Sniper Ghost Warrior Contracts

Anmeldt af: Christian Mortensen - 25. november 2019 - kl. 20:23
0 2

Har du en tålmodighed lidt ud over det sædvanlige og en hang til at dræbe på afstand, ja så er Sniper Ghost Warrior Contracts måske noget for dig. Hvis du kan se gennem fingre med lidt problemer.

Polske CI Games er tilbage med endnu et spil i Sniper Ghost Warrior serien nemlig Sniper Ghost Warrior Contracts. Spillet blev vist frem for første gang på E3 messen i år og CI Games har noget at rette op på efter det noget skuffende Sniper Ghost Warrior 3. Lad os se på, hvordan Contracts klarer sig.

Historien udspiller sig i Sibirien og den er ikke voldsomt interessant. Sibirien er nu blevet et selvstændigt land efter en militær konfrontation med Rusland og det giver naturligvis en række spændinger i regionen. Historien fungerer mest som en undskyldning for at blæse hovedet af en række soldater, for endeligt at eliminere ens endelige mål. Helt fint med os.

Man bliver sendt ud på i alt fem missioner (Contracts), for at eliminere fem mål. Fem missioner lyder umiddelbart ikke af meget, men de er til gengæld ganske omfattende. Der er naturligvis altid et hovedmål som skal elimineres, men undervejs er det massevis af del-missioner som også skal klares og man kan tage missionerne i den rækkefølge man ønsker. Der er også en del udfordringer undervejs man kan vælge at forfølge og der er masser af ting man kan samle op, så man får flere penge eller nyt udstyr.

Som en sjov lille ting, er der i hver bane to bounties, som bliver placeret tilfældigt hver gang man spiller missionen. Disse bounties er bonusmål, der giver penge hvis man dræber dem. Hagen er, at man er ikke den eneste, som er på jagt efter disse bounties, så man skal finde dem før ens rival gør det - og man kan da også, bare for god ordens skyld, dræbe ens rival nu når man er i gang. Selv om fem missioner kan lyde en smule tyndt, er de altså ganske omfattende.

Som den usynlige dræber man er, så er man naturligvis udstyret med masser af gadgets og våben. Man har naturligvis en snigskytteriffel med sig, men også et maskingevær, en pistol og granater til nærkontakt. Man er også udstyret med en kikkert så man kan afsøge et område inden man begiver sig ind i det og ens drone kan opgraderes til at kunne hacke automatiske maskingeværer og kan affyre en EMP bølge, som ødelægger fjendens elektronik.

Vigtigst af alt, er dog den specielle maske man har. Den holder øje med hvad man laver og sender et live feed tilbage til ens “handler”, som kommer med briefing-opdateringer og gode råd. Den har også et snedigt head up display med et meget nyttigt “Dynamic Reticle System”, som er et system, der viser hvordan ens projektil vil flyve gennem luften, baseret på ens vinkel til målet, vindretning og vindstyrke. Dette Dynamic Reticle System er en smule svært at bruge i starten, blandt andet fordi ens kikkertsigte skal være kalibreret korrekt for det kan bruges til noget, men man lærer det undervejs.

Sværhedsgraden er høj. Selv på den laveste sværhedsgrad kan man få problemer hvis man ikke passer på. Sværhedsgraden er desværre ujævn, da der er tidspunkter hvor den pludselig stiger, for så at falde igen. Checkpoints er placeret lidt tilfældigt og der er ikke mange af dem og det kan betyde, at et enkelt fejlskridt kan resultere i at man bliver sat 20-25 minutters spilletid tilbage. Det er frustrerende.

Grafikken i Sniper Ghost Warrior Contracts er ikke imponerende. Spillet gør brug af CryEngine og vi ved hvad denne spilmotor er i stand til og man kan vist god sige, at CI Games ikke har fået det optimale ud af den. Landskaberne er, i hvert fald på afstand, ganske flotte, men når man kommer tættere på ser det fladt og kedeligt ud. Effekter som eksplosioner er skuffende og fjenderne er døde droner med stenansigter. Lydsiden er fornuftig. Specielt lydeffekterne fra ens riffel er overbevisende, mens dialogen, med en klassisk påtaget russisk accent, er middelmådig.

Sniper Ghost Warrior Contracts er ikke noget dårligt spil - det er bare heller ikke specielt godt. De fem missioner er åbne og meget omfattende, de tager lang tid at gennemføre og der er masser af ting man kaste sig over undervejs. Desværre er de lidt underligt placeret checkpoints og den ujævne sværhedsgrad med til, kunstigt at forlænge spilletiden. Den lovede multiplayer del er ikke inkluderet ved lanceringen, men vil blive tilføjet spillet i løbet af december via en gratis opdatering.

Hvis man er den tålmodige gamer, så er Sniper Ghost Warrior Contracts et fornuftigt bud på et stealth og sniper-spil. Det er lidt ujævnt flere steder (sværhedsgraden, grafikken, checkpoints) men kan man se gennem fingre med ujævnhederne og måske lære at leve med dem, så skulle man tage et kig på Sniper Ghost Warrior Contracts, som på stort set alle områder, er et skridt i den rigtige retning i forhold til Sniper Ghost Warrior 3.

Sniper Ghost Warrior Contracts kan købes på PlayStation Store for 319 kr.
+ Omfangsrige og åbne missioner, gode lydeffekter fra ens våben
Ujævn sværhedsgrad, lidt forældet grafik, for få checkpoints