevæbnede krigere, men ved at fokusere på den rigtige forskning får man adgang til at bygge for eksempel riddere, kampvogne og krigsskibe. Som ens enheder vinder kampe, stiger disse i effektivitet og får nye nyttige evner. Landskab og byer har indflydelse på troppers evne til at angribe og forsvare sig, hvilket kan have overraskende indvirkning på resultaterne.

Hvis man skulle være så uheldig ikke at kunne gennemføre sit krigeriske forehavende, eller bare går ind for fredelig sameksistens, så er diplomati vejen frem. Alliancer etableres eksempelvis via udveksling af teknologi og viden. Forbundsfæller kan også overtales til at falde en fælles fjende i ryggen mod en klækkelig betaling naturligvis.

Opgaven løst – missionen fuldført
Det er lykkedes Firaxis at fange essensen af Civilizationoplevelsen fra PC på ganske forbløffende vis. De mange facetter er fastholdt, men meget af den manuelle håndtering er blevet automatiseret og strømlinet, så styringen på konsollerne er blevet simpel og hurtig. Sid Meier har på den mest fremragende måde bevist, at mindre rent faktisk kan være mere – alle dele i Civilization Revolution er nøje udvalgt, og samtlige unødvendige krøller fra de tidligere spil er fjernet.

Civilization Revolution er en væsentligt anderledes oplevelse end sine PC søskende. Hvor et PC spil snildt kan tage dagevis, tager det sjældent mere end fire til fem timer i konsolinkarnationen. Verdenskortet er mindre, der er færre byer og enheder man skal kontrollere og man kommer hurtigere i clinch med de andre civilisationer. Alt sammen har været med til at skabe et fortræffeligt komprimeret og fuldblods Civilizationspil.

Udover den normale enkeltspiller form kan man give sig i kast med specielle scenarier eller hente ugens kort fra Firaxis. De fem sværhedsgrader er godt spredt; de letteste niveauer fungerer som en god introduktion til spillet og de sværeste kan sagtens udfordre selv erfarne spillere på strategisk snilde.

Det vellykkede design bakkes op af en fin grafik og lydside. Selvom grafikken ikke er prangende rent teknisk, er det grafiske design gennemført farverigt, åbent og indbydende. Alle grafiske indslag er udført i en lækker tegneseriestil, der giver genkendelighed og spandevis af charme. Spillet er lige tilpas fyldt med lydeffekter og musik - alle type af enheder har deres egne lydkendetegn, og man bliver aldrig træt af kamplarmen og sejrsråbene fra ens soldater.

Spillet giver rig lejlighed til at tage kampen op med rigtige mennesker både online og på eget lokalnetværk. Onlinekampe kan arrangeres baseret på baggrund af ranglisteplacering, eller de kan eksempelvis være åbne alle-mod-alle eller holdkampe. Civilization Revolution flerspiller er bragende god underholdning, der godt kan være ret hæsblæsende, specielt i kampe, hvor man har begrænset tid til at få gennemført hver enkelt runde.

Advarsel: nattesøvn bliver en mangelvare!
Civilization Revolution er en imponerende og meget positiv oplevelse. Selv efter mange timer i spillets selskab er det sjældent at undertegnede drømmer sig tilbage til de tidligere spil i serien, der trods alt havde større bredde og flere muligheder. Der er fart over feltet i konsoludgaven, og styringen er simpel og intuitiv. Muligheder er der lige tilpas nok af, så man selv efter adskillige succesfulde gennemspil lærer sig nye spilstrategier.

Sid Meier's Civilization Revolution er på Playstation 3 uden konkurrence og byder på et strategispil, der er både let forståeligt og forbilledligt elegant. Da spillet ydermere ikke give køb på de klassiske Civilization dyder, burde der være en kæmpestor rød advarselstrekant med teksten ’afhængighed’ placeret ved siden af 12+ PEGI aldersanbefalingen.

Hvis du har den mindste smule interesse i strategispil og er i besiddelse af bare antydningen af mere tålmodighed end det kræves for at pløje igennem endnu et skydespil – så er Civilization Revolution ikke til at komme uden om.
0