Star Wars: Squadrons

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. oktober 2020 - kl. 11:48
2 4

Har du altid drømt om at sidde bag styrepinden i en Tie Fighter? Eller i en X-Wing? Så får du nu muligheden i Star Wars: Squadrons, som er et glimrende rumspil i Star Wars universet.

Electronic Arts har spil-rettighederne til Star Wars og de står allerede bag en række spil i det populære univers. Dog med lidt blandet succes. For knap 1 år siden udkom Star Wars Jedi: Fallen Order, som var et overraskende velfungerende Star Wars eventyr og nu er Star Wars: Squadrons udkommet, så forventningerne var naturligvis høje. Squadrons er nok det mindste Star Wars spil i rækken, men det gør det bestemt ikke dårligere.

Star Wars: Squadrons består af en ganske fin kampagne, som kan gennemføres på omkring 10 timer og samt en multiplayer del, som ved launch er en smule tyndbenet. I kampagnen tager man rollen som to forskellige piloter på hver side af den intergalaktiske konflikt mellem Imperiet og New Republic. I løbet af kampagnen hopper man ofte frem og tilbage mellem de to sider og ser dermed historien fra begge sider og det er ganske morsomt, at man i nogle missioner skal man rydde op efter de skader man netop har forårsaget i den forrige mission med den modsatte part.

Da man spiller begge sider, betyder det også at man kommer til at flyve både Tie Fighters, Tie Bombers og Tie Reapers samt X-Wings, Y-Wings og A-Wings - der er i alt otte fly med i spillet, fire fra hver side. Alle flyene har forskellige styrker og svagheder, men noget som gælder dem alle er, at det er muligt, ganske smart, at prioritere flyets energi til forskellige områder; til motorerne, til våbnene og på nogle skibe også til skjoldet. Vælger man at sende ekstra kraft til for eksempel motorerne, vil man kunne flyve hurtigere og det er lettere at manøvrere flyet, hvis man prioritere våbnene vil man kunne bruge ens laservåben i længere tid inden de overopheder og hvis man prioriterer skibets skjold vil man kunne holde til flere hits. Man skal dog bare være opmærksom på, at når man allokere en større del af flyets energi til et bestemt område, så er det på bekostning af de andre områder, så det giver et velkomment taktisk lag til kampene hvis man vælger at bruge dette system.

Kampagnen indeholder 14 missioner og selvom det måske ikke er de mest opfindsomme missioner, så bliver det jo aldrig kedeligt at forvandle en stak Tie Fighters til lysende ildkugler mens man snor sig ud og ind mellem rumaffald og enorme klippestykker. Hele kampagnen (og faktisk også multiplayer) kan spilles i VR og det er naturligvis noget helt specielt at sidde i cockpittet i en Tie Fighter og suse tæt forbi en enorm Star Destroyer i VR. Man kan nyde de mange detaljer i skibenes cockpits, følge fjenderne med hovedet og man sidder nærmest og dukker sig, når en X-Wing suser tæt forbi en. Har man et VR-headset liggende, så er det med at få det støvet af, for Star Wars: Squadrons bør spilles i VR hvis man har muligheden.

Ud over kampagnen er der også en multiplayer del. Den indeholder dog kun to gamemodes fordelt på seks maps ved lanceringen - og lidt overraskende har Electronic Arts meddelt, at der ikke er planlagt nogle udvidelser til Squadrons. Der er dog alligevel nok her til, at man kan bruge en god portion tid her - og når man kommer i gang med multiplayer, så kan kampagnen virke lidt som en udvidet tutorial til multiplayer. Det er nemlig her den virkelige udfordring ligger.

Den første gamemode er Dogfights og det er præcis hvad navnet antyder. Her spiller to teams af fem spillere mod hinanden i kampen om at nå et bestemt antal kills først. Her vil man opdage, hvor vigtigt kraftoverførslen til skibets forskellige områder er, hvis man vil have en chance for at overleve. Fleet Battles er den anden gamemode og den er noget mere interessant end Dogfights. Fleet Battle minder lidt om Starfighter Assault fra Star Wars Battlefront II og her kæmper to hold, igen af fem spillere, mod hinanden og det endelige mål er at udslette modstanderholdets Star Destroyer.

Man kæmper sig gennem massevis af fighters, senere større slagskibe som beskytter Star Destroyeren og til sidst kan man gå efter moderskibet. På samme tid skal man huske at beskytte sine egne skibe, da der er et moralsystem indbygget, som viser i hvilken retning kampen tipper. Ens team opbygger moral ved at tilintetgøre fjendtlige jagere og slagskibe og hvis modstanderen har teten, er der ikke andet at gøre end at tage arbejdshandskerne på og slå tilbage så vægten kan tippe den anden vej. Det er en slags tovtrækning med rumskibe. Det fungerer meget godt og det eneste, der er lidt skuffende er at Fleet Battles kun er for op til 10 spillere - det ville have været godt at se disse massive rumkampe med måske 10 eller 20 spillere på hver side.

Squadrons lanceres med fuld cross-play på tværs af alle platforme og det vil sige at man kan spille i VR på PlayStation 4 mod PC spillere der spiller med mus og keyboard eller mod Xbox spillere, der spiller med et standard joypad.

Grafikken i Star Wars: Squadrons er rigtig fin. Rumskibenes cockpits er flotte og fyldt med detaljer og specielt i VR ser de fremragende ud. Eksplosionerne når fjendtlige rumskibe futter af og selve Star Wars universet med astroidebælter, udtjente Star Destroyere og andre ting ser også virkelig lækkert ud. Lydsiden er også rigtig god med et typisk Star Wars soundtrack, gode lydeffekter og kraftige eksplosioner. Både grafik og lyd sørger for den helt rigtige Star Wars stemning.

Star Wars: Squadrons er et glimrende lille og fokuseret Star Wars spil. At flyve i en Tie Fighter eller i en X-Wing er den våde drøm for mange Star Wars fans og det er præcis hvad spillet her leverer - og specielt i VR er det fremragende. Multiplayer delen er en smule tynd og kampagnen går hen og bliver lidt kedelig mod slutningen, men for 280 kr. får man her et rigtigt fint Star Wars spil, som heldigvis fortsætter trenden med Star Wars spil af høj kvalitet.
+ Fremragende i VR, fuld cross-play, tynd men velfungerende multiplayer, den helt rigtige Star Wars stemning
Kun to gamemodes i multiplayer, kampagnen bliver lidt ensformig mod slutningen
4