The Sly Trilogy

Anmeldt af: Martin Grænge Hansen - 27. november 2010 - kl. 13:06
5 0

Har serien mistet sin charme, eller har den listige vaskebjørn og hans kumpaner stadig et trick eller to gemt i ærmet?

I sine velmagtsdage var PlayStation 2 et mekka for platformspil, der blev ledt an af titler som Jak & Daxter, Ratchet & Clank og ikke mindst Sly Racoon. Sidstnævnte nåede at udkomme i tre dele, og disse er netop blevet genoptrykt i en PlayStation 3-udgave og samlet på en blu-ray disk under navnet ’The Sly Trilogy’.

Lad det bare være sagt med det samme; Sly Cooper er ældet med ynde. Jeg vil endda gå så langt og kalde det for en forfriskende oplevelse i en tid, hvor spil synes at skulle tilbyde oplevelser på den gode side af 50 timer, før det anses som en god investering. The Sly Trilogy tilbyder ikke nogen dyb onlinedel med perks og levels, og der er heller ikke en kæmpemæssig spilverden med utallige kvadratkilometer, der skal udforskes.

Hvad der derimod er med i pakken er tre stykker elegant platformunderholdning, der har været under en meget kyndig high definition-behandling, der gør, at de derfor står endnu skarpere og farvestrålende, end de før har gjort. I samme ombæring har de også fået tilføjet lidt Move-understøttelse i enkelte minispil, og sidst men ikke mindst er det også muligt at spille Sly i 3D - desværre er jeg ikke i besiddelse af et 3D tv, så den del kan jeg ikke komme ind på.

Har du af en eller anden uforklarlig grund endnu ikke stiftet bekendtskab med Sly-serien, så tillad mig lige at bruge et par minutter af din tid på en hurtig gennemgang. Sly Raccoon er seneste skud på stammen i en familie, der har en stolt tradition for at være mestertyve. Sammen med sine to trofaste følgesvende, skildpadden Bently og og flodhesten Murray, rejser den stribede sniger verden rundt og stjæler skatte fra onde og rige starutter. Der er med andre ord tonsvis af mønter og skjulte genstande, der skal indsamles og en masse baner, udfordringer og minispil, der skal gennemføres. Oftest har hver verden et bestemt tema, og efter man har gennemført en spilverden, venter der som regel en ret fantasifuld bosskamp ude i horisonten. Hvert enkelt spil har naturligvis et lidt dybere plot end som så, men den generelle struktur er egentlig dækket af ved ovenstående. Jeg nævnte indledningsvis Ratchet & Clank og Jak & Daxter, og har du spillet et af disse – eller Super Mario 64 for den sags skyld - så har du et ganske godt billede af, hvad du kan forvente dig, hvis du vælger at putte Sly i maskinen.

Udviklerne bag Sly-serien, Sucker Punch, har i de senere år kastet deres kærlighed efter det højspændte actionspil Infamous. De to spil har ganske vist ikke synderligt meget til fælles, hvis man betragter det lidt på afstand, men den glimrende brug af tegneseriegenrens klassiske træk er til gengæld stærkt repræsenteret i begge spil. Hver enkel spilverden i Sly bliver præsenteret som et afsnit af en tv-serie, og den grafiske stil holder hele vejen – især fordi den virker så troværdig, hvis man tager hele præsentationen af pakken i betragtning. Det være sig alt fra menuerne til figurerne og videre over til de fortællende mellemsekvenser, der – ligesom resten af spillet – er suppleret med overbevisende og til tider ganske underholdende dialog. Da Sly bestemt også er et spil, der vil kunne underholde de mindste, vil det sikkert også være værd at bemærke, at to af de tre spil, der er på skiven, understøtter dansk lydspor – forstår du engelsk, så anbefaler jeg dog personligt, at du vælger dette sprog, da replikkerne her bliver leveret med en bedre indlevelse.

I og med, at der er tale om en direkte port, der næsten udelukkende har fået opdateringer af kosmetisk grad, så døjer spillet selvsagt stadig med en række af de ’gamle’ problemer. Det første spil på disken er langt mere lineært end de andre efterfølgere, der er lidt mere frie i deres grundform. Den lidt friere bevægelse kommer så på bekostning af, at kameravinklen til tider kan være ret drilsk – og andre gange ligefrem dræbende elendig.
Men ellers er det lidt den samme gamle sang om, at efterfølgerne måske ikke står helt stå stærkt som forgængerne, men det er jo langt hen ad vejen et spørgsmål om smag. For mig at se er den tredje udgivelse i serien den svageste. Primært fordi figurudvalget bliver lidt for bredt og derved ikke virker helt så gennemarbejdet, som dengang det ’bare’ var Sly og hans lille bande. Især 2’eren har også et par svære passager, hvor man godt kan sidde fast i et lille stykke tid – det gjorde jeg om ikke andet.

Understøttelsen af Move ender også ud med at blive lidt af en skuffelse. Det ser uden tvivl godt ud af at have et ’Spil med PlayStation Move’ på coveret, men denne tilføjelse bør man mest af alt se som lidt ekstra guf. Implementeringen i de fire minispil er lidt forudsigelig, og der er ikke noget i dem, der flytter Move-teknologien steder hen, hvor den endnu ikke har været. Du kan styre en flyvemaskine og skyde et par fjender ned, eller du kan sigte på skærmen med Move-controlleren. Ja, der er ikke meget mere i det, og selvom du har direkte adgang til disse spil fra hovedmenuen, så er det næppe nogen, du vil bruge mange øjeblikke på, når de først er gennemført.

The Sly Trilogy er en super indbydende pakke, der nemt sniger sig op på 25 timers underholdning. Er du trofæjæger, kan du desuden tilføje lidt ekstra tid til spilletiden. Både Sly Raccoon, Sly 2: Band of Thieves og Sly 3: Honor Among Thieves har deres eget trofæsæt – så der er altså hele 3 platintrofæer at hente i pakken.

Er du en af dem, der har sneget dig udenom Sly Cooper, så vil jeg mene, at du er gået glip af et rigtig godt platformeventyr - men du behøver dog ikke at se så bedrøvet ud! The Sly Trilogy er ikke bare en genudgivelse. Det er en farvestrålende og elegant genoplivning af et gedigent stykke platformunderholdning, og da du reelt set får tre spil for ét spils pris, så kunne man måske ligefrem holde sig lidt til tyvenes fagsprog og kalde denne pakke for ’et godt kup’.

Sly har ganske vist aldrig budt på den ultimative spiloplevelse indenfor sin genre, men det, som Sly gør, gør han nu egentlig ganske godt, og kombinationen af platforming og snigeri er stadig en ret unik oplevelse. Du vil måske ikke være lige underholdt hele vejen igennem, men både nye og gamle spillere bør give The Sly Trilogy en chance, hvis de bare har den mindste forkærlighed for platformgenren. Nye spillere har mulighed for at gennemspille en af PlayStation-familiens stærkeste serier, og gamle spillere har mulighed for at genoplive Sly-serien i lækker farvestrålende HD.
0