Tesla vs Lovecraft

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 19. marts 2018 - kl. 19:06
1 1

Folkene bag en række fine twin-stick shootere er tilbage med et nyt spil i genren - læs anmeldelsen af Tesla vs Lovecraft her.

Tesla vs Lovecraft er en twin-stick shooter fra finske 10tons, med to meget alternative hovedpersoner. Den ene er opfinderen og fysikeren Nikola Tesla (1856-1943), som er bedst kendt for hans bidrag til den vekselstrøm vi kender i dag. Den anden er den amerikanske horror-forfatter Howard Phillips Lovecraft (1890-1937), som var næsten ukendt indtil han døde i fattigdom i 1937 - men i dag er han anerkendt som en af de vigtigste forfattere i genren i det 20. århundrede.

H.P. Lovecraft ser sig sur på Nikola Tesla, som i hans øjne leger med kræfter han ikke har forstand på og det fører til den konflikt, som danner rammen om spillet. Selve historien er ikke specielt spændende og der er ikke meget kød på den - når alt kommer til alt, er den i virkeligheden blot en undskyldning for at rende rundt og skyde monstre til hakkekød.

Tesla vs Lovecraft er et af de spil man typisk spiller i mindre portioner, men på den anden side også et spil, hvor tiden kan begynde at løbe uden man opdager det. Som en ægte twin-stick shooter ser man sin karakter oppefra og man bevæger sig rundt på banerne med det ene joystick og sigter med sit våben med det andet. Det kræver koordination og planlægning at overleve længe nok til at få udryddet alle fjenderne og det simple koncept bliver der så bygget ovenpå med nye våben, udstyr, opgraderinger og monstre.

Man spiller den gale opfinder Tesla og til at starte med er man blot udstyret med en pistol, men meget hurtigt får man adgang til flere våben som en shotgun, en modificeret Tesla shotgun og en Tommy Gun - i alt er der 10 forskellige våben, som bliver låst op undervejs.

Man får også adgang til meget forskellig udstyr og noget af det første er et teleporterings-aggregat kaldet Quantum Teleporter, som meget hurtigt bliver ens bedste ven. Med denne Quantum Teleporter kan man teleportere sig over ganske korte afstande, men langt nok til at man kan snyde sig igennem mure og hegn og også langt nok til at man kan komme ud af knibe, hvis monstrene er ved at omringe en. Hvilket de tit gør.

Undervejs igennem spillet låser man også op for mere end ti specielle egenskaber. Der er alt fra X-Ray Blade (en koncentreret røntgenstråler, der skærer igennem alt og alle) til Repulse, som skubber fjenderne væk med en usynlig trykbølge. Disse egenskaber har man et begrænset antal af, så man gør klogt i kun at bruge dem, når man for alvor er i problemer.

Endelig bliver der hele tiden smidt små boost-pakker ind med for eksempel ekstra liv, mere skade eller hurtigere bevægelser. Disse boost-pakker skal dog aktiveres fra nogle menuer hver gang de bliver tilgængelige og selvom det kun tager få sekunder, så giver det nogle underlige og lidt unaturlige afbræk i gameplayet, som kan virke lidt forstyrrende for flowet i spillet.

Tesla vs Lovecraft er et af de spil, som konstant belønner spilleren. Der bliver hele tiden låst op for nye våben, nye gadgets og nye egenskaber. Selv om gameplayet er ret simpelt, så er de konstante belønninger med til at holde spillet friskt og sjovt og det går aldrig hen og bliver kedeligt. Gameplayet er meget hektisk og derfor er det godt at banerne ikke er alt for lange, for efter nogle minutters hektisk action, trænger man lige til at få pulsen lidt ned igen.

Tesla vs Lovecraft byder ikke på online multiplayer, men til gengæld lokal multiplayer for op til fire personer på den samme PlayStation og der er online ranglister i forbindelse med Survival Mode, som der hurtigt bliver låst op for.

Grafikken er ganske nydelig, med fine lyseffekter og store eksplosioner. Der kan ske rigtigt meget på skærmen på én gang, med masser af fjender, eksplosioner, kugler og andet gøgl, der flyver rundt og man kan hurtigt miste overblikket. Her kommer Quantum Teleporter igen ind i billedet som ens redningsplanke. Helt generelt fungerer grafikken rigtig fint, men når der sker virkelig meget på skærmen, kan grafik-hastigheden dog falde i et kort øjeblik - det er ikke noget som ødelægger spillet, men alligevel lidt ærgerligt at se på.

Lydsiden er også udmærket og den er som man kunne forvente i et spil af denne type - dog blev jeg lidt træt af soundtracket, som jeg heldigvis kunne skrue ned for.

Jeg er ret stor fan af denne genre og har spillet en del af denne type spil. 10tons har strikket et rigtigt fint spil sammen og på sådan en måde, så det ikke føles ensformigt, men til gengæld hele tiden hektisk og kun meget sjældent uretfærdigt eller umuligt. Det belønner hele tiden spilleren og det har den der “jeg-skal-lige-prøve-igen” effekt, som mange af 10tons spil i virkeligheden har.

Tesla vs Lovecraft er et rigtigt fint actionspil og mangler man et spil at sidde og spille sammen med vennerne eller familien, som også kan lide hektisk action, så bør man bestemt overveje dette spil. Det kommer ikke til at vinde nogen priser, men det leverer godt gameplay i en flot, fantasifuld pakke, som det er nemt at forelske sig lidt i.

Tesla vs Lovecraft kan købes på PlayStation Store til 109 kr. og det er en fin pris for dette lille actionspil. (I skrivende stund kan det købet for 87 kr.)
+ Belønner konstant spilleren, sjovt og velfungerende gameplay, fint spil til en fin pris
Grafikhastigheden kan falde når der sker meget på skærmen, boostpakkerne afbryder flowet i spillet