Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. juni 2021 - kl. 07:05
0 0

Så er det igen tid til at være en tøsedreng og tage fjenderne ud fra lang afstand - længe inden de ser en. Sniper Ghost Warrior er tilbage med det bedste spil i serien. Læs anmeldelsen af Contracts 2

Polske CI Games er tilbage med efterfølgeren til Sniper Ghost Warrior Contracts fra 2019 og med denne Contracts 2, fortsætter serien de efterhånden fine takter.

Historien udspiller sig i det fiktive land Kuamar, som ligger et sted i mellemøsten. Landets brutale diktator gennem de sidste 20 år er blevet snigmyrdet, men befolkningen kan ikke ånde lettet op endnu, da hans enke fortsætter hvor han slap. Det internationale samfund har ikke tidligere set nogen grund til at gribe ind i regionen, før nu, hvor enken planlægger at invadere nabolandet som hævn for hendes mands død.

Som den rutineret snigskytte Raven, bliver man nu sat ind i regionen hvor man skal rydde ud i enkens nærmeste støtter for at svække hende, forpurre hendes offensive planer og til sidst for at kunne tage sig af hende.

Man bliver sendt ud på i alt fem missioner (Contracts), for at eliminere en række forskellige mål. Det kan måske ikke lyde af meget, men de fem missioner er virkelig omfattende. Der er naturligvis altid en række hovedmål som skal elimineres, men undervejs er der massevis af sekundære mål der også skal klares, det kan for eksempel være at deaktivere nogle radiotårne, placere en virus i et computer system, eller at der pludselig dukker en eftersøgt terrorist op i nærheden af en, som man så også lige lige skal tage sig af.

Missionerne kan man tage i den rækkefølge man ønsker og, meget i stil med Hitman spillene, er der en række udfordringer man kan vælge at forfølge, for eksempel at dræbe ens mål på bestemte måder, dræbe uden at blive opdaget og så videre. Det er masser af gode grunde til at spille de samme missioner flere gange, hvis man gerne vil udforske de mange muligheder der er i hver bane. En enkelt mission kan let tage 3-4 timer, alt efter hvor grundig man er og hvilken sværhedsgrad man spiller på.

Som den usynlige dræber man er, så er man naturligvis udstyret med masser af gadgets og våben. Man har naturligvis en snigskytteriffel med sig, men også et maskingevær, en pistol og granater, kasteknive og C4 sprængstof til nærkontakt. Man skal bruge sin kikkert til grundigt at afsøge et område og markere fjenderne, inden man begiver sig ind i det og det bør man helt sikkert gøre. Endelig får man også adgang til en drone, som er ganske nyttig i forskellige situationer hvor for eksempel fjendtlige forsvarssystemer skal tilintetgøres.

Kernen i spillet er naturligvis at tage ens fjender ud fra lang afstand - nogle gange over flere kilometers afstand. I det første Sniper Ghost Warrior Contracts var det svært at få ens kikkertsigte indstillet korrekt til at tage hensyn til bullet drop, vindstyrke og vindretning, men det er blevet nemmere i denne efterfølger. Man skal være udstyret med virkelig god tålmodighed, men der er stadig et eller andet tilfredsstillende ved at ligge på lang afstand og holde øje med ens fjende mens man indstiller sit sigte, for til sidst at kvittere med det perfekte head shot over 1,5 kilometers afstand.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er et af de efterhånden få spil, der gør brug af Cryteks CryEngine og de er ved at få godt styr på den. Contracts 2 er et ganske flot spil. Et spil af denne type er et meget langsomt spil, så man kan se alle de grafiske ujævnheder hvis man kigger efter dem, men helt overordnet ser det ganske flot ud. Lydsiden er lidt blandet; lydeffekterne fra ens våben er gode, stemmen fra ens handler, som man hele tiden har i øret er virkelig overbevisende, mens andre dele af lydsiden, for eksempel stemmerne og dialogen fra NPC’erne er pænt sløj.

Den kunstige intelligens kan ind imellem stadig være lidt ujævn, men Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er stadig endnu et skridt i den rigtige retning for Sniper Ghost Warrior serien. De fem missioner er åbne og meget omfattende, de tager lang tid at gennemføre og der er masser af ting man kaste sig over undervejs. Hvis man er den tålmodige gamer, så er Sniper Ghost Warrior Contracts 2 et fint stealth og sniper-spil og finder man stor glæde i at planlægge sine angreb og udføre dem med kirurgisk præcision fra enorme afstande, så kan jeg anbefale at tage et kig på Sniper Ghost Warrior Contracts 2.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 kan købes til PlayStation 4 på PlayStation Store til 299 kr. En PlayStation 5 version er planlagt til at udkomme senere.
+ Store og åbne missioner, fin grafik, velfungerende gameplay, missionerne kan let gennemspilles flere gange
Dele af dialogen er elendig, lidt ujævn kunstig intelligens