Spider-Man

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 4. september 2018 - kl. 16:00
8 11

Efterårets første rigtige store spil er det PlayStation 4-eksklusive Spider-Man fra Insomniac Games - og hvilken måde at skyde efteråret i gang på!

Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg har haft lidt betænkninger ved det nye Spider-Man. Jeg synes ikke de forrige spil med vores favorit webslinger har været specielt underholdende, men da det er de talentfulde folk hos Insomniac Games (Ratchet & Clank, Spyro the Dragon, Sunset Overdrive) som står bag, så kan det vel ikke gå helt galt, vel?

Lad mig bare med det samme sige, at mine tvivl er blevet gjort til skamme. Spider-Man er et virkelig godt open-world action-eventyr, med en fed historie, virkelig hæsblæsende action-sekvenser og et produktionsniveau som vi ikke ser ret tit. Spider-Man udkommer eksklusivt til PlayStation 4 og det vil være spillet dette efterår, som kommer til at sælge PS4 maskiner frem mod julen.

Historien er det bærende element i spillet og jeg vil derfor ikke komme ret meget ind på den, for den skal man selv opleve. Historien lægger sig ikke op ad en film eller en tegneserie, da den er skrevet specielt til spillet og den fungerer bedre end jeg havde regnet med. Historien kommer tæt på både Spider-Man og på Peter Parker og det fungerer ret fedt, at få lov til at spille dem begge.

En anden fin detalje er, at Mary Jane Watson, som tidligere har været alt fra Peter Parkers flirt, kæreste og meget andet i forskellige film, tegnefilm og tegneserier, også vil være spilbar. Insomniac Games’ fortolkning af Mary Jane gør hende ikke til denne svage kvinde i nød som vækker Spider-Mans beskyttertrang, men hun er en intelligent og selvstændig kvinde, som nu er blevet stjernerapporter hos avisen Daily Bugle. Mary Jane er god afveksling og en glimrende birolle til både Peter Parker og Spider-Man.

Spillet her er et klassisk open-world actionspil og Insomniac Games holder sig til det velkendte og det de ved fungerer. Den åbne verden er fyldt med både missioner, sidemissioner, aktiviteter, samleobjekter og mange andre ting. Måske inspireret af Assassin’s Creed, er der blandt andet en række radiotårne i byen, som man kan aktivere ved at løse en simpel puzzle og disse tårne afslører samleobjekter, sidemissioner, udfordringer og meget andet på den del af kortet, hvor de står.

Noget af det vigtigste i et Spider-Man spil er, er hvordan Spider-Man svinger sig afsted mellem New Yorks skyskrabere. Denne del af spillet har Insomnaic Games lagt meget energi i og det kan man godt mærke. Efter lidt tilvænning, svinger man sig med stor selvsikkerhed mellem, og over, New Yorks bygninger og alt efter hvor længe man holder sving-knappen nede, kan man styre hvilket momentum Spider-Man skal have - om han enten bevæger sig mest fremad eller mest opad i hans sving. Man kan naturligvis også bevæge sig på jorden, kravle og løbe op ad bygningsfacader og det betyder, at man kommer aldrig til at stå stille og man kommer hurtigt og let gennem New York.

Styringen kræver en lille smule tilvænning og der vil opstå frustrerende øjeblikke hvor man ikke lige kan få Spider-Man til at gøre det man gerne vil. Når det er sagt, så fungerer styringen helt overordnet virkelig godt og det ser super-lækkert ud, når man med høj fart enten svinger sig højt over byen fra skyskraber til skyskraber eller helt nede i gadeplan, få meter hen over den tætte trafik.

En anden vigtig del af Spider-Man er naturligvis kampsystemet. Spider-Man er ikke bevæbnet med andet end hans edderkoppespind, en række gadgets og en god portion fysisk formåen. Kampene minder om en blanding af martial arts og luftakrobatik - blandet med balletdansernes fjerlette bevægelser og de er hurtige og afhænger ikke så meget af om man kan strikke lange kombinationer sammen. Det drejer sig lige så meget om, hvordan man håndterer gruppen af fjender omkring en og hvordan man undviger angreb når Spider-Man’s edderkoppe-evner advarer ham. Spider-Man kan ligeledes gøre brug af ting i omgivelserne - eller granater som fjenden har kastet, som han kan trække til sig med sit spind og derefter kaste efter fjenderne.

