Smølferne - Truslen fra Slyngelplanterne

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 7. november 2021 - kl. 20:34
4 3

Vores blå smølfe-venner er tilbage og denne gang i en ganske habil 3D platformer for hele familien. Læs anmeldelsen af Smølferne - Truslen fra Slyngelplanterne her.

Smølferne er tilbage - de er ikke lige sådan at smølfe udenom. Smølferne - Truslen fra Slyngelplanterne er et hyggeligt 3D platformspil for hele familien, med vores blå smølfe-venner i centrum. Og der er ikke skyggen af Johnny Reimar.

De fredelige smølfer bor midt i skoven, men de smølfer lidt med den onde Gargamel, som har udviklet en formular, der fremavler en mørk og giftig plante. Den plante er ved at smølfe hele skoven og udgør naturligvis en stor trussel mod skovens smukke træer og planter, men også mod smølferne. Smølferne er jo som bekendt nogle små smølfede (okay, stopper nu) væsner, så de sætter sig for at rense skoven for denne giftige plante og stoppe Gargamel.

Man bliver nu sendt ud på forskellige missioner af Gammelsmølf, for det første for at befri nogle smølfer, der er blevet fanget af nogle af de her giftige planter men også for at finde tre vigtige ingredienser til en modgift, som i sidste ende skal sætte en stopper for Gargamel og hans onde planer.

I løbet af spillet tager man rollen som forskellige smølfer, nemlig Dydigsmølf, Stærksmølf, Smølfine og Bagersmølf. Normalt er det sådan, at forskellige karakterer i spil af denne type, har forskellige evner og egenskaber, men sådan er det ikke her. Men det har Smølfisatoren til gengæld.

Altmuligsmølf har nemlig bygget en Smølfisator, som er en lille maskine som smølferne har på ryggen når de drager på eventyr og den giver dem forskellige egenskaber. For det første, kan den spraye noget let dis ud over de forurenede planter i skoven, så de bliver renset og bliver fine og grønne igen. Men den kan også gøre smølferne i stand til at svæve eller sprinte over kortere afstande, den kan lave små gangbroer af slyngplanter, så man kan nå højtliggende områder og den kan virke som støvsuger, så man kan suge for eksempel blomsterknopper eller fjendernes projektiler til sig og skyde dem tilbage i hovedet på dem. Smølfisatoren kan naturligvis opgraderes på en række områder, så den for eksempelvis kan indeholde mere af den helbredende dis og andet.

Du skal ikke lade dig narre af, at det her er et smølfe-spil - for det er i virkeligheden et ganske fint lille 3D platformspil. Selv om gameplayet måske ikke er det mest afvekslende man kan forestille sig, så er Smølfisatoren er med til, at gameplayet hele tiden ændre sig en smule, efterhånden som man låser op for nye egenskaber til den. Og så er der et eller andet tilfredsstillende ved at rende rundt i skoven, eller i smølfelandsbyen, og spraye den her dis ud over forurenede planter, så de igen blive flotte og grønne.

Da det her er et familiespil, så er der rent faktisk noget for hele familien. Ja, de yngre spillere kan rende rundt og rense forurenede planter og bevæge sig igennem historien, mens de voksne kan gå på jagt efter de mange gemte ting, der ligger i omgivelserne. Der er massevis af gemte skriftruller, små flasker, svampe og skjulte områder, som kan udforskes for materialer, der bruges til at opgradere Smølfisatoren med hjemme i landsbyen hos Altmuligsmølf. Så der er faktisk noget for alle og enhver her og der er endda tre sværhedsgrader, hvor den lettere nærmest gør det umuligt at dø (for de mindre spillere) og den sværeste godt kan give nogle udfordringer for selv lidt mere øvede spillere.

Gameplayet er som udgangspunkt let at gå til, men jeg stødte pludselig på en forhindringsbane som Vildsmølf havde bygget i trækronerne, som skulle gennemføres for at få den første af de tre vigtige ingredienser. Her steg sværhedgraden pludselig og her skal de mindre spillere helt sikkert have noget hjælp, for der skulle bruges en del præcision, timing og forskellige af Smølfisatorens egenskaber for at overleve den. En god ting i den forbindelse er, at der drop-in/drop-out co-op, så en voksen kan lige hoppe ind i spillet og hjælpe til, hvis det bliver lidt for svært for de yngre spillere.

Grafikken er farverig og helt i tråd med hvad man kunne forvente af et spil i denne genre og med smølferne. Omgivelserne er nydelige og specielt skoven og smølfernes landsby er ganske flotte at se på. Alt tekst i spillet er på dansk, både i menuer og inde i selve spillet (for eksempel i talebobler og på skilte), så derfor er det ekstra ærgerligt, at man ikke er lige er gået det sidste stykke og lavet dansk tale også. De yngre spillere kan ikke forstå den engelske tale og de kan ikke nå at læse de danske undertekster, så dansk tale er altså klart at foretrække i et et spil som det her. Lydsiden er fin, selv om nogle af smølfernes stemmer lyder lidt malplaceret, men det er ikke noget stort problem.

Smølferne - Truslen fra Slyngelplanterne er et overraskende velfungerende 3D platformspil af den gamle skole. Det er underholdende, det er let at gå til for de fleste og der er både noget til de yngre spillere, men også til far eller mor, som måske gerne vil udfordres lidt med at finde alle de gemte ting i omgivelserne. Og når man efter omkring 6 timer har gennemført historien, er der stadig masser af ting rundt omkring på de forskellige baner, man kan forsøge at finde - og sikkert også masser af forurenede planter, der skal skal renses.

Det er ikke det mest afvekslende spil og sværhedsgraden er ind imellem lidt ujævn, men helt overordnet er det et glimrende spil til familien, der gerne vil sidde og spille sammen og ikke på hvert sit værelse med Fortnite eller Minecraft. Det her er et spil, hvor alle kan være med - i hvert fald to ad gangen.

Smølferne - Truslen fra Slyngelplanterne er i øvrigt det første af fire nye spil med Smølferne, som udkommer hen over de næste år - og det er ude nu på PlayStation 4 og koster 299 kr. i PlayStation Store.
+ Let tilgængeligt, flot grafik, noget for både de yngre og de voksne spillere, Smølfisatoren er en god gadget der tilfører lidt tiltrængt variation
Lidt ujævn sværhedsgrad, manglende dansk tale, en smule ensformigt
3