Spellspire

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 23. maj 2017 - kl. 22:10
0 0

Spellspire kombinerer Letter Quest med rollespilselementer og det fungerer overraskende godt. Vi har anmeldt det lille puzzlespil fra finske 10tons her.

Spellspire er det seneste spil fra den lille finske udvikler 10tons, som er blevet konverteret fra iOS til konsollerne og PC. Som så mange andre spil fra 10tons, er det et simpelt spil med et fængende gameplay og denne gang er det en underholdende blanding af et ord-spil og et rollespil.

Man tager rollen som en lille troldmand, som er på vej op igennem et enormt tårn. På hver etage af tårnet er der en portion fjender, som man nedkæmper ved at stave en række ord ud fra ti bogstaver man får tildelt på hver etage; bogstaverne har ikke forskellige værdier som i Scrabble, men jo længere ord man staver, jo mere skade gør man. Man kan kun bruge et givent ord én gang på hver etage, så der er et lille strategisk element i, at gemme de længste ord til de sværeste fjender.

Efterhånden som man besejrer monstre og når nye etager, optjener man penge og låser op for nyt udstyr, som nye tryllestave, nye kapper og nye troldmandshatte. Nye tryllestave gør mere skade på monstrene og de tilfører også forskellige effekter som ild, frost og forgiftning til fjenderne. De nye troldmandskapper yder beskyttelse mod monstrenes angreb, immunitet mod forskellige typer angreb og de kan udsætte fjenderne angreb, så de ikke angriber så tit som de normalt ville have gjort. Endelig er der troldmandshatten, som tilfører forskellige ting til kampene. Det kan være at ord med fire bogstaver gør dobbelt skade, at det første monster på hver etage er ekstra længe om at angribe eller at monstrene smider lidt guld, hver gang man rammer dem.

Der er i alt over 40 forskellige opgraderinger og hele opgraderingssystemet fungerer fint og hvis man støder på en etage hvor man får røvfuld (og det vil man uden tvivl opleve), kan man gå tilbage til etager man tidligere har gennemført og gennemføre dem uden at tage skade og derved optjene ekstra guld og en stjerne, som, når man har nok af dem, åbner op for nyt udstyr så man kan komme videre op igennem tårnet.

Gameplayet fungerer fint og hvis man er til ordspil som Letter Quest, vil man bestemt også bliver underholdt af Spellspire. Det er dog lidt af et grind og det bliver hurtigt lidt ensformigt, da alle 100 etager i tårnet spilles på samme måde. Det er opgraderingerne og de nye tryllestave, som bringer variationen og det er som sådan også okay - men man savner stadig lidt yderligere variation i selve gameplayet, for eksempel nogle bosskampe, hvor reglerne for ordene var lidt anderledes end i de normale levels. Når dét så er sagt, så er Spellspire et hyggeligt lille spil man kan tage frem når man lige har 20 minutter til overs og på den måde kan man godt mærke, at Spellspire har rødder i en mobil platform.

Grafikken er ren og simpel og har et nuttet cartoon look - den er ikke særlig kompliceret men fungerer som den skal. Lydsiden er også meget standard for et spil af denne type og det hele fungerer som det skal uden at imponere på nogen måde.

Spellspire er et fint lille spil og det flytter genren med ordspil i nye retninger ved at blande klassiske rollespils-elementer ind i det. Det er et underholdende lille spil, som jeg tog mig selv i at vende tilbage til igen og igen, for lige at gennemføre et par etager mere.

Spellspire vil formentlig komme til at koste omkring 75 kr. på PlayStation Store, hvilket er en fin pris, selv om iOS versionen er gratis. Den er dog præget af tidslåse og in-app tilkøb, som heldigvis er fjernet fra denne PlayStation 4 version. Spellspire er en PS4/PS Vita cross buy titel, så det vil sige, at hvis du vælger at købe spillet på din PlayStation 4, får du også adgang til PS Vita versionen, hvis du ejer sådan en maskine - og det er måske i virkeligheden der, at spillet hører bedst hjemme.

Er du til ordspil, denne gang med et lille twist, så skulle du tage et kig på Spellspire. Det er god og let underholdning, hvor man dog skal bruge de små grå lidt - samt ens engelskkundskaber.
+ God blanding af ordspil og rollespil, jeg-skal-lige-prøve-igen-gameplay
Ensformigt gameplay, bliver ret hurtigt et grind