SoulCalibur VI

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 24. oktober 2018 - kl. 21:59
0 1

SoulCalibur IV er langt om længe udkommet - og på mange områder er det tilbage til rødderne for serien. Der er dog også kontroversielle nyheder - læs anmeldelsen her.

Jeg husker stadig da jeg spillede SoulCalibur for første gang på min gode gamle Sega Dreamcast - det var noget helt specielt. Mange ser da også stadig SoulCalibur II som et af de bedste 3D kampspil overhovedet. Siden dengang, er det gået noget op og ned for SoulCalibur serien og efter en pause på næste syv år, er Bandai Namcos våbenbaseret 3D-kampspil tilbage i form af SoulCalibur VI, som er et forfriskende reboot af serien.

Kendere af serien vil med det samme føle sig hjemme i SoulCalibur VI. Gameplayet er præcis lige så let tilgængeligt som det altid har været, hvor man har tre angrebs-knapper; en til et horisontalt angreb, en til et vertikalt angreb og en til et spark - og så en fjerde knap til at blokere. Meget simpelt gameplay, som kan få selv den mindre øvet spiller til at se godt ud - men på samme tid er kampsystemet også dybt nok til, at de mere hardcore spillere vil kunne dykke ned og finde masser af finesser og teknikker under overfladen.

Den største ændring i gameplayet er en helt ny feature kaldet Reversal Edge, som meget kort fortalt er en slags sten/saks/papir. Man aktiverer Reversal Edge ved at holde R1 nede, hvorefter ens karakter automatisk vil blokere de fleste angreb. Når man på det rette tidspunkt slipper R1 igen, vil spillet skifte over i nogle dramatiske kameravinkler og man skal nu forudse modstanderens angreb og ud fra det vælge ens eget angreb og præcis som i sten/saks/papir, vinder man duellen hvis man vælger et angreb, der er bedre end modstanderens. Vælger man det samme angreb som modstanderen, så blokeres det blot og kampen fortsætter.

Reversal Edge er med til, at give SoulCalibur VI et mere filmisk udtryk, da disse sekvenser ser ganske fede ud. De er på den anden side også med til, at afbryde flowet i kampene og jeg er sikker på, at Reversal Edge vil dele vandene mellem dem, som synes det er en god ny tilføjelse til gameplayet og dem, der synes at det afbryder flowet for meget. Jeg hører til i den første gruppe.

SoulCalibur VI kan spilles i de velkendte Arcade, Versus, Training og online spiltyper, som vi kender. Men spillets hjerte ligger i de to ganske omfattende historiedrevne kampagner. Den første er Chronicles of Souls, hvor man får indblik i knap 20 karakterers personlige historier og fortællinger og det er en rigtig fin mulighed for hardcore fans, til at komme lidt tættere på seriens mest populære karakterer. Historien fortælles i nogle simple sekvenser med stillbilleder og speak - simpelt, men det fungerer.

Den anden kampagne er Libra of Souls, hvor man skaber ens egen karakter og så bevæger man sig igennem en lang sammenhængende historie via et landkort. Det er i virkeligheden et meget simpelt rollespil, hvor man får adgang til nye våben og får specielle egenskaber ved for eksempel at spise den rigtige mad, som man finder undervejs. Der skal i løbet af fortællingen tages nogle simple valg, som vil ændre historien og denne fortælles også med simple stillbilleder og denne gang med tekst - ingen speak.

Idéerne bag de to kampagner er ganske fine, men det er lidt kedeligt udført. Så længe man kæmper, fungerer det præcis lige så godt som altid med SoulCalibur, men mellem kampene keder man sig med en række dialogsekvenser - jeg kunne godt have tænkt mig en lidt mere involverende fortællermåde, som havde gjort de to kampagner mere underholdende.

Så alt i alt byder SoulCalibur VI på et fint og let tilgængeligt gameplay, som også indeholder dybde for dem der ønsker at dykke ned i det, to omfattende kampagner og endelig en online del, som ser ud til at virke fint og til at kunne håndtere det hurtige gameplay. Vi havde i hvert fald ingen problemer i de online kampe vi deltog i - andet end at vi fint mesterlige prygl i løbet af få sekunder. Men det er næppe spillets skyld.

SoulCalibur VI indeholder masser af lækkert materiale for fans. Man kan for eksempel læse en profil af alle spillets karakterer, læse deres historie, om deres våben og om deres kampstil. Der er et bibliotek hvor man kan læse historiske dokumenter, læse om massevis af forskellige våben, om de forskellige klaner og meget meget andet. Endelig kan der også i galleriet åbnes op for filmsekvenser, artwork helt tilbage fra Soul Blade og frem til SoulCalibur VI og man kan lytte til spillets smukke soundtrack. Jo, der bliver virkelig kræset for den trofaste SoulCalibur spiller her.

SoulCalibur VI indeholder 22 velkendte karakterer fra SoulCalibur serien, lige fra Yoshimitsu og Sophitia og til den evige perverse Voldo. Der er tilføjet to nye karakterer, som vi ikke har set før, nemlig Azwel og Groh, som dog ikke er specielt spændende. Den mest spændende nyhed er Geralt of Rivia fra The Witcher 3, som passer overraskende godt ind i spillet og så er han jo bare med det samme en af de sejeste karakterer i spillet overhovedet. Geralt er let at bruge og det er klart, at han er beregnet til at blive nybegyndernes favoritkarakter.

Jeg har altid foretrukket SoulCalibur serien over for eksempel Tekken og Dead or Alive, nok fordi at jeg ikke er den store ekspert ud i genren, men på grund af tilgængeligheden, har SoulCalibur nok været min foretrukne serie. Det er dog noget tid siden, at jeg har spillet et SoulCalbur, for jeg synes at det er gået ned af bakke for serien, men med SoulCalibur VI vil jeg sige, at Bandai Namco har fået pustet nyt liv i serien og fået den tilbage på sporet.

I SoulCalibur har der altid været fokus på de våbenbaseret kampe, på historien og på det let tilgængelige gameplay - og det er der også i SoulCalibur VI. Der er to forskellige kampagner, som jeg ikke rigtigt kan finde ud af om jeg kan lide - for bortset fra de velfungerende kampe, er de pænt kedelige - og alligevel kan jeg ikke lade være med at spille dem.

Jeg kan heller ikke lige gennemskue, hvordan Reversal Edge vil komme til at påvirke spillet på den lange bane, for der er en del tilfældighed indblandet, når man kaster sig ud i en gang sten/saks/papir og det vil ikke tiltale alle.

Men som det ser ud nu, er SoulCalibur VI er en fin reboot af den elskede SoulCalibur serie og jeg er spændt på at se, hvordan Bandai Namco vil fortsætte den i fremtiden.
+ Reversal Edge er en god tilføjelse til gameplayet, to omfattende kampagner, det velkendte og let tilgængede gameplay
De to kampagner er lidt kedelige