Stacking

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 14. februar 2011 - kl. 21:52
4 0

Stacking er endnu et friskt pust fra Double Fine – denne gang indeholdende russiske Matryoshka-dukker og en ond Baron. Det er skævt og unikt, men desværre ikke for alle.

Stacking er det andet spil, der udspringer af Double Fines interne projekt kaldet ”Amnesia Fortnights”, som var nogle sceancer, hvor man i 14 dage delte firmaet op i fire mindre hold, som hver skulle arbejde på en spilprototype til et potentielt fremtidigt spil og derefter præsentere deres arbejde for resten af firmaet. Costume Quest var det første spil der blev produceret og nu er det andet spil, Stacking, skabt af art director Lee Petty (Brütal Legend), altså klar.

I Stacking tager man kontrol over de klassiske russiske Matryoshka-dukker (også kaldet Babushka-dukker) – nogle træ-dukker, hvor dukker at forskellige størrelser står inde i hinanden. Den første Matryoshka-dukke blev i øvrigt skabt i 1890 af Vasily Zvyodochkin og Sergey Malyutin og vandt i år 1900 en bronzemedalje ved verdensudstillingen i Paris.

Stacked er et adventurespil fyldt med gåder og udfordringer som skal løses. Spillet udspiller sig under depressionen i 1920’erne og tiderne er hårde for familien Blackmore – en familie af Matryoshka-dukker. Familien prøver at skaffe til dagen og vejen, men det ender med, at det meste af familien bliver kidnappet af den onde Baron, som styrer verdenen med hård hånd. Familiens mindste dukke, Charlie, bliver ikke kidnappet, da Baronen finder ham for svag til hans arbejdslejrer, men det er nu op til ham, ikke alene at redde hans familie, men også alle de andre Matryoshka-dukker, som Baronen har indfanget og gjort til slaver.

De forskellige udfordringer er for det meste ganske opfindsomme og nogle af dem er virkelig morsomme og helt igennem skøre, som kun Double Fine kan lave dem. Man løser opgaverne ved at gå rundt og snakke med andre Matryoshka-dukker, for at få gode råd og ledetråde samt at afprøve de mere end 100 forskellige dukkers unikke egenskaber. Hver udfordring har flere løsninger og selv om det er nok bare at finde den ene af dem, så er det sjovt at prøve at finde de forskellige måder at klare udfordringerne på – hvilket også er påkrævet, hvis man vil gennemføre spillet 100%, for så skal alle løsninger til alle opgaver nemlig findes.

Som nævnt har alle Matryoshka-dukker deres egne unikke egenskaber. Nogle kan råbe, andre kan prutte og dukker ansat ved jernbanen, kan løbe hurtigt og pruste som et gammel lokomotiv. Sexede kvindelige dukker kan vrikke med hofterne og forføre andre dukker mens dukker som arbejder med at skovle kul i damplokomotiverne, kan hoste giftig sort støv op fra deres lunger. Det er (i begyndelsen) sjovt at rende rundt og udforske de mange dukkers forskellige egenskaber, hvoraf nogle af dem, skal bruges til at klare udfordringerne.

Ud af de mere end 100 forskellige dukker, er nogle af dem ganske specielle dukker og disse bør man finde, hvis man skal gøre sig forhåbninger om, at klare alle udfordringerne. Det kan f.eks. være en dukke, som er udstyret med en stor nøgle på hovedet, hvilket er ganske rart, hvis man skal åbne en dør eller en port, eller den tidligere nævnte sexede kvindelige dukke, som med sine vuggende hofter, kan lokke en lystig soldat væk fra hans vagtpost, så man kan komme videre.

Man gør brug af de forskellige dukker ved at tage kontrol over dem. Det gøres ved at hoppe ind i dem, men nu er det sådan, at den mindste dukke ikke passer ind i nogle af de større dukker, så man må opbygge sin størrelse ved at hoppe ind i en dukke, som er én størrelse større end ens egen og derfra igen hoppe ind i en dukke som igen er et nummer større, indtil man næsten har størrelsen på den dukke man ønsker at kontrollere.

Vælger man at løbe igennem spillet og ikke udforske de mange dukker eller lede efter flere løsninger til udfordringerne, så kan Stacking gennemføres på lidt over to til tre timer – specielt hvis man vælger at bruge spillets indbyggede ”ledetråds system”, som er meget gavmildt. Det er dog heldigvis helt frivilligt, om man vil bruge det og vil man have det bedste ud af spillet, bør man kun bruge det, hvis man virkelig sidder fast. Vil man finde alle løsningerne til alle udfordringerne – og begynder man at lege med de forskellige dukker og deres mange egenskaber, så er der som minimum det dobbelt antal timer gemt i spillet – sikkert også mere. Heldigvis er det svært bare at løbe igennem spillet, da det er så anderledes og fascinerende, at man slet ikke kan lade være med at undersøge omgivelserne og lege med dukkerne, som der hele tiden kommer nye af. Det lidt langsommelige gameplay vil dog formentlig ikke falde i Call of Duty-generationens smag, men man kan ikke undgå at være en smule betaget af det, da det er ret anderledes end hvad vi normalt ser.

Det er tydeligt, at Stacking er kommet til verden i en art directors hjerne. Det er fyldt med stil og charme fra start til slut og i alle afkroge. Den grafiske stil er dejlig anderledes og de mange dukker er helt fantastisk designet og spilverdenen er på en og samme tid som i en fantasiverden men også med en smule industriel realisme. Spillets historie er måske ikke den dybeste, men den udspiller sig med stor charme, humor og en selvsikkerhed, som kun firmaer som Double Fine kan gøre det. Mellemsekvenserne, som driver historien fremad, er udformet som en gammel stumfilm, med grovkornet film og mellemtekster (de tekstskærme som udgør filmens dialog), hvilket passer fint til spillet. Lydsiden passer fint til spillets lidt skæve stil, med tidstypisk musik fra 1920’erne og gode lydeffekter. Jeg savnede dog stemmer, da al dialog er tekstbaseret; jeg kunne godt have tænkt mig, hvis Double Fine havde givet træ-dukkerne nogle sjove stemmer, det kunne lige have givet det sidste til stilen.

I disse tider, hvor udviklere ofte spiller på den sikre hest og udgiver efterfølgere og Call of Duty kloner, er det dejligt at se at udviklere som Double Fine stadig kan udmærke sig. Så savner du et lidt anderledes spil, som du kan sætte dig i sofaen og hygge dig med og har du ikke noget imod at skulle bruge din hjerne på en lidt anderledes og mere skæv måde end du er vant til, så skulle du tage at kigge nærmere på Stacking. På samme tid forkæler du dine øje med et unikt og gennemført art design og du giver Double Fine den støtte de fortjener, for igen og igen at puste lidt frisk luft ind i den branche vi alle holder så meget af.
0