Tekken 7

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 5. juni 2017 - kl. 14:40
3 1

Tekken er tilbage på konsollerne og for første gang på PlayStation 4. Vi har stået model til et utal af øretæver for at kunne bringe dig den her anmeldelse af Tekken 7.

Det er længe siden at vi har set noget til Tekken på konsollerne, faktisk er det 10 år siden Tekken 6 udkom og seks år siden vi fik Tekken Tag Tournament 2. Nu er Tekken 7 så endelig udkommet - men det har faktisk været ude i mere end to år - det har nemlig været i de japanske spillehaller siden 2015 og spillet er endda blevet opdateret for et års tid siden med Tekken 7: Fated Retribution, som tilførte nye gameplay mekanikker, baner og karakterer til spillet. Tekken 7 til konsollerne har alle features fra Fated Retribution, men hedder blot Tekken 7.

Som altid i Tekken, er der også masser af indhold i Tekken 7. Det første vi kigger på et spillets historiedel, som er skabt specielt til konsol-versionerne og er dermed ikke i arkade udgaven. Historie-delen hedder The Mishima Saga hvor der er fokus på de interne intriger i Mishima klanen hvor sønner drømmer om at myrde deres fædre og hvor Heihachi, hans søn Kazuya og hans barnebarn Jin, alle driver enorme firmaer som har adgang til avanceret militært udstyr, blot i forsøget på at slå hinanden ihjel. Der er vist nogen, som burde ringe til kommunen, for det her er en familie med småproblemer kan man vist godt sige.

Det er, som du kan høre, er kampagnen typisk over-the-top på den japanske måde og hvis man ikke er dybt inde i Tekken universet, kan det være svært at få ret meget ud af historien. Hele historie-delen er en sær blanding af massevis af lækre mellemsekvenser, tegneserieklip og lidt hårdtslående nærkampe i ny og næ. Desværre udkommer Tekken 7 kort efter Injustice 2, som lige hævede barren for hvordan historier i kampspil skal strikkes sammen og især på baggrund af dette, kan historien i Tekken 7 virke lidt skuffende. Men også fordi, at meget af tiden i selskab med den tre timer korte kampagne går med at kigge på filmsekvenser og jeg vil umiddelbart vurdere, at under halvdelen af tiden går med egentligt gameplay.

Kampagnen fokuserer meget på Heihachi, Kazuya og Jin og spillets andre karakterer har ikke deres egen kampagne, men blot en lille sidehistorie og en enkelt bane/kamp, som vil tage under fem minutter at gennemføre. Selve The Mishima Saga er filmisk og flot at se på, men der er ikke meget gameplay og næppe en del af spillet man vender tilbage til, når den først er gennemført.

Ved siden af kampagnen er der to andre spilmuligheder hvis man gerne vil spille alene. Der er Arcade Battle og Treasure Battle hvor man i sidstnævnte kæmper mod en lang række modstandere i enkeltstående kampe for at optjene Fight Money og låse op for nye ting til ens karakterer. Treasure Battle er en fremragende gamemode, som konstant belønner og den kan man hurtigt bruge noget tid på. Vil man hellere tæve løs på andre mennesker uden at få politiet på nakken, så er der naturligvis også en række multiplayer muligheder. Online kan man spille forskellige rangerede- og ikke-rangerede kampe og man kan lave sine egne single- eller double elimination turneringer. Jeg oplevede dog at det til tider var svært at forbinde til et spil og at man i løbet af kampene mistede forbindelsen og blev smidt af, mens det andre gange kørte smertefrit.

Tekken 7 byder på et hav af ting man kan låse op for. Der er bogstaveligt tusindevis af dragter, frisurer, hovedbeklædninger, støvler, bukser, jakker, bluser, briller, skolepigeuniformer og faktisk også visuelle effekter som man kan udstyre ens karakterer med. Ud over dette, kan man også skræddersyg hvordan ens energibar, hele ens HUD og ens ingame gamercard skal se ud. Alle disse opdateringer låses op med Fight Money, som er spillet valuta og de optjenes stort set hele tiden, blot ved at spille spillet.

