The Pedestrian

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 28. januar 2021 - kl. 07:10
0 5

Nogle gange kommer der et spil forbi, som øjeblikkeligt fanger ens opmærksomhed. Det unikke puzzlespil The Pedestrian var sådan et spil - og nu er det her. Læs anmeldelsen her.

De er overalt og man lægger ikke rigtigt mærke til dem. Det her skilte og piktogrammer. Dem med den lille tændstikmand- eller dame. De er på toiletdøre, i busserne, ved fodgængerfelter, i butikker, på skraldespande, ved vejarbejde, i togene, når gulvene er glatte hos McDonald’s - ja alle steder, hvor der er behov for at vi alle overholder nogle simple spilleregler eller hvor vi skal informeres eller advares om nogle ting.

De er der bare altid og man ser dem, men ligger alligevel ikke rigtigt mærke til dem. De er med til at få os til at gøre de rigtige ting i bestemte situationer - og hvis de ikke var der, er jeg sikker på at meget ville være kaos. Hvad ville der ske, hvis de her små tændstikfigurer pludselig fik deres eget liv? Det er lige præcis hvad der sker i et af de mest originale puzzlespil i lang tid, The Pedestrian.

The Pedestrian er det første spil fra Skookum Arts, som består af tre venner fra Ohio i USA. De tre venner har ikke en baggrund indenfor spiludvikling, så da de fik en idé til et puzzlespil, startede de helt fra bunden. Derfor har det taget ikke mindre end seks år at lave The Pedestrian - men det ligner et spil, som er skabt af et langt større team og af et team med god erfaring indenfor spiludvikling.

The Pedestrian er et 2D puzzlespil, hvor man skal styre sin lille tændstikfigur rundt i diverse skilte. Det starter simpelt ud, men hurtigt bliver der skruet op for sværhedsgraden og man kommer ofte til områder, hvor der er flere skilte med døre, elevatorer, kontakter og stiger. Så skal man placere de forskellige skilte på sådan en måde, at man kan forbinde de forskellige døre og stiger med hinanden, så ens lille figur kan komme fra skilt til skilt, aktivere kontakter, kører i elevatorer og sætte strøm til de rigtige automatiske døre, for at nå frem til udgangen. I løbet af spillet, bliver der hele tiden lagt flere lag på, hvor man skal finde nøgler for at kunne låse op for låste døre, hoppe på bevægelige platforme, flytte rundt på kasser, undgå lasere, sætte strøm til ting, lægge skiltene oven på hinanden og mange andre ting. De små Corona-ramte hjerneceller bliver støvet godt af her.

Det som gør The Pedestrian lidt specielt er den spilverden der hele foregår i. Det er ikke bare et simpelt 2D spil med tændstikmænd, der ligner dem fra skiltene ude i den virkelige verden. De skilte man spiller i, hænger på vægge, på stolper og andre steder i for eksempel en lagerbygning, ved et vejarbejde, på et universitet eller i en undergrundsbane. Når man klarer et sæt skilte, bevæger man sig automatisk gennem disse udenoms-miljøer og det fungerer virkelig godt. Det giver en forholdsvis simpel puzzle-platformer en tydelig ekstra dimension.

The Pedestrian til PlayStation 5 ser rigtig flot ud. Det meste af grafikken foregår i baggrunden, da disse piktogram-skilte jo i sagens natur er ret simple og det betyder også, at de fleste puzzles ligner hinanden igennem spillet. Det har designerne har været opmærksom på, da skiltene varierer i farve og nogle gange spiller man også i lidt forskellige vinkler, men helt overordnet ser de meget ens ud. De store forskelle ligger i baggrunden, hvor det meste af den flotte grafik er og det er værd at holde øje med baggrundene, da der af og til hænger små post-its rundt omkring, hvor der er hints til den puzzle man er i gang med.

Der er ingen tale, ingen dialog og ingen tekst i spillet, så man er overladt til sig selv. Man må prøve sig frem og finde ud af hvordan de forskellige puzzle-mekanikker virker. Det er puzzle-platforming i sin reneste form, pakket virkelig lækkert ind. PlayStation 5 udgaven gør i øvrigt fint brug af den haptiske feedback og mikrofonen i DualSense controlleren.

The Pedestrian er et af de mest originale puzzle-platformere vi længe har set og det er i høj grad takket være indpakningen. Og det skal man ikke være for fin til at anerkende, da spil jo er en helhedsoplevelse, så det skal spille på alle parametre. Det ville have været let at lave en 2D puzzle-platformer med tændstikmændene fra gadeskiltene, men Skookum Arts er gået linen ud og har pakket det ind på en måde, så det føles som noget helt specielt.

Der er ikke meget dårligt at sige om The Pedestrian. Det eneste er, at man måske er ret meget overladt til sig selv og jeg kunne godt have ønsket mig, at de forskellige puzzle mekanikker blev introduceret en smule inden man bliver kastet ud i dem. Helt overordnet er det et fantastisk koncept og den flotte grafik og det snedige puzzle-gameplay, gør det til noget specielt.

Hvis du kan lide puzzle-platformere og savner noget lidt specielt, så er The Pedestrian helt bestemt noget du bør tjekke ud.
+ Godt puzzle gameplay, fedt koncept med skiltene i miljøer, flot grafik, velpoleret og velfungerende spil
- Man er overladt lidt for meget til sig selv, puzzles ser lidt for ens ud