The Dark Pictures: Man of Medan

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 28. august 2019 - kl. 16:11
2 2

Supermassive Games er altid leveringsdygtige i et godt gys og det gælder også for deres nye spil, Man of Medan. Læs anmeldelsen her.

Supermassive Games har længe arbejdet tæt sammen med Sony og deres største hit er uden tvivl Until Dawn fra 2015, som udkom eksklusivt til PlayStation 4. Det er nye tider hos Supermassive, som nu har teamet op med japanske Bandai Namco og for første gang i 7 år, udvikler de et spil til andet end PlayStation.

Supermassive Games går igen multiplatform med det første spil i The Dark Pictures serien, som hedder Man of Medan. The Dark Pictures vil indeholde en række filmiske horror-spil, en genre som Supermassive er eksperter i. Hvert spil vil have en ny handling, en ny setting og nye hovedpersoner og vi ved i skrivende stund ikke, om disse spil på nogen måde vil have noget med hinanden at gøre.

Historien i Mad of Medan starter på en dykkerbåd i det sydlige Stillehav. Fire unge mennesker og deres skipper Fliss, er klar til at drage ud på deres største eventyr, med masser af fest, sprut og et flyvrag fra 2. Verdenskrig, som skal findes på bunden af havet - men det går naturligvis ikke helt efter planen. De bliver undervejs fanget i en storm og snart befinder de sig på et mystisk spøgelsesskib, et ombygget fragtskib fra 2. Verdenskrig, hvor der naturligvis sker grusomme ting.

Spillet kan nok bedst beskrives som en interaktiv fortælling, da der ikke er det store gameplay i det. Det meste af tiden bruger man på, på skift, at styre de fem karakterer rundt og undersøge omgivelserne, løser simple opgaver og foretager en masse valg, som både sender handlingen i forskellige retninger og kan have fatale konsekvenser for de fem hovedpersoner. Det kan godt være der ikke er specielt meget gameplay her, men til gengæld er det en fremragende og meget intens historiefortælling - og man skal ikke være sart, for man får sig nogle seriøse chok undervejs.

Præcis som i Until Dawn, er det et spil med låst kamera - og det kan måske virke lidt gammeldags, men det betyder også, at vi får nogle virkelig lækre og filmiske kameravinkler. Spillet er igen krydret med sekvenser, hvor der skal trykkes på de rigtige knapper, på de rigtige tidspunkter og helst inden tiden løber ud. De vil som altid dele vandene; enten hader man dem, ellers har man ikke noget imod dem. Tror ikke der er nogen, som direkte elsker dem. Der er heldigvis ikke voldsomt mange af dem og lige meget om man kan lide dem eller ej, så kommer man ikke uden om, at de tilfører lidt spænding og interaktion til sekvenser, der ellers bare kunne have været en almindelig filmsekvens. Man skal dog være på dupperne, da de kommer ud af ingenting og man har kun ganske kort tid til at reagere - og fejler man, kan det rent faktisk have fatale konsekvenser for nogle af spillets personer.

Man of Medan er meget som vi kender spillene fra Supermassive. Det er skåret over den samme skabelon som Until Dawn og The Inpatient; det er lineært, der er ikke meget gameplay, men til gengæld er det en glimrende og velfortalt fortælling. Det hele tager en 3-5 timer at gennemføre og de mange valg gør, at der er mange veje igennem handlingen og derfor kan man let spille det mere end én gang.

Multiplayer er normalt ikke noget man ser ret meget af i denne genre, men i Man of Medan er der to multiplayer muligheder; Shared Story og Movie Night. I Shared Story spiller man historien sammen med ven i online co-op, hvor begge spillere udforsker spilverdenen, nogle gange sammen - andre gange forskellige steder i spillet og fra forskellige vinkler.

Movie Night er en lokal multiplayer mode for op til fem spillere, hvor hver spiller styrer en af de fem hovedpersoner i historien og det gøres med den samme kontroller på skift. Fælles for begge disse multiplayer muligheder er, at der som altid skal træffes svære valg, som kan betyde liv eller død for ens egen karakter eller for de andre spilleres karakterer. Specielt Movie Night fungerer godt og det er dejligt at se multiplayer i denne genre også.

Selv om Man of Medan er et mindre spil end for eksempel Until Dawn, så er der ikke skåret ned på andet end på længden af spillet. Den grafiske side er fremragende og indeholder nogle af de flotteste og mest udtryksfulde ansigter vi har set i meget lang tid. Man of Medan er meget stemningsfuldt og den grafiske side er mørk, dyster og uhyggelig.

Supermassive arbejder på at forbedre spillet helt op mod lanceringen og det er der brug for. Vi oplevede nemlig, at grafikken kunne hakke ret kraftigt visse steder. Det er specielt ved sceneskift, altså hvor man skifter fra det ene statiske kamera til et andet, hvor grafikken kan hakke en del et par sekunder inde i den nye scene. Det er ikke noget der ødelægger gameplayet, fordi det er så langsomt som det er men det ødelægger indlevelsen lidt og det er ærgerligt. Vi krydser fingre for, at det er noget som vil blive fixet meget snart.

Lydsiden er stemningsfuld og uhyggelig og de glimrende stemmeskuespillerne lægger både stemme og krop til spillets hovedpersoner. Shawn Ashmore (X-Men, The Following, The Rookie) er i spidsen som den lidt for kække Conrad, mens andre skuespillere som Ayisha Issa, Chris Sandiford og Ariella Palik tager sig af de andre roller.

The Dark Pictures: Man of Medan er en glimrende, men måske lidt forudsigelig omgang; det her er Supermassive som vi kender dem. Jeg var godt underholdt hele vejen, jeg fik nogle seriøse chok undervejs, men det var lidt ligesom jeg havde set det meste før. Multiplayer mulighederne er dog en god tilføjelse, som helt sikkert passer fint ind i denne genre, hvor man sætter sig ned med nogle venner og løber igennem historien sammen.

Man of Medan er en god begyndelse på The Dark Pictures serien og vi glæder os til at opleve det næste spil. Det kan godt være, at Man of Medan ikke bryder nogle nye grænser, men det er stadig en glimrende fortælling, som holder en ude på kanten af stolen - der er nogle gode gys i vente her.

The Dark Pictures: Man of Medan kan købes på PlayStation Store for 239 kr.
+ Flot og stemningsfuld grafik, en god og fængende fortælling, Movie Night
Lidt tekniske ujævnheder, lidt for meget af det samme