Tetris Effect

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 11. november 2018 - kl. 19:05
2 3

Tetris er verdens mest solgte spil, med mere end 155 millioner eksemplarer. Nu er der kommet et nyt Tetris spil - men det er Tetris som du aldrig har set eller hørt det før. Læs anmeldelsen af Tetris

Fra skaberen af Lumines og det fremragende Rez, japanske Tetsuya Mizuguchi, kommer Tetris Effect. Hans drømmeprojekt. I mange år har Mizuguchi drømt om at lave et Tetris spil, men på grund af at rettighederne lå hos Electronic Arts, var det ikke muligt for ham. Han eksperimenterede med noget der kunne minde om Tetris med Lumines for mere end 14 år siden, men da Electronic Arts ikke længere ejer rettighederne til Tetris og nu er Mizuguchis drøm endelig blevet til virkelighed, da hans Tetris Effect er udkommet til PlayStation 4 og PlayStation VR.

Gameplayet er stort set det samme som i alle andre Tetris spil på markedet - der er vist ingen grund til at gå i detaljer omkring hvordan Tetris fungerer og spiller. Spillets hjerte ligger i Journey Mode, hvor man spiller sig igennem omkring 30 baner af stigende sværhedsgrad og udseende. Det sidste vender vi tilbage til om lidt.

I Journey Mode er der dog et lille twist til det klassiske Tetris gameplay, som hedder The Zone. Når ens Zone Meter begynder at blive fyldt op (det behøver ikke være fyldt helt op), kan man trykke på enten L2 eller R2, for at gå i The Zone, som i en kort periode vil fastfryse klodserne, så de ikke længere falder automatisk. Man kan nu selv placere dem som man vil og når tiden i The Zone løber ud, får man en lækker bonus for hver fyldte linje man har lavet.

Ud over Journey Mode, ligger der ikke mindre end 15 spilvarianter gemt i Effect Mode, som er en samling af specielle spilmuligheder med forskellige regler og setups designet til at give en speciel følelse når man spiller dem. De er delt op i fire kategorier; Classic, Relax, Focus og Adventurous, hvor Classic byder på velkendte og klassiske Tetris gamemodes, Relax byder på afslappende gamemodes uden risikoen for game over, Focus som byder på spil hvor man skal koncentrere sig eller spille under tidspres og endeligt Adventurous, som er Tetris med helt nye regler.

Så langt, så godt. Som altid når vi taler om spil fra Tetsuya Mizuguchi, går musik og lyd og den visuelle del af spillet hånd i hånd - og det er i høj grad også tilfældet i Tetris Effect. Spillet her er et sandt sansebombardement af lyd og skærmen der fyldes med farver, lys, partikler og fantastiske former og mønstre. Der opstår en lyd hver gang man bevæger en Tetris brik, der opstår en lyd og en visuel effekt når den lander og når man fjerner linjer og efterhånden som man kommer igennem den enkelte baner, bliver baggrunden mere og mere levende.

Det her er Tetris på LSD og det ser, lyder og føles helt fantastisk. Det er meget svært at beskrive, det skal ganske enkelt opleves, men Tetsuya Mizuguchi har flyttet grænser for, hvor syret og hvor flot et puzzlespil kan se ud.

Det bliver endnu bedre, hvis du har et VR-headset. For nok kører Tetris Effect i 4K og 60 frames i sekundet med HDR på PS4 Pro, så er man vidne til noget endnu vildere hvis man været ude og investere i et VR-headset. På trods af en lavere opløsning, bliver man på en helt anden måde suget ind i den fantastiske visuelle verden, som Tetsuya Mizuguchi har skabt og der er ingen vej tilbage, hvis man først har prøvet at spille det i VR. Tetris Effect er et af de flotteste PlayStation VR-spil til dato.

Men nu skal man passe på ikke at lade sig imponere af den fantastiske visuelle side, for i bund og grund er det her blot Tetris. Og når man hører sig selv sige det, kan man godt høre at det er noget vrøvl. Det her er nemlig meget mere end Tetris. Det drejer sig om den helstøbte oplevelse som det perfekte samspil mellem det smukke visuelle univers og det fantastiske elektroniske soundtrack kan skabe. Det er altid det, det drejer sig om i Mizugushis spil - den specielle følelse og oplevelse, som musik og visuelle effekter kan skabe sammen - og denne gang tilsat verdens mest populære spil, Tetris, som motor.

Tetris Effect er det flotteste Tetris til dato - og måske et af de bedste Tetris spil i meget lang tid. Det er en uforglemmelig rejse ind i et visuelt og lydmæssigt sansebombardement. Man skal dog være modtagelig for den slags indtryk, for ellers vil man blive irriteret på de mange effekter og finde dem forstyrrende. Men giv lige slip et øjeblik og lad dig forføre af Tetris Effect - du vil ikke fortryde det.

Tetris Effect kan købes på PlayStation Store til 319 kr.
+ Fantastisk soundtrack, samspillet mellem billede og lyd er fortryllende, tager Tetris til nye højder, fantastisk i VR, meget indhold
Det hele kan blive lidt for overvældende hvis man bare vil spille Tetris