Sly3: Honor among Thieves

Anmeldt af: Mikkel Vinther - 9. december 2005 - kl. 08:51
0 0

Sly og banden er tilbage i slutningen på den storslåede trilogi om den tyvagtige vaskebjørn.

Sly3 starter med, at vores helt er i gang med det hidtil største kup nogensinde. Han og en hær af tyve er i gang med at lave et storstilet angreb på et fort, som indeholder Cooper-familiens samlede skatte. Sly ser selvfølgelig (som den eneste nulevende Cooper) Coopers-boksen som en ret. Derfor finder vi Sly i fuld gang med et angreb på boksen, og det er her, vores eventyr starter.

For dem, som ikke er bekendt med Sly-universet, går det ganske enkelt ud på, at Sly er en del af Cooper-familien, som er en legendarisk forbryderfamilie. Han kan dog ikke gøre hans kup alene, derfor får han hjælp af geniet bag alle kuppene, Bentley, som er en skildpadde. Og intet kup uden nogle muskler, Murray er den store tunge flodhest, som har alle musklerne og ingen hjerne.

Dog skete der nogle uventede ting i Sly2. Under et kup var der nogle forfærdelige hændelser, og Bentley endte med at blive så hårdt skadet, at han endte i en kørestol. Murray følte, at det var hans skyld, og forlod derefter banden for at tage på en sjælerejse rundt i verden.

Sly har dog store planer om at bryde ind i denne Cooper-boks, og derfor er han nødt til at hive holdet sammen igen og endda få nogle nye medlemmer samtidig med, at han holder sig fri af lovens lange arm.

Sly_3

Gameplayet i Sly3 er bygget op som en blanding af den gode gamle klassiske platforms action, mikset med en god gang snigen. Sly er nemlig en listetyv af højeste kaliber, derfor er det smartest at undgå vagterne og alarmerne, men hvis han bliver tvunget til det, kan han også gøre kort proces mod vagterne takket være hans stav.

Gameplayet ændrer sig dog markant, så snart man kommer i kontrol over Bentley, for eftersom Bentley er fanget i en kørestol, er hans akrobatiske evner stærkt begrænsede, til gengæld er hans kørestol fuldt udstyret med miner, missiler og en lille jetpack. Når kontrollen falder på Murray, så er der kun en vej frem, og det er med en knyttet næve.

Alle tre personer styres på forskellige måder, hvilket giver gameplayet nye dimensioner, da de alle tre har hver deres personlige forcer, som gør det til et forfriskende pust at skifte imellem dem under eventyret. Styringen af Sly og hans kumpaner er utroligt præcis, og det hjælper til at gøre oplevelsen utroligt flydende, også selvom kameraet er et stort problem.

Kameraet i Sly3 er et delvist velfungerende, man har selv fuld kontrol over det på et hvilket som helst tidspunkt, men af og til er det simpelthen for lang tid om at svinge tilbage bag ryggen på ens person, og man må selv hive fat i analog stikket og hjælpe til.

Styringen af de enkelte personer kan også volde problemer engang imellem, da de til tider kan have svært ved at dreje om sig selv for at løbe hen, hvor man skal. Undervejs i eventyret bliver snigeriet og kampene afbrudt af en masse små mini-games. Disse mini-games strækker sig over et bredt spektrum, alt lige fra drikkekonkurrencer og operasange til bådjagter. Alle disse minispil hjælper med at holde spillet endnu mere frisk og sørger for, at man egentlig aldrig får lov til at kede sig, dette er et stort plus i bogen.

Grafisk er Sly3 et flot bekendtskab, den cel-shadede stil passer fantastisk ind og giver universet det helt rigtige tegneserieagtige præg. Dog er det ikke kun grafikken, der skal roses. Den grafiske stil i spillet er simpelthen fantastisk, spillets cut-scenes består af still-billeder, som så bliver skubbet lidt til, mens der bliver fortalt. Det virker utroligt simpelt, men det fungerer helt fantastisk og gør, at man inden for få minutter er fuldkommen suget ind i spillets univers og nægter at give slip.

Sly_3

Spillets animationer er generelt meget vellykkede, alle figurerne er animerede godt og har nogle fine bevægelser, dog har fjenderne for begrænsede animationer, og inden længe føles de simpelthen for kedelige og uden personlighed. Miljøerne i spillet er godt udformet, og det føles som om der er godt med liv i dem, spillet byder lige så på nogle rigtig pæne texturer med en rigtig god detaljegrad på både personer som miljø. Sly3 formår også at holde en god framerate, dog er der enkelte steder en lille smule slowdown, men intet man bider mærke i.

Når man åbner æsken til Sly3, ser man, at der ligger et par spøjse briller sammen med manualen. Disse briller er 3D-briller. Sly3 besidder nemlig nogle specialdesignede baner, som er lavet for at udnytte magien i 3D-brillerne, dette fungerer til dels men er ikke noget, der er absolut nødvendigt for at få en total oplevelse ud af spillet, dog er det en sjov lille feature, der er blevet bygget ind og er sjovt at eksperimentere med.

Sly3’s lyd er virkelig et pragteksemplar i, hvordan det skal udføres. Spillet byder på et fantastisk stemningsfyldt soundtrack med masser af god variation i musikken, hvilket gør, at stemningen bliver sat fra første sekund.

Stemmeskuespillet i Sly er simpelthen ligeså fantastisk, alle figurerne har fået indtalt stemmer. Hver eneste stemme er indtalt med sådan en indlevelse og troværdighed, at alle rollerne virker fuldkommen troværdige, alt lige fra Murray’s kluntede og dårligt sammensatte sætninger til Sly’s smarte replikker fungerer utroligt godt og giver fuld valuta for pengene. Lydeffekterne skal der heller ikke ses bort fra, da disse er virkelig godt lavet og har den helt rigtige tegneserielyd, dog uden at det føles for plat, så lydeffekterne er helt rigtige til Sly’s eventyr.

Sly_3

Sly’s tredje eventyr er et godt og langt eventyr, spillet vil underholde en 12-16 timer, afhængigt af dit niveau.Desværre er der ikke meget at komme efter, når spillet er gennemført. Der er mulighed for at komme tilbage og udføre nogle sidste jobs for at få alle 100% på kontoen.

Der er også en two-player-del, hvor man kan spille nogle små mini-games mod hinanden, de er sjove, men de holder ikke længe, dog er de sjove at prøve en enkelt gang eller to.

Sly3 er et godt sammensat eventyr og byder på virkelig god underholdning hele vejen igennem. Gameplayet bliver konstant holdt friskt og gør, at man er underholdt konstant, og grafikken er lige så et friskt pust af god cel-shading med masser af flotte partikeleffekter.
0