The Medium

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 2. september 2021 - kl. 15:14
0 1

Det tidligere Xbox-eksklusive The Medium er nu kommet til PlayStation 5 og det er en skræmmende rejse gennem to parallelle verdener. Læs anmeldelsen her.

The Medium kommer fra polske Bloober Team og det var et af de første eksklusive spil, der blev udgivet til Xbox Series X/S tilbage i januar i år. Bloober Team har stået bag flere stemningsfyldte horror-spil som Layers of Fear, Blair Witch og The Observer, men The Medium er helt klart deres mest ambitiøse projekt - og nok også deres bedste

The Medium spiller som et godt gammelt Silent Hill, tilsat en portion østeuropæisk kommunist-stemning og uhygge - der er vist ingen grund at nævne, at det fungerer pænt godt. Historien udspiller sig i slutningen af 1990 i Polen, hvor man tager rollen som Marianne, en ung kvinde, der har en mystisk evne til at tale med de døde, mærke de dødes aura på ting og ikke mindst rejse mellem to parallelle verdener. Spillet indledes med en meget stemningsfyldt og nærmest melankolsk prolog, som sætter scenen til en meget mørkere og dyster historie senere hen.

Det meste af spillet foregår i det lukkede og forladte Niwa Workers Resort. Her søger Marianne efter en mand, der tilsyneladende kender hemmeligheden bag hendes evner. Gameplayet er som sagt som i de klassiske Resident Evil og Silent Hill spil, minus skyderiet men komplet med et fast kamera og masser af chok-effekter. Igennem de to parallelle verdener skal omgivelserne undersøges grundigt for ledetråde og historiebidder, der skal findes objekter, løses opgaver og gerne løses opgaver i den ene verden, som påvirker den anden verden.

Mange gange er skærmen delt i to, så man kan se Marianne i begge verdener på samme tid og man styrer hende i begge verdener. I de dødes verden har hun dog evnen til at forlade sin egen krop og bevæge sig uafhængigt af hendes krop i den fysiske verden. Det kan hun dog kun gøre i kortere perioder, for er hun for længe væk fra hendes krop, vil hun dø.

Der er også sekvenser hvor man skal snige sig afsted uden at blive set, løbe igennem smalle gange med et mystisk monster i hælene (vil ikke afsløre mere om dette monster), holde vejret når monstret overrasker hende så hun ikke bliver opdaget og lignende ting. Det er meget intenst i perioder.

Niwa Workers Resort er en fed setting og det var tidligere et statsdrevet feriested fra kommunisttiden placeret ude på landet i Polen. Her kunne arbejdere komme billigt på ferie, når de ikke lige knoklede i landets kulminer og på fabrikkerne i byen. Niwa Workers Resort er nu lukket og der er meget mystik omkring lukningen, da der går rygter om en massakre på stedet, hvor mange gæster blev myrdet og kun ganske få slap med livet i behold. Men regeringen er stille som graven omkring den sag.

Niwa Workers Resort er faktisk både indvendigt og udvendigt inspireret af det virkelige hotel Cracovia i Krakow i Polen. Hotellet var enormt og havde 510 værelser fordelt på fem etager, men det blev dog lukket i juni sidste år og huser nu forskellige butikker i stueetagen. Det gør det hele lidt mere spooky, at stedet rent faktisk findes i virkeligheden, bare i en lidt anden form.

The Medium er en ret filmisk og meget stemningsfyldt oplevelse. Der bliver brugt mange dramatiske kameravinkler og både den slidte polske arkitektur i den fysiske verden og den helt smadrede og opløste verden i den parallelle døde verden, er næste så smadret at den er smuk. Designerne hos Bloober Team har virkelig gjort et fantastisk stykke arbejde med at designe The Medium, som er blandt de mest stemningsfyldte og veldesignede spil på PlayStation 5.

Lydsiden i gyserspil er selvsagt meget vigtig og her skuffer The Medium heldigvis ikke. Både soundtracket, det uhyggelige lydtapet der hele tiden ligger i baggrunden med skrig fra Niwas ofre, dybe grynt og tordenvejret udenfor, er virkelig med til at opbygge en seriøs ubehagelig stemning. Det her er et spil, man helt sikkert bør spille med et headset.

PlayStation 5 udgaven gør brug af de adaptive triggere og haptisk feedback, hvor man for eksempel kan mærke hver enkelt af de mange mystiske møl, der nogle gange angriber Marianne. Motion controls og højttaleren i controlleren bruges også lidt, men det er ikke noget der gør den store forskel - specielt ikke da Bloober Team selv anbefaler, at man bør spille med et headset. Og det er helt klart også vores anbefaling.

The Medium er er rigtig fint old-school horrorspil, med et helt unikt udseende og en fin gimmick med de to parallelle verdener, som rent faktisk fungerer. Stemningen er så tyk at man skal skære sig igennem den og det hele lader til at være godt inspireret af Silent Hill, Stranger Things og den gamle kommunisttid i Polen.

The Medium sætter måske ikke nye standarder i horrorgenren, men det er ikke det store problem, for historien og den unikke setting gør, at man er fanget fra start og til slut. Så er du til en omgang god gammeldags horror, nu når aftenerne begynder at blive lidt mørkere, så er The Medium et rigtigt godt bud. Men husk lige at lægge de yngre i seng før du starter, for det er bestemt ikke noget for børns øjne.

The Medium koster 369 kr. på PlayStation Store og kan i skrivende stund fås med 10% rabat.
+ Fremragende visuelt design, virkelig god og stemningsfuld lydside, interessant med de to samtidige verdener, lækker filmiske kameravinkler
Ret traditionelt gameplay, til tider lidt klodset styring