Tethered

Anmeldt af: Hoder Jensen - 2. maj 2017 - kl. 17:53
1 2

Tethered er din mulighed for at lege Gud, både i Virtual Reality og god gammeldags 2D. Vi har taget et kig på begge typer og de forskellige måder gude-simulatoren kan kontrolleres.

Tethered udkom tilbage i efteråret 2016 til PlayStation VR, så man kan undre sig lidt over hvorfor vi tager et kig på spillet nu. Årsagen er dog simpel, at Tethered har modtaget en opdatering, så det kan spilles både i VR og 2D. I samme opdatering kom der også support for Move controllers, men dog kun for PlayStation VR ejere. Spillet kommer fra den mindre britiske udvikler Secret Sorcery og Tethered er deres debutspil.

En dyb historie finder man ikke Tethered, det handler om gameplayet, men der er dog en simpel præmis at man spiller en Gud som skal hjælpe ens tilbedere, kaldet peeps, med at opbygge deres land som er blevet efterladt og tilvokset. De små peeps skal hjælpes til at indsamle ressourcer og hjælpes igennem natten, hvor monstre angriber alt der kan spises, inkl. peeps.

Ud over en prøvebane, er der 13 forskellige baner i form af små flyvende øer og hvis man har set de flyvende øer i filmen Avatar, har man en meget god ide om hvordan de ser ud. Øerne udvikler sig i kompleksitet, hvor de første er simple og uden mange forhindrer, så bliver de sidste med tunneler, store niveauforskelle, forhindringer og endda dele af øen som kræver specielle evner for at kunne få fat i.

Målet for hver ø er at indsamle nok energi og der sker ved at hjælpe ens peeps med at leve et godt liv. Det første man skal have styr på, er at de har mad, som man finder i naturen på øen. Men ret hurtigt får man brug for mere mad, hvilket man får fra marker og for at kunne bygge en mark, skal man bruge træ, så man skal også indsamle træ.

Man kunne sikkert godt gennemføre banerne, kun ved at indsamle mad og træ, men for at indsamle energi hurtigere, skal man træne sine peeps med forskellige professioner, så de kan udføre deres jobs bedre, samt bygge forsvar op til om natten. Optræning af peeps kræver et forsamlingshus og bedre forsvar kræver en kaserne og de to bygninger kræver både sten og guld, som man også finder på øerne. Derfor bliver indsamling af ressourcer meget hurtigt en vigtig del af spillet og man skal fra ø til ø vælge hvor man ligger sit fokus henne; nogle ressourcer er lettere tilgængelige end andre.

Det kommer også an på hvilken bygninger man vil bygge og der findes en del forskellige bygninger, f.eks. hellige altre hvor man kan ofre peeps eller ressourcer til energi, smedje der skabe bedre udstyr, vagttårn som angriber monstre om natten eller en kro hvor ens peeps kan komme til kræfter igen.

Det er her hvor Tethered overrasker, fordi selv om spillet ikke er det dybeste strategiske spil, så skal man helt sikkert tænke sig om, hvad man bygger og hvor man bygger sine bygninger. Det er bestemt ikke svært at komme i gang med, men hvis man vil have en høj score i banerne, så bliver man sat på en prøve. Samtidigt har man ikke adgang til alle bygninger fra starten af, det låser man op efterhånden som man får indsamlet mere energi. Rækkefølgen af de bygninger man får adgang til er forskellig fra ø til ø, hvilket betyder man skal gribe de forskellige øer ret anderledes an. Får man adgang til marker sent, skal man passe meget på sin mad og får man adgang til kaserner sent, skal man passe ekstra meget på sine peeps om natten.

Passes på skal de her peeps nemlig, da de langtfra er selvstændige væsner, så det er ens opgave at trække dem hen til deres jobs. Hvis man ikke formår det, så de f.eks. ikke får nok mad eller simpelthen ikke har noget at lave, vil de kaste sig i afgrunden i ren fortvivlelse over tilværelsen. Skulle man miste alle sine peeps til afgrunden eller monstre, så er spillet ovre og man må prøve at være en bedre Gud næste gang. Hele den her pleje af de små peeps er grundelementet i spillet og det er ganske enkelt god morskab at pege de små væsner i den rigtige retning, samt sørge for de træffer de rigtige valg. Det kan på nogle baner blive lidt hektisk, at skulle holde styr på ens peeps, beskytte dem, holde styr på vejret og de mange valg man skal foretage sig, men det er med til at gøre spillet spændende, at man skal tænke hurtigt, specielt på de senere baner.