Kampsystemet fungerer virkelig godt; det er hurtigt, flydende og der er en form for rytme og tyngde i kampene, som gør dem helt specielle. Nøglen er at holde sig i konstant bevægelse og hvis du kunne lide kampsystemet i Batman-spillene, vil du elske det her i Spider-Man.

Nu er det ikke alt i gameplayet, som er action og nærkampe. Der er også sektioner, hvor man sniger sig afsted og nedlægger fjender fra sit skjul og i sagens natur er sekvenserne med Mary Jane og Peter Parker også meget forskellige fra Spider-Mans.

Ved blandt andet at gennemføre missioner, ryde fjendtlige baser, stoppe igangværende forbrydelser, finde gemte rygsække og tage billeder af udvalgte steder i byen, optjener man forskellige type poletter. Disse poletter bruges til at opgradere Spider-Mans gadgets og bevægelser og via et simpelt evnetræ, kan man udvide Spider-Mans evner indenfor nærkampe, forsvarsteknikker og bevægelser.

Man åbner også op for 25 dragter til Spider-Man og hver af dem har forskellige egenskaber. Dragterne kan modificeres, så de enten reducere skaderne i nærkamp, reducere effekten af chokgranater eller gør, at fjenderne er længere tid om at opdage Spider-Man, hvis man sniger sig afsted.

Insomniac Games har skruet et rigtigt velfungerende gameplay sammen. Styringen er god, byen indbyder til at gå på opdagelse i og selv om missioner og sidemissioner ikke altid de mest opfindsomme, så er de sjove at spille og man keder sig aldrig i selskab med Spider-Man. Den ret traditionelle open world spilopbygning er måske lidt for velkendt, men den fungerer jo som det skal og bliver ingen hindring for gameplayet.

Spider-Man er måske det flotteste spil på PlayStation 4 - helt oppe på niveau med God of War. Vi spillede spillet på en PS4 Pro og her kørte spillet i 1440p ved 30 frames i sekundet med opskalering til 4K i HDR - og det ser helt fantastisk ud! Detaljegraden i ansigter, på karaktermodeller og rundt omkring i byen er virkelig høj og lyssætningen når solen sænker sig over New Yorks skyline ser smuk og lækker ud. Med Spider-Man på PS4 Pro, er vi ved at nærme os filmkvalitet i gameplay - så godt ser det ud. Specielt de meget flotte koreograferet actionsekvenser ligner noget, der kommer direkte fra Hollywood.

Lydsiden er også velfungerende, med gode lydeffekter, et passende soundtrack og stemmeskuespillerne gør det rigtigt fint. Man kan dog godt blive lidt træt af de evindelige kommentarer som Spider-Man kommer med under kampene og man får den tanke, om den fyr aldrig nogensinde holder sin mund. Spillet har danske tekster og menuer, men desværre er oversættelserne ikke helt i skabet; et godt eksempel er på en diner hvor Peter Parker møder Mary Jane og her er titlen på manden bag disken oversat fra “Fast Food Chef” til “Hurtigmadskok”.

Spider-Man er måske 2018’s hidtil bedste spil - der er kun lige fortællingen om en far og hans søn, som kan komme på niveau med Spider-Man her. Det er et rigtigt velfungerende action-eventyr, den åbne spilverden er levende, den ligner en million, gameplayet er varieret og historien er fængende med tre spændende hovedpersoner. Det er svært at sætte ens finger på noget negativt; det skulle da lige være, at strukturen i den åbne verden er lidt for velkendt.

Disse ting er bestemt småting når man kigger på helheden. Spider-Man til PlayStation 4 er et fremragende spil og et ægte AAA-spil på alle parametre. Insomniac Games har skabt det bedste Spider-Man til dato og hvis du bare har den mindste interesse i Spider-Man universet eller generelt i gode action-eventyr, så er der ingen vej udenom en PlayStation 4 (gerne en Pro) og det nye Spider-Man.
+ Godt kampsystem, virkelig smuk grafik, de tre hovedpersoner komplementerer hinanden godt, velfungerende kampsystem
Lidt for traditionel spilopbygning, Spider-Mans mund står aldrig stille
Grafik:9.5