Sleeping Dogs: Definitive Edition

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 19. november 2014 - kl. 20:42
1 0

Turen går endnu engang til Hong Kong, med Definitive Edition af Sleeping Dogs til Playstation 4. Læs her, om denne opdateret version er pengene værd.

Da Sleeping Dogs udkom på Playstation 3 og Xbox 360 tilbage i sommeren 2012, overraskede det flere med sit fængende gameplay og gode kampsystem. Nu udgiver Square Enix endnu en gang Sleeping Dogs, denne gang i en Definitive Edition på Playstation 4, inkl. de to udvidelser Nightmare in North Point og Year of the Snake - og alt sammen til en god pris.

Hovedspillet er det samme som vi kender tilbage fra 2012, hvor vi igen tager rollen som Wei Shen, undercover politimanden, der infiltrerer triaderne i Hong Kong for at ødelægge dem indefra. Shen skal komme tættere på ”dragehovedet”, men på samme tid huske på, at han stadig er politimand. Politidelen og triadedelen og kunsten at varetage dem begge uden at kompromittere den anden, giver en spændende balance i spillet.

Sleeping Dogs er et såkaldt sandkassespil, i stil med Grand Theft Auto, men den store forskel på Sleeping Dogs og de fleste andre spil i genren er, at dette spil lægger stor vægt på nærkamp, nemlig kung fu. Der er masser af skydevåben med i spillet, men langt de fleste kampe foregår med de bare næver og cirkelspark og med tiden lærer man nye angreb og forsvarsteknikker. Man gør også klogt i at bruge omgivelserne, hvor man kan bruge alt fra tønder med ild i og kødkroge, til varme kogeplader og meget andet, til at skaffe sig af med ens fjender på.

United Front Games har skabt et livligt og farverigt Hong Kong, hvor man som spiller har lyst til at køre, gå eller løbe omkring og udforske. Masser af ikke-spilbare karakterer indtager Hong Kongs gader og markeder, hvor de hver især er med til at skabe liv. Det er i de samme gader, at en lang række forskellige samleobjekter er spredt. Nogle giver helbredsboosts, andre giver penge og tøj og nogle gør det muligt at lære nye kungfu moves. Fælles for spillets samleobjekter er, at de påvirker hvor dygtig Wei Shen bliver. Dette giver spilleren et ekstra incitament til at lede efter dem, i modsætning til andre spil, hvor samleobjekter måske blot er et billede, en ekstra baggrundshistorie eller noget andet, som ikke har direkte indflydelse på spillets forløb.

Denne Definitive Edition af Sleeping Dogs, indeholder som nævnt i starten, de to udvidelser Nightmare in North Point og Year of the Snake. Nightmare in North Point er cirka 90 minutter lang og starter med, at Wei Shen kommer ud af biografen med hans kæreste, hvor han gør grin med de kinesiske Jiangshi vampyrer og spøgelser fra filmen, men inden han ser sig om, er hans kæreste blevet kidnappet af netop et Jiangshi spøgelse. Nu går den vilde jagt igennem gaderne, som er fyldt med besatte indbyggere, for at redde kæresten.

Den anden udvidelse, Year of the Snake, varer knap tre timer og i modsætning til Nightmare in North Point, forsætter denne udvidelse historien fra hovedspillet og her har Wei Shen fået cheferne på nakken, så han er blevet "forfremmet" til at skrive parkeringsbøder og sørge for, at trafikken flyder i Hong Kong's travle gader. Men igen bliver Shen rodet ud i mere end han havde planlagt, da han kommer på sporet af Master Chu og hans Cult of the Snakes, der har planer om at springe en række bomber rundt omkring i Hong Kong.

Year of the Snake er klart den bedste udvidelse, da den spiller på alle de styrker som hovedspillet indeholder, med missioner, sidemissioner og andet, mens tiden i Nightmare in North Point for det meste går med at jagte kinesiske spøgelser og zombier rundt i byen. Alt i alt byder disse to udvidelser på knap fem timers ekstra spilletid og det er ikke helt skidt, når man får det gratis med i posen.

Grafisk er Sleeping Dogs godkendt, uden at imponere. Gengivelsen af Hong Kong er flot lavet, med karaokebarer, neon, gadekøkkener og letlevende damer. I opdateringen til Playstation 4, er grafikken blevet afpudset lidt i kanterne og kører nu i en højere opløsning, men man kan dog stadig godt se, at det her spil er over 2 år gammel fra Playstation 3, men når det er sagt, så skal det også siges, at grafikken fungerer som den skal. På lydsiden leveres der et fint og levende stemmeskuespil til de mange forskellige og interessante hovedpersoner, vi når at stifte bekendtskab med. Spillets generelle underlægningsmusik er i typisk orientalsk stil, og skaber den helt rette ramme og historien i Sleeping Dogs.

Sleeping Dogs: Definitive Edition er en solid pakke med mange timers underholdning. En god og medrivende historie, der med garanti flere gange vil overraske spilleren, bliver krydret med gode velfungerende gameplay-elementer og de to udvidelser betyder, at dette er den definitive udgave af Sleeping Dogs - ikke en remake, for der er ikke gjort synderligt meget ud af spillets tekniske side fra Playstation 3 udgaven.

Sleeping Dogs er stadig et fint bekendtskab og Definitive Edition er den komplette pakke med to fine udvidelser og det kan købes for omkring 350 kr. Har du allerede spillet til Playstation 3, er den eneste grund til at købe det, de to udvidelser og så skal man til at overveje, om 350 kr. for fem timers spil er prisen værd - med mindre at du var stor fan af originalen, så skal du naturligvis også have Definitive Edition.
+ Godt kampsystem, Year of the Snake udvidelsen, god værdi for pengene hvis du ikke før har spillet Sleeping Dogs
Føles gammeldags, alderen trykker grafikken
0