The Town of Light

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. juni 2017 - kl. 19:49
0 4

The Town of Light berører et tabubelagt emne, nemlig psykisk sygdom. Det er på samme tid en virkelig barsk fortælling, som sidder fast et godt stykke tid efter man er færdig.

At anmelde overfladiske actionspil og andre mere almindelige spil, virker nærmest ligegyldigt efter at have spillet The Town of Light. Det er et mørkt og tungt spil med en foruroligende historie om et sort kapitel i menneskets historie - og historien om en fortabt ung pige.

The Town of Light er en psykologisk thriller, som foregår på det virkelige Ospedale Psichiatrico di Volterra, et nu nedlagt psykiatrisk hospital i Toscana i Italien. Volterra var kendt for deres elektrobehandling og for at praktisere det hvide snit, men stedet blev lukket i 1978 af den italienske regering, efter behandlingsmetoderne blev kategoriseret som grusomme.

Ospedale Psichiatrico di Volterra blev bygget i 1887 og skulle være et sted, hvor mennesker med mentale problemer skulle modtage behandling af den højeste kvalitet man kunne forestille sig dengang. Med tiden steg antallet at patienter dog voldsomt og de ansatte kæmpede en mere og mere ulige kamp for at kunne følge med og nu tog tingene en grim drejning. Patienter blev spændt fast til deres senge i dagevis, nogen gange i uger og de blev holdt i ro med medicin og der var desuden et massivt misbrug af patienterne. Stedet fik det ubehagelige tilnavn ”The Place of No Return” - da over 6.000 patienter blev sendt til Volterra for at komme i såkaldt behandling, men langt de fleste af dem forlod aldrig stedet igen.

Ospedale Psichiatrico di Volterra står i dag tomt og forfaldent hen, men der er massevis af spor efter mennesker der. Der er for eksempel en serie af runer, bogstaver og tegn, som er ridset ind i den 180 meter lange mur, som omgiver gårdspladsen. De er lavet af Oreste Ferdinand Nannetti, som var patient på stedet i 14 år fra 1958. Han var en af de få heldige, som forlod Volterra igen.

I The Town of Light spiller man Renée, en anden overlevende fra stedet, som nu vender tilbage til Volterra efter at have været patient som 16 årig tilbage i 1940’erne. Hun var en pige med store psykiske problemer, hun hørte stemmer i sit hoved, hun udviste ”upassende opførsel” og hendes mor kunne ikke længere klare den utilpassede pige, så hun blev sendt til Ospedale Psichiatrico di Volterra i behandling. Det var sidste gang Renée så sin mor.

Hvis man tror at The Town of Light er et gyserspil, så tager man fejl. Her er ingen monstre eller zombier - de eneste monstre der er, er dem som udsatte Renée for et uhyggeligt misbrug og omsorgsvigt på hospitalet. Spillet her kan bedre kategoriseres som en walking-simulator i stil med Firewatch, Everybody’s Gone to the Rapture og Virginia. Spillet er Renées fortælling om hendes ophold på Volterra - en historie om ensomhed, frygt, mørke, umenneskeliggørelse og både følelsesmæssig- og seksuelt misbrug. Man oplever hospitalets forskellige afdelinger en for en, mens man langsomt stykker et billede sammen af, hvad der skete med Renée under hendes ophold og hvorfor.

Som spil har The Town of Light ikke voldsomt meget at byde på. Man vandrer rundt i hospitalets korridorer, finder små noter og spor, samt løser simple puzzles, så mere og mere af historien afsløres. Normalt ville et tyndt gameplay være et betydeligt problem, men det er som om, at det glider i baggrunden her. Spillet kravler lige så stille ind under huden på spilleren og det er et spil, man vil have i sine tanker et stykke tid efter man har spillet det. Det er sjældent at spil har den virkning, men The Town of Light bliver siddende et stykke tid - også selvom det ikke er et særlig rart eftermæle det har.

The Town of Light er et meget stemningsfuldt spil. Det enorme hospital er flot genskabt - jeg googlede hospitalet, som den dag i dag ligger øde hen i den toskanske natur og de italienske udviklere har tydeligvis været på stedet, for det er genskabt ganske præcist. Historien fortælles i nogle ret ubehagelige sketch-tegninger og resterne af plancher og plakater som hænger på hospitalets vægge, vidner om nogle af de rædselsfulde behandlingsmetoder, der blev brugt på stedet.

Rent teknisk er det ikke et specielt vellykket spil; der er problemer med objekter som forsvinder for næsen af én, der er lange indlæsningstider og der er andre tekniske ujævnheder. På trods af dem, havde jeg hele tiden lyst til at spille videre, for at få hele historien om Renée og hendes ophold på hospitalet. Lydsiden er kreeret efter ”less is more” filosofien - der er nu meget stille på hospitalet og den stilhed står i skarp kontrast til de minder som Renée har fra stedet (som man også oplever), hvor det var fyldt med skrig fra patienter, der led i deres dybe psykoser. En rigtig god og hårrejsende lydside.

The Town of Light er et vigtigt spil og det berører et emne, som stort set ingen andre spil tør røre ved, uden at tilsætte en omgang Hollywood krydderi for dermed alligevel at holde distancen, nemlig psykisk sygdom. Det er en særdeles ubehagelig historie og hele stemningen i spillet bliver forstærket af, at Ospedale Psichiatrico di Volterra rent faktisk er virkeligt og stedet er genskabt så godt, at man nogle gange får tanken, at hvis de her vægge kunne tale, ville de kunne fortælle forfærdelige ting.

Hvis du udelukkende kigger på vores scores nedenfor, så får du ikke det reelle billede af oplevelsen af The Town of Light. Som spil har det en række problemer og er middelmådigt når det er bedst, men som fortælling om et emne, der kan ramme os alle og om et sort kapitel i menneskets historie, er det fremragende.

The Town of Light er formentligt et spil, som mange vil overse, men jeg ville ønske at alle ville spille det og få den oplevelse med spillet som jeg fik. Så holder du af en god historie, som vil sidde i dig et stykke tid efter du er færdig med spillet, så kan jeg kun anbefale The Town of Light.
+ En gribende fortælling som vil sidde fast i et stykke tid, hospitalet er flot genskabt, berører et ømt emne med respekt
Flere tekniske problemer, ensformigt gameplay
Gameplay:5.0