Stealth Inc.: A Clone in the Dark

Anmeldt af: Morten Rask - 4. august 2013 - kl. 02:30
5 0

Vi har forladt den danske sommersol til fordel for skyggerne i Stealth Inc.: A Clone in the Dark, for at kunne bringe denne anmeldelse.

Stealth B*stard så for første gang dagens lys i 2011, da indie-udvikleren, Curve Studios, udgav spillet på PC. Siden dengang er spillet blevet udgivet på både Mac, Linux og Android, og nu er turen så kommet til PlayStation 3 og PlayStation Vita under et nyt navn - Stealth Inc.: A Clone in the Dark.

2D puzzle-platforming er efterhånden en genre vi har set i utallige fortolkninger, men alligevel er det fortsat en af de mest anvendte genrer for indie-udviklere på både PC og konsol. Stealth Inc.: A Clone in The Dark falder også under denne genre men tilføjer enkelte stealth-elementer til den velkendte formular, men er det nok til skabe sig en unik identitet blandt de mange andre puzzle-platformere?

Du indtager rollen som en undværlig klon, der skal gøre sit bedste for at komme helskindet igennem en række farlige forsøg og udfordringer, opstillet af en mystisk koncern ved navn PTi Industries. Det eneste du er udstyret med er et par briller, der lyser grønt, når du er i sikkerhed blandt skyggerne eller rødt, når du er udsat i lyset fra omgivelserne. Ved hjælp af disse briller skal du gemme dig i skyggerne for fjenderne og løbe for livet mod udgangen, når muligheden er der. Du kommer helt sikkert til at dø, men bare rolig, koncernen løber ikke tør for kloner af dig.

Selve idéen med Stealth Inc.: A Clone in The Dark er meget simpel, men det er udfordringerne, man skal igennem undervejs ikke. Man skal hacke terminaler, undgå fælder, aktivere lasere, gemme sig fra kameraer, undvige robotter og meget mere, for at nærme sig målet i hver bane – udgangen. Banernes omgivelser og skygger er ens stærkeste allierede, og de skal udnyttes ofte, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at nå enden. Ikke nok med, at man skal snige sig frem i spillet, så skal man også tænke sig grundigt om. Som nævnt er spillet af genren puzzle-platformer, og der er mange varierede og interessante puzzles, der skal løses undervejs i banerne for at nå udgangen.

Præcision og tålmodighed er også en stor del af spillet. En hurtig og tankeløs tilgang til forhindringerne resulterer hurtigt i døden, men da man som nævnt er en undværlig klon, så bliver man udskiftet med det samme og får mulighed for at forsøge sig igen. Banerne bliver gradvist sværere, og nogle gange kan det virke uoverkommeligt at gennemskue det næste træk, men når det så endelig lykkes, så føler man større succes. Banerne i spillet er delt i sektorer, og for hver sektor er der en boss-kamp i slutningen, hvor alle ens evner bliver testet. Her gælder det også om både at være hurtig men også undgå bossens synsfelt, alt imens man låser op for døre og andre mekanismer for endnu engang at nå udgangen.

Efter hver gennemført bane bliver man bedømt ud fra tre kriterier; hvor lang tid det har taget at gennemføre banen, hvor mange gange man er blevet opdaget og antal gange man er død undervejs. Herefter bliver man bedømt med karakteren D, C, B, A eller S alt efter, hvor godt man har klaret det, og ved at opnå bestemte karakterer på de forskellige baner, låser man op for kloner med forskellige evner, eksempelvis evnen til at gøre sig usynlig i kort tid, aflede fjendens opmærksomhed med en lokkedue og meget andet. Ved at vælge den rette klon til den rette bane, bliver det hurtigt meget nemmere at opnå bedre karakterer og slå sine venner og resten af verden på online leaderboards, som er inkluderet i spillet. Der er i alt 80 baner fordelt over 10 sektorer, så der er mange udfordringer at komme efter. Når man endelig er løbet tør, så kan man også skabe sine egne baner i den indbyggede banedesigner, men de kan desværre ikke deles med andre spillere, så man må nøjes med selv at spille sine selvskabte baner. Det virker desværre som en forspildt chance for det, der ellers kunne have været en interessant forlængelse af levetiden på spillet.

Min spilletid er blevet fordelt lige mellem PlayStation 3 og PlayStation Vita versionen, og jeg kan fortælle, at de to versioner er fuldkommen identiske. Det føles nemmere at navigere sin klon mere præcist rundt i omgivelserne med sin DualShock 3 controller, men grundet størrelsen på de enkelte baner, er det mere attraktivt at spille på sin Vita, hvor man hurtigt kan kaste sig ud i spillet på farten, og hurtigt lægge det fra sig igen. Touchskærmen på Vita’en bliver kun anvendt til menuerne og ikke i selve spillet, men spillet blev heller ikke udviklet med touch-styring i tankerne tilbage i 2011.

Spillet understøtter både cross-buy og cross-save. Førstnævnte giver adgang til spillet på både PlayStation 3 og PlayStation Vita, når man køber spillet til en af de nævnte platforme, og sidstnævnte gør det muligt at synkronisere sit savegame med skyen og derved opnå hurtig adgang til det niveau, man er nået til, på den anden platform.

Stealth Inc.: A Clone in the Dark er nok ikke årets flotteste indie-spil, men det har alligevel sin egen unikke charme. Det er meget enkelt, men alligevel nok til at bære spillet, og især belysningen og skyggerne, som er vigtige elementer i dette spil, bliver gengivet realistisk i forhold til omgivelserne og ændrer sig undervejs, som man skrider frem i banen. Det er dog et meget mørkt spil, så jeg vil ikke anbefale, at man sætter sig ud i solen i det gode sommervejr med sin Vita for at spille det – tro mig, jeg har forsøgt, det fungerer ikke.

Stealth Inc.: A Clone in the Dark - Lanceringstrailer

Stealth Inc.: A Clone in the Dark formår at skille sig ud fra mængden af andre puzzle-platformers og gør det på en frisk måde ved blandt andet at introducere stealth-elementer til genren. Hvis man godt kan lide en god udfordring, der både kræver omtanke, hastighed og præcision, så er Stealth Inc.: A Clone in the Dark et indie-spil af høj kvalitet, der ikke bør overses.
+ Interessante og gennemførte udfordringer, frisk kombination af genrer, høj genspilningsværdi.
Man kan kun skabe baner til egen benyttelse.
0