Snake Pass

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. april 2017 - kl. 07:44
0 5

Snake Pass er en unik 3D puzzle platformer, der dog spænder ben for sig selv med en unødvendigt kompliceret styring. Vi har snoet os igennem Snake Pass.

Yooka-Laylee er ikke det eneste farverige og nuttede platformspil dette forår. Snake Pass kommer fra engelske Sumo Digital, som typisk har været såkaldte ”coders of hire”; et firma man ringede til, hvis man havde en konverteringsopgave eller en helt specifik delopgave på et igangværende projekt, som skal løses. Derfor har Sumo Digital gennem tiden arbejdet for firmaer som Sony, Microsoft, Sega, Electronic Arts, Activision og Disney på blandt andet Disney Infinity, LittleBigPlanet, OutRun, Dead Space og Forza Horizon serien. Nok er Snake Pass deres første egenproduktion, men det er altså ikke nybegyndere vi har at gøre med her.

Snake Pass er en 3D puzzle platformer, hvor man spiller som den nuttede orange slange Noodle, der sammen med sin ven, kolibrien Doodle, skal redde verden fra en ond kraft, som lukker alle portene imellem de svævende øer, som deres verden består af. For at åbne portene igen, skal der indsamles en grøn, en gul og en rød nøglesten og det kræver at man klatrer, aktivere håndtag og løser puzzles igennem spillets i alt 16 baner. Foruden nøglestenene, indeholder hver bane også fem godt gemte mønter og en stak lysende blå kugler, som man kan gå på jagt efter, men ingen af dem er påkrævet for at gennemføre banen.

Banerne er fordelt over fire forskellige verdener. Den førte verden er den traditionelle jungle verden, som måske er en smule kedelig, mens den anden verden er centreret omkring vand og måske er den bedste. I den tredje verden er der fokus på lava og i den fjerde og sidste er temaet luft, som er den mest unikke af de fire. De fire verdener er fint varieret og efterhånden som man kommer igennem banerne, bliver de sværere og sværere, får bevægelige platforme og puzzles bliver mere og mere indviklede. Når man gennemfører en verden, åbnes der op for en Time Trial del på den pågældende verdens baner.

Så langt, så godt. På papiret burde Snake Pass være en fornøjelig lille puzzle platformer med nogle unikke spilmekanikker i kraft af, at man er en slange. Desværre begynder det hele at falde lidt fra hinanden, når man kommer til styringen. Styringen af Noodle kan uden tvivl beskrives som anderledes, da man stort set kun har kontrol over slangens hoved og så følger kroppen efter. Der er en enkelt knap, som bevæger Noodle fremad og så skal man bevæge hans hoved fra side til side, så slangen snor sig fremad – meget ligesom en rigtig slange. Det lyder meget godt på papiret, men i virkeligheden er det noget besværligt.

Det bliver ekstra besværligt når man skal til at klatre og det bruger man trods alt en del tid på i Snake Pass. Her skal man sno Noodle rundt om bambusstænger og sørge for at han holder fast de rigtige steder, men det er meget lettere sagt end gjort. Det er helt unødvendigt svært at bevæge sig opad og mere end halvdelen af min tid i selskab med Snake Pass gik med at se Noodle langsomt glide ned fra det han nu var ved at klatre op af, mens jeg sad og fumlede med styringen.

Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg ganske enkelt bare er motorisk udfordret, for jeg havde store problemer med at koordinere både Noodles hoved, hans bevægelser og evnen til at holde fast på samme tid, men jeg endte med at have en følelse af, at styringen forhindrede mig i at have det sjovt og i stedet blev jeg til tider meget frustreret. Der findes en styringsindstilling som hedder Easy, som gør tingene lettere, men spiller man med den indstilling, så forsvinder det unikke ved at være en slange lidt, så det er ikke helt nemt. Sumo Digital har lavet en styring som er meget tro mod den måde en slange bevæger sig på, men den er ganske enkelt bare ikke sjov at spille med.

Snake Pass kører på Unreal 4 spilmotoren og grafikken er bestemt også nydelig. Der er fart på farverne, det hele er holdt i et tegnefilmslook og på vores PlayStation 4 Pro kørte spillet både i 4K og med HDR, men ikke helt jævnt. Noodles animationer er virkelig gode og han ligner mange gange en rigtig slange – bevægelserne er virkeligt troværdige og hvis man ikke kan lide slanger, vil Noodles bevægelser se ubehageligt ægte ud. Der er ikke meget dårligt at sige om den visuelle del, bortset fra kameraet, som man vil bruge lidt tid på at justere ind med jævne mellemrum.

Lydeffekterne er fine og passer fint til spillets lette tone og soundtracket kommer fra David Wise, der tidligere har levet musik til klassikere som Donkey Kong Country og som i øjeblikket er aktuel med musik til Yooka-Laylee.

Alt i alt er Snake Pass en anderledes og frisk puzzle platformer, som kan købes til 149 kr. på PlayStation Store, hvilket er en smule i overkanten, når man ser på mængden af indhold, der med 4 verdener og en Time Trial mode, ikke er overvældende. Jeg ville rigtigt gerne kunne lide Snake Pass, for der er så meget potentiale i det, men den unødvendigt kompliceret styring ødelagde en del af fornøjelsen ved spillet for mig – jeg kan forestille mig, at hvis man får rigtigt styr på den, så er Snake Pass et friskt pust i genren og vil bestemt kunne underholde en regnfuld weekend. Dertil nåede jeg desværre bare aldrig, da jeg aldrig rigtigt fik kontrol over styringen – og det er et problem, hvis man har lavet noget så indviklet, at nogen bliver sat af.
+ Friskt pust til genren med unikt gameplay, flot og farverig grafik
Unødvendig kompliceret styring, for få baner
5