The Solus Project

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 28. september 2017 - kl. 14:47
5 2

To år efter udgivelsen på Xbox One, er The Solus Project endelig udkommet på PlayStation 4 og vi er klar med anmeldelsen af det stemningsfulde rumeventyr her.

Der er vel ikke meget, som er mere skræmmende end tanken om, at skulle overleve helt alene på en fremmed planet. Okay, det er ikke noget jeg går og tænker over i det daglige, men tænk lige tanken: Man er helt alene og det eneste man kan være helt sikker på, at man vil dø enten af sult, kulde eller tørst, med mindre man finder på et eller andet, som kan få en væk fra planteten. Det er præcis hvad The Solus Project fra den lille svenske udvikler Teotl Studios byder op til dans med.

Verdenen som vi kender den er ødelagt og du er nu en del af et hold, som har fået til opgave at finde nye verdener ude i rummet, hvor menneskeheden kan overleve. Dit skip, Solus 3, eksploderer dog under mystiske omstændigheder under indflyvningen til en potentiel beboelig planet og man får i sidste øjeblik skudt sig ud med en redningskapsel og nødlander på planeten.

Man skal nu forsøge at overleve så længe muligt. Det første man skal klare er de mest basale ting for at sikre sin overlevelse, nemlig at finde noget at spise og drikke, man skal finde steder at sove, forsøge at holde sig selv tør og sørge for hverken at fryse eller få hedeslag. Man starter med at indsamle forsyninger og materialer, der kan bruges til at lave simple værktøjer med, fra ens forulykkede rumskib. Det kan være sten, som er skarpe så de kan skære, et jernrør der kan fungere som skaftet til en simpel fakkel og mange andre ting. Der er massevis af ting spredt ud over planeten og kunsten er i høj grad at holde styr på ens inventory, da den lynhurtigt bliver fyldt op.

Men den slags basal overlevelse er faktisk slet ikke spillets hovedformål, for efterhånden som man kender reglerne for overlevelse på den fremmede planet, så er det faktisk ikke specielt svært at holde sig i live og de basale ting som at spise og drikke går mere hen og bliver et irritationsmoment, da der rent faktisk er masser af vand og ting man kan spise på planeten. Derfor bliver det med tiden mere kedeligt og trivielt arbejde end meningsfuld overlevelse og det er ærgerligt.

Man ska nu udforske planeten og det går hurtigt op for en, at man ikke er den første der og at den måske endda er beboet - eller i hvert fald har været beboet engang. Der er mærkelige bygninger, ruiner og markeringer rundt omkring, men ingen af dem giver et klart svar på, hvad der er sket på planeten. Anden halvdel af spillet udvikler sig i en noget mere uhyggelig retning og det er sjovt at se den udvikling spillet er igennem; i starten drejer det sig udelukkende om overlevelse i form af anskaffelse af ressourcer, så drejer det over mod udforskning af selve planeten og senere er det igen overlevelse som står på menuen, bare på den lidt mere skræmmende måde.

Gameplayet og løsningen af simple gåder fungerer som sådan fint nok, uden på nogen måde at rykke grænser eller imponere. Spillets helt stærke side er derimod den tykke stemning. Man kan let leve sig ind i at være strandet på en øde ø og man skal overleve elementernes rasen med is-regn, kraftige lyn og tornadoer. Spillets dag og nat cyklus fungerer også fint og den glimrende lydside er med til at opbygge den tykke stemning og man retter sig lige op, når man hører en mystisk lyd mens man er ved at udforske en mørk grotte - man ved aldrig hvad der gemmer sig på en så fremmed planet. Udviklernes vision om hvordan en øde og fremmed planet ville tage sig ud er rigtig lækker og let at leve sig ind i.

The Solus Project kan spilles både i VR og på almindelig vis. Selv om indlevelsen er bedre med VR, er styringen langt mere kringlet og det gik hurtigt hen og blev frustrerende, så jeg foretrak at spille det uden VR, da man her kan bruge tiden på at leve sig ind i spillet i stedet for at fumle med styringen. Bemærk, at PlayStation Move controllere er påkrævet, hvis man vi spille i VR.

The Solus Project er et fint spil, specielt taget i betragtning af, at det er lavet af et meget lille team. Det har dog også sine problemer og som nævnt ovenfor, er VR integrationen ikke ret god, da styringen er unødvendigt knudret og kringlet og faktisk er teksten på ens PDA, som indeholder masser af vigtig viden om ens fysiske tilstand og ens mission, så lille at man ikke kan læse den når man spiller i VR med mindre man tager PDA’en helt op til ansigtet. Mange ting ved The Solus Project fungerer bedre i den normale version - desværre.

Hvis man er stor fan af walking simulatorer og af spil hvor hver kvadratcentimeter skal udforskes og hvor der er fokus på basal overlevelse, så tag et kig på The Solus Project. Forvent dog ikke den helt store spilmæssige oplevelse, men det er et spil man kan sidde og hygge sig med og det byder faktisk på ret mange timers spil for bare 149 kr. (i skrivende stund kan det fås for under 120 kr.).
+ Interessant spilverden, god stemning, mange timers spil til en lav pris
Kluntet VR-integration, middelmådigt gameplay
2