The Surge 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 29. september 2019 - kl. 20:31
1 0

Lever Dark Souls genren stadig? Det mener tyske Deck 13, der med The Surge 2 byder på endnu et eksempel på et spil i den udfordrende genre. Læs anmeldelsen her.

Elevatortalen til The Surge 2 er klar: Det er et futuristisk bud på en spil i Dark Souls genren. Så simpelt kan det siges. Originalen udkom i 2017 og lad os få det sagt med det samme; det er mere af det samme - på både godt og ondt.

Ikke overraskende er verden ved at gå under. Denne gang ikke på grund af en ond magtsyg skurk, men ganske enkelt på grund af gentagne terrorangreb, et ødelagt klima, høj arbejdsløshed og ikke mindst på grund af nanomaskiner. Spillet udspiller sig i Jericho City og man vågner op efter et flystyrt og kan ingenting huske. Der går dog ikke længe, inden man har kastet sig ud i kampen mod robotter og andet utøj.

Fans kan glæde sig over, at The Surge 2 fortsætter mere eller mindre i samme spor som forgængeren. Det første spil hvilede på et brutalt og taktisk kampsystem og det er det samme her i The Surge 2. Spilverdenen er mere dødbringende end nogensinde og man kan godt forberede sig på, at man vil dø mange gange.

Kampsystemet er blevet forbedret en smule i forhold til originalen. Man skal stadig holde godt øje med ens energi, da både slag og blokeringer bruger energi. I løbet af angrebene, optjener man elektricitet og denne energi kan omdannes til forskellige evner. Som en ganske sjov ting, kan man med højre styrepind vælge hvilken kropsdel man vil angribe; enten højre arm, venstre arm, højre ben, venstre ben, hoved eller torso. Hvis den kropsdel man angriber er udstyret med for eksempel armor eller et våben, vil man få dette loot når man hugger kropsdelen af.

Hvis man vil opgradere for eksempel armor på en venstre arm, skal man angribe fjendernes venstre arm, for at indsamle armor, så man selv kan opgraderes. Inden længe vil ens behov for opgraderinger diktere hvordan man kæmper og det er da ganske godt tænkt. Selvfølgelig koster det ekstra energi at hugge en kropsdel af en fjende, så ofte foretager man lynhurtigt en afvejning af, om det kan betale sig.

Man kan nu også parere fjendernes retningsbestemte angreb, som, hvis udført rigtigt, åbner op for et effektfuldt modangreb på fjenden, så det er vigtigt at lære sig selv denne mulighed. Dør man, så mister man alt sit udstyr, som ligger der hvor man døde. Vil man have det tilbage, skal man nå frem til stedet igen, inden en timer løber ud - og hvis man dør på vej derhen, eller ikke når det inden tiden løber ud, mister man det permanent. Heldigvis vil hver nedkæmpet fjende på vej derhen smider nogle ekstra sekunder på klokken, så er man ved at løbe tør for tid, må man bruge noget af sine kostbare tid på at nedkæmpe en fjende for at få noget af tiden tilbage.

Det visuelle indtryk er desværre ikke for godt. Grafikken er generisk og der er ikke megen stemning i spilverdenen og det meste af tiden ligner The Surge 2 ikke et spil, der er udgivet mod slutningen af 2019. Det byder dog på HDR, men det er ærlig talt en smule svært at få øje på det meste af tiden. Lydsiden er fornuftig og passer fint til spillets futuristiske stil, uden på nogen måde at imponere.

Jeg var ikke vild med originalen, så jeg var meget spændt på at se, om The Surge 2 kunne byde på noget nyt og anderledes. Det er forbedret på stort set alle områder og det er en fin efterfølger, men i min bog, er det stadig et spil kun lige over middel. Kampsystemet er stadig stramt og banedesignet er stadig udfordrende, men helt generelt er det ikke voldsomt interessant. Spilverdenen er kedelig og fjenderne spænder fra det kedelige og til det latterligt overdrevne.

The Surge 2 er mere af det samme, men alligevel lidt anderledes. Jeg har bare svært ved at finde ud af, om det er blevet decideret bedre - eller om det bare er blevet til noget andet. Men en ting er sikkert, hvis du var glad for originalen, så vil du også elske The Surge 2.
+ Stramt og velfungerende kampsystem, stor spilverden
Kedelig og generisk spilverden, bliver ret hurtigt ensformigt, forældet grafik
Grafik:6.5