Tamarin

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. september 2020 - kl. 10:04
0 0

Tamarin er et godt gammeldags action eventyr, skabt af tidligere Rare folk. Det kan ikke gå helt galt vel? Desværre står modsætningerne i kø og det resulterer i et meget mærkeligt spil.

Tamarin er et nuttet tredjepersons action eventyr, som blander energien fra klassiske 3D platformere med Metroidvania shooters og det er skabt i et samarbejde mellem en række veteraner fra den gyldne Rare æra. Nogle steder kan man godt se Rare magien kigge kortvarigt frem, men ellers er Tamarin en solid skuffelse.

I Tamarin spiller man en lille abe, vis skov er blevet ødelagt af store aggressive insekter. Spillet lægger ud i den forventede nuttede stil og ens lille abe er faktisk ret sød at se på; store øjne og blød pels og ligner noget børn kunne forelske sig i. Men tonen skifter hurtigt og modsætningerne står i kø.

Skoven er altså blevet invaderet i grumme insekter og de ser ret ubehagelig ud, de skriger når de dør og de slår små uskyldige blå fugle ihjel. Alt dette står i skarp kontrast til spillets ellers nuttede og børnevenlige stil. Og det fortsætter. Ikke ret langt inde i spillet, støder man på et pindsvin, som bor i en stak visne blade - og hvad han kan gemme i de blade er ikke småting. Det lille stikkende dyr er nemlig leveringsdygtig i alt fra Uzi’er til rocket launchere og maskingeværer i løbet af spillet.

Når man ikke skyder skrigende myrer og forvandler diverse insekter til blodige grønne klatter, så hopper man på platforme, løser puzzles og indsamler masser af ting i omgivelserne. Denne del er mere sammenhængende end skydedelen, men visse steder har man valgt at lave nogle underlige scriptede hop. Det betyder, at når man kommer til en afsats, så skal man blot trykke på knap og så hopper ens lille abe af sig selv - det er en noget underlig designbeslutning, for det udhuler lige som platform-delen i et platformspil, at spillet nogle gange klarer skærerne selv. Styringen er egentlig ganske fin, men det er virkelig frustrerende at man ikke kan vende akserne på styringen om, noget som man skulle mene var standard i alle spil nu om dage.

Grafikken er, ligesom resten af spillet, en blandet omgang. Udendørs områderne er ganske fine, dog med overflader i lav opløsning men med nydelige lyseffekter til at overdøve de grove overflader en smule. Det er en lidt anden snak når man ofte kommer gennem mørke huler og her ligner spillet noget fra PlayStation 3. Så det er meget blandet. Lydsiden er fin og lige så kontrastfyldt som alt andet; en fint og blødt soundtrack krydret med dødsskrig fra insekterne.

På papiret lyder Tamarin som et spændende spil, men i virkeligheden er det en skuffende omgang. Det er en blanding af modsætninger og hele tonen er mærkelig; en nuttet abe render tungt bevæbnet rundt og skyder skrigende insekter til blodige plamager. Det er altså ikke specielt børnevenligt og voksne, som leder efter et godt gammelt platformspil, har mange langt bedre alternativer til stort set samme pris.

Tamarin koster 299 kr. og det er desværre en for høj pris for et spil, som vi har svært ved at anbefale.
+ Små glimt af den klassiske Rare magi
Underligt kontrastfyldt, meget svingende grafik, styringen kan ikke justeres