Styre vejret? Ja man har man også muligheden for at styre vejret som en ægte Gud og det spiller en enorm stor og vigtig del af spillet, hvilket også er indikeret med at udnyttelsen af vejret er en score man får oplyst når en bane er overstået. De forskellige vejrtyper, sol, regn, sne og blæst, kan man bruge til at genfylde ressourcer. F.eks. en udtømt mark eller skov, kan opfyldes med sol og regn. Men de forskellige vejrtyper kan også sammensættes, hvor regn og sne skaber en tordensky, der kan bruges bl.a. til at dræbe monstre med, fjerne forhindringer og udløse energi fra hellige altre. Man lærer derfor meget hurtigt at udnytte vejret til sit bedste og man kan altid bruge vejret til noget fornuftigt, da de også kan bruges på de enkelte peeps.

Styringen af peeps og vejret sker ved at man peger rundt dem rundt. Hvis man spiller det i 2D, bruger man sin Dualshock 4’s indbygget bevægelses sensorer til at styre rundt med og det virker faktisk rigtigt fint. Der skal dog ikke være tvivl om, at muligheden for at bruge Move controllers i VR giver den mest præcise styring, samtidigt med at man med VR kan let ændre ens synsvinkel og derfor let kigge rundt om en forhindring eller trække øen rundt til man rammer den synsvinkel man vil bruge. Man ender dog med at bruge små skyer, som svæver hen over øen mest, da de giver en hurtig og let udsigt til begivenhederne, samt man kan hurtigt hoppe fra sky til sky, bare ved at pege på dem.

Som sagt kan det spilles i almindelig 2D og i VR. Begge typer fungerer rigtigt fint, men der skal ikke være tvivl om at VR lige giver et ekstra lag og man føler sig mere som en Gud, da man har en bedre fornemmelse af være den magtfulde Gud oppe i skyerne.

Tethered virker naturligvis fint på en originale PlayStation 4 hvor det tilbyder 1080p i 60FPS, hvis man ikke er i VR, men spillet er også blevet optimeret til PS4 Pro. Ejere af PS4 Pro får muligheden for 4K i 60FPS i 2D og forbedret grafik i VR. Tethered står derfor rigtigt pænt både i 2D og i VR og selv om det måske ikke er et spil man vil huske for grafikken, så står den nuttet grafiske stil som spillet tilbyder skarpt og er behageligt at se på, hvilket specielt i VR er ekstra vigtigt.

Den grafiske side bindes fint sammen med lydsiden, der dog ikke er noget mindeværdigt men gør sit job og bliver primært brugt til at advare én om problemer. Hvis en peep er utilfreds med tilværelsen eller mangler mad, så skal de nok brokke sig højlydt og når man rister et monster om natten med et lyn, sker det med et tilfredsstillende zap.

Om man finder præmissen for spillet interessant nok, er naturligvis en personlig ting og Tethered er bestemt heller ikke den første gude-simulator vi ser, men jeg har moret mig rigtigt meget med Tethered, som uden tvivl er et af de bedste spil jeg har spillet til PlayStation VR. Uden for VR er det stadigvæk et sjovt spil og hvis man er til at lege Gud, så kan Tethered stærkt anbefales.

Spillet brillerer med en let tilgang, men med en overraskende god strategisk del og en fin længde, da hver ø tager omkring 35-45 minutter i første forsøg. Det er tæt på at være et must have spil for PlayStation VR ejere, naturligvis med tanke for om man kan lide den type spil som Tethered nu engang er.
+ Super sjovt gameplay, virker fint i både 2D og VR, support for move controllers, god VR oplevelse, pæn længde
Svært hvis man vil opnå en perfekt score
2