Tekken 7 er også en hyldest til mange års Tekken udgivelser og det ses tydeligt i spillets Jukebox og Gallery. I Jukebox kan man vælge hvilken musik man vil høre når man spiller. Man kan vælge musik fra ni tidligere Tekken spil, blandt andet det originale Tekken og Tekken 2, Tekken 3 samt de to Tekken Tag Tournament spil - plus naturligvis et originalt soundtrack til Tekken 7. Man kan også lave sine egne playlister, med udvalgt musik fra alle de 10 Tekken spil.

I Gallery kan man for Fight Money købe sig til filmklip og artwork fra en lang række Tekken spil og der er lækkerier imellem for hardcore Tekken fans, blandt andet artwork fra Tekken: Blood Vengeance filmen og fra det gratis Tekken Revolution spil. I alt er der lige knap 900 film og artwork stumper og vil man åbne op for alle dem, så er der nok at gå i gang med.

Der er måske ikke de helt store ændringer til gameplayet i Tekken 7 og den mere casual spiller vil ikke kunne mærke den store forskel fra for eksempel Tekken 6. Der er dog nyheder til gameplayet som Power Crush og Rage Art, ting som blev tilføjet i Fated Retribution udvidelsen. Rage Art er en ny tilstand, som bliver aktiveret når ens energi når ned omkring 25% og det er gør spilleren i stand til at udføre en række ekstra kraftige angreb, som rent faktisk kan vende udfaldet af en kamp på ganske få øjeblikke. De forskellige karakterer i spillet har alle forskellige Rage Art angreb, hvor nogle af dem er nemme at udføre mens andre er mere kompliceret.

En vigtig ting i et kampspil er naturligvis styringen og her skuffer Tekken 7 heldigvis ikke. Den er nemlig meget præcis og responsiv og reagerer på det mindste vink fra ens joypad. Der har været snak om input-lag i specielt PlayStation 4 Pro udgaven af spillet, men man skal nok være mere hardcore Tekken spiller for at bemærke det, for jeg synes at styringen var ret meget lige i øjet. Kampsystemet er let at komme i gang med men også særdeles dybt for den hardcore spiller, men selv om man ikke den mest øvede Tekken spiller, vil man forholdsvis hurtigt kunne udføre nogle fede kombinationer og angreb.

Grafikken i Tekken 7 er ganske flot; karaktererne er fyldt med detaljer og de ser godt ud, omgivelserne er for det meste flotte og lyseffekter og visuelle effekter, som når man for eksempel rammer en modstander, ser godt ud. På PlayStation 4 kører spillet i en opløsning under fuld HD, mens PlayStation 4 Pro byder på fuld HD (opskaleret til 4K) med ekstra effekter og partikler, som eller kun er i PC-versionen. Namco har tydeligvis gået efter stabile 60 frames i sekundet og så vidt jeg kan se, at det lykkedes på begge PlayStation 4 varianter.

Det er en smule svært at bedømme Tekken 7, for på mange områder er det et rigtigt godt kampspil - og alligevel føler man, at det kunne, og måske burde, have været mere end det her. Det er fedt med en kampagne i kampspil, men The Mishima Saga virker som en spildt mulighed; den er unødigt kompliceret og der er alt for lidt gameplay i den. Der er tonsvis af indhold, som hardcore fans vil elske at gå på jagt efter og i så fald er der mange timers spil gemt i Tekken 7. Gameplayet fungerer godt, styringen er præcis og tilføjelsen af blandt andet Rage Art er en god ting - og alligevel føles det som om, at man går flere år tilbage i tiden når man spiller Tekken 7. Det er ikke nødvendigvis dårligt, man det er svært at ryste følelsen fra sig at spillet ikke har udviklet sig nok i de 7-10 år det har været væk fra konsollerne.

Hvis det hele skal opsummeres kort, så er Tekken 7 et rigtigt fint kampspil, som dog ikke genopfinder sig selv eller rykker ved genren og det er måske heller ikke det Tekken fans vil have. Jeg er ikke i tvivl om, at hardcore Tekken fans vil være mere end tilfredse med Tekken 7 - også fordi, at det er en hyldest til mange års Tekken spil med massevis af videoer og artwork fra de mange tidligere spil i serien. Så - er du til et kampspil af den gamle skole, så skulle du tage et kig på Tekken 7, det går du ikke helt skævt i byen af.
+ Meget indhold, skrap og præcis styring, en hyldest til Tekken serien, Treasure Mode er fremragende
Historie-delen kan være svær at forstå hvis man ikke er professor i Tekken, ikke meget nyt under solen, ustabil online-del
1