The Falconeer: Warrior Edition

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 2. august 2021 - kl. 15:02
0 1

The Falconeer udkom side om side med Xbox Series X|S sidste år og er nu klar i en Warrior Edition til PlayStation 4 og PlayStation 5. Læs anmeldelsen af PlayStation 5 versionen her.

Tit når man hører at et spil er udviklet af nærmest en enkelt person, så kan man ikke lade være med at blive lidt imponeret over den enorme bedrift der formentlig ligger bag - men man kan også godt blive lidt bekymret for spillets kvalitet eller dybde.

The Falconeer er stort set skabt af en enkelt mand, nemlig hollandske Tomas Sala, men lad mig sige det med det samme; det er ikke til at se at det her er en enkelt mands arbejde. Det ligner et hvilket som helt andet indie-spil, som kunne være skabt af et helt team af udviklere og designere. The Falconeer blev da også nomineret i Debut Game kategorien til BAFTA Game Awards 2021, så et eller andet må det da kunne?

The Falconeer er et open world actionspil, der udspiller sig i skyerne over det enorme hav Ursee. Verden er stort set dækket af hav og mennesker lever nu i små enklaver på klipper der stikker op af havet. Disse enklaver handler med hinanden for at få hverdagen til at hænge sammen, men der opstår konflikter mellem de forskellige gruperinger og på samme tid hærger pirater havet, så alt er langt fra stille og roligt på Ursee havet.

Man tager rollen som en falkoner, der sidder på ryggen af en enorm kampfugl, der er bevæbnet med forskellige våben. Man bliver sendt ud på forskellige missioner for eksempel at holde piraterne på afstand, man skal levere vigtige genstande mellem enklaverne, forskellige fjender og trusler skal nedkæmpes og meget andet - og faktisk er missionerne overraskende varierende.

Da spillet udkom til Xbox Series X|S sidste år, var et af kritikpunkterne, at det var for svært at komme i gang med. Det er noget af det, som der bliver lavet om på i denne Warrior Edition, som har fået en decideret tutorial, hvor man bliver sat ind i hvordan man flyver de her enorme kampfugle, hvordan man lader sine våben op i de tordenbyger der hærger Ursee og meget andet. Udover den nye tutorial vil Warrior Edition også indeholde diverse forbedringer som eksempelvis ny dialog, men også alle tidligere udgivet udvidelser og den nye udvidelse Edge of the World.

Edge of the World indeholder nye minikampagner, nye missioner og et nyt område; det eksotiske Mongress Mawsprings, hvor man kæmper mod en ældgammel ondskab. Level cap bliver desuden hævet fra 20 til 24 i den her nye udvidelse.

Kampene bliver hurtigt ret hektiske, da fjenderne giver god modstand lige fra starten af. Man kæmper mod fjender primært i luften, hvor man kan kaste sin kampfugl rundt i halsbrækkende manøvre for at få fjenden på skudhold. Her fungerer det som de fleste andre luftbårne actionspil, men man kæmper også mod fjender på havets overflade og man kan for eksempel samle miner op fra havet, som kan bruges mod disse fjender. Kampene foregår i alt slags vejr og havet kan virkelig vise tænder med enorme bølger - og alt i alt fungerer kampene meget godt og man lærer nu hurtigt, takket være den nye tutorial, hvordan de forskellige mekanikker virker.

Det mest imponerende ved The Falconeer er nok den verden det hele foregår i. Historien udspiller sig som sagt i en verden, der er dækket af hav og med tiden vil man begynde at forstå hvordan den her verden er bygget op og de diplomatisk forhold mellem de forskellige enklaver. På samme tid ser Ursee virkelig smuk ud, da det kan være et azurblåt og roligt hav, helt gyldent med krusninger på når solen går ned, eller nærmest sort med meterhøje bølger, når storme raser ind over havet.

Det ser godt ud - og det samme gør ens store kampfugle, der med gratiøse bevægelse flyver lavt over bøgletoppene. Det er virkelig smukt designet, specielt når man tænker på, at det her er en enkelt mands vision og ikke en hær af højt-uddannede designere, der har skabt det her univers. Dog skal det nævnes, at menuerne, hvor man blandt andet vælger nyt udstyr og våben til ens kampfugl, vælger nye missioner og andet, kan være ret svære at bruge, da man har forsøgt at skabe nogle lidt anderledes menuer, men det gør dem desværre også mindre intuitive og de kan altså i starten være unødvendigt kringlede.

The Falconeer er et spil, der har været arbejdet på i rigtigt lang tid og det kan man faktisk godt mærke. Det er måske ikke det mest innovative spil, men det fungerer rigtigt fint og jeg stødte ikke på nogen fejl overhovedet i min tid med spillet. Det føles som et spil, der er skabt af et langt større team end tilfældet er her.

Historien er måske ikke den mest interessante og kampene bliver med tiden lidt ensformige, men den spændende spilverden var med til, at jeg alligevel var godt fanget det meste af tiden. Det er ganske imponerende hvad Tomas Sala her har skabt og har du lyst til noget lidt andet end normale actionspil skåret efter triple-A skabelonen, så tag et kig på The Falconeer: Warrior Edition, der kan fås til både PlayStation 4 og PlayStation 5 fra 5. august.
+ Smuk og unik spilverden, fint og simpelt kampsystem, et forfriskende anderledes spil i genren
Menuerne er unødvendigt bøvlede, kampene kan blive lidt ensformige med tiden
1