Star Wars Sith Fyrsternes Hævn

Anmeldt af: - 1. juni 2005 - kl. 21:16
0 0

Så kom den, filmen alle science fiction nørder havde ventet på, og i kølvandet på filmen hører naturligvis et Star Wars spil med. Vi har kigget nærmere på Episode III, Sith Fyrsternes Hævn.

Okay indrømmet, hvem har ikke gerne vil have et spil, hvor man var Darth Vader i 3D, hvor man lavede de moves, som Vader nu engang gør og var så ond som ham. Jamen nu er chancen her med det nye Star Wars Episode III spil, dog spiller du ikke som ond nærmere både som Anakin Skywalker og den endnu mere godhjertede Obi Wan Kenobi. Så dommedagstanker og tanken om at dræbe uskyldige, ja dem må vi hellere stryge og koncentrere os om, hvad der foregår i det spil, der er affødt af den naturlige interesse for Star Wars Episode III.

The Collective har denne gang forsøgt at skabe et spil, der bringer lyssværdet i centrum samt den måde, man som spiller agerer på i takt med sit lyssværd. Man har forsøgt at skabe episke kampe, uforglemmelige dueller og lidt magi ved at fortælle en spændende historie. Historien op til dette spil vil jeg ikke komme nærmere ind på udover, at man befinder sig på en mission, som drejer sig om at befri den tilfangetagne kansler Palpatine og at klonekrigen er ved sin afslutning. Derfor drager man ud som både Obi Wan og Anakin for at redde Kansleren.
Star Wars Revenge of the Sith

Hver bane er tilrettelagt på den måde, at man enten styrer Anakin eller Obi Wan, og for bane man spiller, opsamler man experience points, som man ved fuldførelse af banen kan bruge på at gøre en af de 2 Jediriddere bedre til at bruge kraften, sit lyssværd, hurtigere etc. Mulighederne er mange. Den mængde experience points som man optjener, bestemmes af den måde man slår sine fjender ihjel på. Gameplayet minder meget om Ringenes Herre spillene både The Two Towers og Return Of The King.

Star Wars Episode III er mest ment som en teaser til selve filmen, dette ses også tydeligt, når man nu engang har set filmen og sætter sig til rette for at spille spillet, da man igennem spillet kun får halve sandheder, og spillets historie kun er bundet tilpas nok sammen til, at man må kalde det sammenhængende. Derfor spiller Star Wars Episode III spillet nok mere en rolle, der bærer præg af at være biprodukt til en film.

Spillet er et helt basalt Hack and Slash spil, dog med andre elementer end f.eks. Ringenes Herre spillene, da man jo er Jedi og har “The force”. Der er lagt rigtig mange kræfter i fra udviklerteamet side for at få spillet til at føles som lyssværdsaction med force powers. Dette er bestemt lykkedes i alle henseender, da man føler sig godt underholdt med den action, der leveres. Spillets sværhedsgrad er fra starten sat lavt og stiger som tiden går i takt med, at man bliver stærkere ved at opgradere sine karakterer.

Selvom spillet leverer action og flot sværdkamp, så er det meget arkade betonet og har da også nogle svagheder, som ikke alle gamere vil kunne leve med, blandt andet er kameraet en pine i de fleste baner, da det jo skal være i en “Action-minded” position, og det er som regel foran spilleren. Så det skal udviklerne bestemt ikke have ros for, da det som oftest resulterer i, at man som enten Anakin eller Obi Wan løber direkte ind en fælde, fordi man jo ikke kan se, hvem der står der, da kameraet først viser det, når man har passeret den lurende fjende. Det er et meget generende problem, men heldigvis ikke et problem som opstår under Boss kampe, da der jo i et godt computerspil altid vil være Boss kampe. Så når det er allermest vigtigt, og der er mest på spil, så ødelægger kameravinklen det ikke.

Star Wars Revenge of the Sith

Star Wars Episode III er et ganske glimrende adrenalin kick, hvis man har noget tid at slå ihjel, dog er det bestemt ikke nogen fordel, at man ikke kan gemme sit spil på andre steder end ved gennemførslen af en bane og da slet ikke, når man fra udviklernes side ikke engang har indlagt en continue knap, som i de gode gamle dage. Derfor er det kritisabelt, at man skal starte forfra på samme bane, hvis man dør midt i banen.

Grafiken er meget normal, ikke noget man vil blive imponeret over men heller ikke noget, man vil tude over. Den er der og har en stabil framerate, så spillet lider hverken af slowdowns eller andre former for generende børnesygdomme. De enkelte figurer er genkendelige fra afstand, og Star Wars universet er afbilledet korrekt, dog må man sige, at der ikke er noget revolutionerende. Derfor kan det ikke undre, at grafikken må dømmes som middelmådig.

Selve lyden i spillet har jo alt det, vi kender fra både de gamle og nye film/spil, både når det gælder musikken, lyden af lyssværd, der svinges i luften samt åbningen af døre og så videre.

Dog er der et kæmpe kritikpunkt ved lyden. Det tager sig sådan ud, at de stemmer, der er lagt ind i spillet lyder som de ægte stemmer fra både Hayden Christensen og Ewan Mcgregor, dog er der ingen intensitet i stemmerne som gør, at en meget klimatisk spilscene bliver nærmere pinlig. Pinlig fordi den ikke egner sig med fladt stemmeskuespil som hverken fortæller om karakteren er i fare, er i en dramatisk situation eller slet og ret i live. Det ødelægger bare enhver cutscene og slår ethvert spændingsmoment ihjel, når man som spiller skal leve sig med ind i spillet og er som sagt ganske pinligt.

Star Wars Revenge of the SithHoldbarhed
Star Wars spillet har bestemt en holdbarhed, der gør den længere end tilsvarende produkter uden Star Wars stemplet på, primært fordi man som nørd godt kan lide at genspille et spil, hvor man er med i filmen og spiller noget genkendeligt.

Spillet har udover hovedhistorien også en duel mode, hvor man spiller multiplayer.

Dette har dog ikke den store interesse som enlig spiller eller på en hverdag, dog vil det kunne være et fantastisk godt tiltag inden en bytur i weekenden sammen med vennerne.

Samlet set er spillet en god forøgelse til universet og byder på ganske meget nyt til Star Wars efterhånden lange spilserie. Primært er spillet godt og fornyende, fordi det sørger for realistisk Hack and Slash action, der ser meget autentisk ud og samtidig underholder det også spilleren. Spillet er et lineært spil med kun en løsning på alle problemerne, dog er det også i orden, hvis man kan leve sig ind i universet, hvilket til tider kan være en krævende opgave, når man skal høre på så dårligt stemmeskuespil.

Teaser effekten af filmen har bestemt også en indflydelse på, om man vil syntes, at dette spil skal hjem og stå på hylden, så der kan bestemt siges meget for og imod Star Wars Episode III. Men har du ikke set filmen, så er der en del cutscenes fra filmen, der kan pirre dig til at tage i biografen og se den, ydermere er der bestemt også en del Star Wars action at hente i forhold til mange af de andre Star Wars spil, der efterhånden er udgivet. Hvis du er fan af Star Wars universet kan du lægge en karakter til overall bedømmelse. Ellers er det vist ikke andet at sige end, “May the force be with you.”
0