The Fall Part 2: Unbound

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. februar 2018 - kl. 13:27
0 0

The Fall-serien fortsætter med The Fall part 2: Unbound, som igen fortæller en spændende og tankevækkende historie om den kunstige intelligens A.R.I.D. Læs anmeldelsen her.

The Fall Part 2: Unbound er andet afsnit i The Fall trilogien og spillet forsætter umiddelbart efter det første spil. Efter en kort opsummering af historien, tager man igen kontrol over den kunstige intelligens A.R.I.D, som nu er under angreb, både fysisk og virtuelt, fra en mystisk fremmed menneskelig bruger, som vil plante en virus i A.R.I.D's hukommelse.

A.R.I.D er programmeret til at redde sig selv og man skal nu hacke sig igennem forsvarssystemer og overtage tre forskellig robotter, The Butler, The One og The Companion for at overleve. De tre robotter har hver deres styrker og svagheder, men de er alle programmeret til at varetage en række opgaver, så A.R.I.D skal bruges hendes bedste "overtalelsesevner", for at overbevise dem om, at de skal gøre præcis det hun har brug for.

Efterhånden som man kommer igennem spillet, lærer man nye egenskaber, som skal bruges for at åbne op for nye områder i spillet eller for tidligere lukkede sektioner, som gerne indeholder forskellige ting som skal indsamles.

Ved første øjekast ligner The Fall Part 2: Unbound et Metroidvania, men i virkeligheden er det mere et peg-og-klik eventyr. I sin fysiske form er man udsyret med en pistol med en påmonteret lygte og med denne skal man undersøge omgivelserne meget nøje, for at finde ting man skal bruge for at løse de forskellige opgaver. Styringen kan virke lidt klodset og det kræver lidt øvelse, at få den helt ind under huden. Man oplyser visse områder med ens lygte og et lille hotspot kommer til syne og vil man interagere med dette hotspot, skal man aktivere en lille menu, hvor man skal vælge, at man vil interagere med objektet - det er lidt klodset og kunne formentlig have været lavet mere elegant.

Opgaverne føles for det meste logiske og men der er dog også opgaver, som ganske enkelt bare ikke giver mening og kan virke temmelig ulogiske og man kan sidde fast i kortere perioder, mens man tænker sig godt om, hvilket er påkrævet visse steder. Spillets klare styrke er historien, som langsomt afsløres efterhånden som man spiller og den er både velskrevet og tankevækkende.

The Fall Part 2: Unbound er ikke et spil for alle, for det er meget langsomt og der er lagt fokus på at skulle undersøge alt i omgivelserne, følge med i historien og løse mere eller mindre indviklede opgaver. Selve gameplayet kan virke lidt underudviklet og man skal spille spillet, fordi man ønsker at fordybe sig i en anderledes og velfortalt historie.

Grafikken fortsætter i samme flotte stil som forgængeren - spilverdenen er mørk og grum og visse steder ligner grafikken noget taget direkte ud af en klassisk sci-fi film fra 80'erne. Hver af de tre robotter har hver deres setting og de er visuelt meget forskellige. Rent teknisk virker grafikken lidt gammeldags, men den fungerer trods alt. Lydsiden er fremragende, med et svagt futuristisk soundtrack, som ligger i baggrunden. Historien drives fremad af nogle gode dialoger, som leveres af nogle rigtigt gode stemmeskuespillere, som får historien til at blive endnu bedre.

The Fall Part 2: Unbound er andet afsnit i The Fall trilogien og spillet slutter da også med ordene "To Be Concluded…". Spillet fortsætter historien om A.R.I.D og netop historien er som nævnt spillets klart stærkeste side. Denne anden del tilfører nye karakterer, som giver lidt variation, men det er stadig et langsomt og lidt tungt spil, som nok ikke er for alle.

The Fall Part 2: Unbound er en værdig efterfølger til det første spil og fans af originalen vil formentlig være godt tilfreds med dette andet afsnit og det kan købes nu på PlayStation Store til 127 kr.
+ Stemningsfuld grafik, fremragende lydside, tankevækkende historie
Lidt klodset styring, enkelte ulogiske opgaver
0