Tesla Force

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 29. november 2020 - kl. 17:00
1 1

Finske 10tons er tilbage med en spin-off af det fine Tesla vs. Lovecraft - og igen er der tale om en actionfyldt twin-stick shooter. Læs anmeldelsen af Tesla Force her.

10tons er tilbage og denne gang med en spin-off af Tesla vs. Lovecraft. Igen er de kosmiske monstre ude på ballade og det vil være menneskehedens endeligt, hvis vores fire helte ikke får stoppet monstrene.

Ligesom forgængeren, er Tesla Force en top-down roguelite shooter med auto-genereret baner - og igen er hovedpersonerne lidt anderledes end normalt. Denne gang kan man spille som både opfinderen og fysikeren Nikola Tesla, den amerikanske horror-forfatter Howard Phillips Lovecraft, den polske fysiker og kemiker Marie Curie og poeten og filosoffen Percy Bysshe Shelley.

Tesla Force er et af de spil man typisk spiller i mindre portioner, men på den anden side også et spil, hvor tiden kan begynde at løbe uden man opdager det. Som en ægte twin-stick shooter ser man sin karakter oppefra og man bevæger sig rundt på banerne med det ene joystick og sigter med sit våben med det andet. Det kræver koordination og planlægning at overleve længe nok til at få udryddet alle fjenderne og man skal forberede sig på at dø mange gange.

Heldigvis bliver der hele tiden låst op for nye våben, nye gadgets og nye egenskaber. I starten er man blot udstyret med en simpel pistol, men man får hurtigt adgang til i alt 20 forskellige våben. Man får som sagt også mange forskellige egenskaber og den første er evnen til at teleportere sig over ganske korte afstande, men langt nok til at man kan snyde sig igennem mure og hegn og også langt nok til at man kan komme ud af knibe, hvis monstrene er ved at omringe en. Hvilket de tit gør.

Undervejs igennem spillet låser man også op for mere end ti specielle egenskaber. Der er alt fra X-Ray Blade (en koncentreret røntgenstråler, der skærer igennem alt og alle) til Thunderbolt som man kan skyde efter fjenderne og som eksplodere når den rammer og kan tage store mængder af fjender med i døden. Endelig bliver der hele tiden smidt små boost-pakker ind med for eksempel ekstra liv, mere skade eller hurtigere bevægelser.

Selv om gameplayet er ret simpelt, så er de konstante belønninger med til at holde spillet friskt og sjovt og det går aldrig hen og bliver kedeligt. Gameplayet er meget hektisk og derfor er det godt at banerne ikke er alt for lange, for efter nogle minutters hektisk action, trænger man lige til at få pulsen lidt ned igen.

Tesla Force byder ikke på online multiplayer, men til gengæld lokal multiplayer for op til fire personer på den samme PlayStation. Jeg kan godt forstå, at 10tons ikke kalder Tesla Force for en efterfølger til Tesla vs. Lovecraft, for de to spil minder rigtigt meget om hinanden. Det er stort set det samme spil, blot mere flere evner, flere baner, flere fjender og ja… mere af alting. Det er blevet strømlinet og forbedret på forskellige områder og det er rigtigt fint, men som sagt minder de to spil rigtigt meget om hinanden. Lidt for meget måske.

Grafikken er ganske nydelig, med fine lyseffekter og store eksplosioner. Der kan ske rigtigt meget på skærmen på én gang, med masser af fjender, eksplosioner, kugler og andet gøgl der flyver rundt og man kan hurtigt miste overblikket. Helt generelt fungerer grafikken rigtig fint og grafikken kører fint og flydende på PlayStation 5 uden de performance problemer som forgængeren havde på PlayStation 4. Spillet gør ikke brug af DualSense kontrollerens egenskaber, men spillet indlæses virkelig hurtigt og der er nærmest ingen ventetider overhovedet. Lydsiden er også udmærket og den er som man kunne forvente i et spil af denne type - dog blev jeg lidt træt af soundtracket, som jeg heldigvis kunne skrue ned for.

10tons har strikket et rigtigt fint spil sammen, som dog kan gå hen og blive en smule ensformigt, selv om det hele tiden er hektisk og kun meget sjældent uretfærdigt. Det belønner hele tiden spilleren og det har den der “jeg-skal-lige-prøve-igen” effekt, som mange af 10tons spil i virkeligheden har.

Tesla Force er et rigtigt fint actionspil og mangler man et spil at sidde og spille sammen med vennerne eller familien, som også kan lide hektisk action, så bør man bestemt overveje dette spil. Jeg vil dog sige, at da det minder så meget om forgængeren som det gør, kommer det ikke til at vinde nogle nye fans over - men kunne du lide Tesla vs. Lovecraft, så vil du også kunne lide Tesla Force - og så er det værd at smide de 109 kr. efter og så får du spillet til både PlayStation 4 og PlayStation 5.
+ Velfungerende gameplay, belønner konstant spilleren med egenskaber og våben, fin pris
Minder for meget om forgængeren, kan blive en smule ensformigt
1