Through the Darkest of Times

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 23. august 2020 - kl. 22:59
0 0

Through the Darkest of Times er et lille strategispil, som udspiller sig i Berlin under Hitlers styre og ses gennem en modstandsbevægelses øjne. Læs anmeldelsen her.

Som den faste læser af PSlife ved, elsker vi spil med noget på hjertet. Spil, der vil lære os noget eller spil som bare har noget vigtigt at fortælle os. Through the Darkest of Times, er et af de spil, man rent faktisk kan blive klogere af at spille.

Through the Darkest of Times er et lille strategispil, som udspiller sig i nazityskland fra 1933 og frem til krigens afslutning i 1945 - og nej, du skal ikke skyde en uendelig række af nazisoldater i ansigtet, som så mange gange før. Man er leder af en lille modstandsgruppe i Berlin, som består af helt almindelige mennesker, lige fra jøder til katolikker og kommunister til patrioter.

Historien er baseret på virkeligheden, så du kan ikke forhindre at Hitler kommer til magten eller forhindre 2. Verdenskrig, men man kan udføre små slag mod regimet; sende foldere ud blandt folket for at gøre opmærksom på, hvad nazisterne virkelig har til hensigt, male beskeder på væggene, udføre sabotage, indsamle informationer og hele tiden rekruttere flere medlemmer til gruppen

Hver runde i spillet repræsentere en uge og her skal man bestemme sig for, hvilke medlemmer af modstandsbevægelsen man ønsker at sende ud på hvilke missioner. Alle ens aktiviteter skal udføres mens man er undercover, for hvis regimets styrker får færten af ens gruppe, er alle medlemmer og deres familier i stor fare.

Ens success i missionerne afhænger af de medlemmer man sender ud og deres styrker og svagheder. De har alle forskellige værdier indenfor forskellige områder, for eksempel styrke, evnen til at være undercover og evnen til at udføre propaganda - så en propaganda mission har større chance for at lykkes, hvis medlemmer med specielle evner inden for propaganda sendes afsted. Det er naturligvis ikke helt så simpelt som det, da man også kan medbringe forskellige ting med sig ud på missionerne, der virker som boostere og som formentlig vil gøre missionerne lettere men sandsynligvis også farligere.

Selv om en mission kan være en success, kan man stadig ende i søgelyset hos SS eller andre af Hitlers håndlangere. Man kan nemlig blive spottet og stadig slippe væk, men disse personer er nu i regimets søgelys og derfor bliver de efterfølgende missioner hvor disse medlemmer deltager, sværere at udføre. Så det gælder også om at beskytte ens medlemmer så godt som overhovedet muligt, ellers kan det ende med at nogen bliver anholdt af SS og det vil have stor effekt på ens gruppes moral.

Det strategiske gameplay krydres med forskellige sekvenser, hvor man oplever milepæle i den nazistiske fremmarch gennem Tyskland og alt man kan gøre er at se passivt til. Der skal ind i mellem tages svære valg, for eksempel om man vil hjælpe en jødisk mand som bliver tæsket af tyske soldater; hjælper man ham kan man blive lidt for personligt involveret og fokus vil måske blive rettet mod en i fremtiden, ikke optimalt når man er modstandsmand - hjælper man ikke, kan man få hans liv og førlighed på samvittigheden og det kan igen påvirke moralen i gruppen.

Mekanikerne er solide og gameplayet kan ved første øjekast virke simpelt, men man opdager hurtigt en strategiske dybde. Det er bestemt ikke lige meget, hvem man sender ud på de forskellige missioner for eksempel og man skal hele tiden balancere ens medlemmers aktivitet og sikkerhed med trykket fra Hitlers styrker.

Grafikken i Through the Darkest of Times er ikke min kop te. Karakterdesignet er nok mit største problem; stilen er meget simpel og det er normalt ikke et problem - jeg er ganske enkelt bare ikke ret glad for hvordan karaktererne ser ud. Overordnet fungerer for det meste fint, kortet over Berlin, hvor man bruger det meste af tiden, fungerer godt, mens menuerne er lidt uoverskuelige og den skrifttype man har valgt at bruge er ikke den letteste at læse.

Through the Darkest of Times er et vigtigt spil. Som spil er det måske ikke det mest fantastiske i verden, men da det er historisk korrekt (så vidt jeg lige kan gennemskue) og udspiller sig i en periode vi aldrig nogensinde må glemme, er det et af de vigtige spil, som både har noget på hjerte og som vi kan blive klogere af.

Hvis du er til strategispil, så tag et kig på Through the Darkest of Times, det er bedre end summen af dets dele og til en pris på 109 kr. på PlayStation Store, kan det ikke gå helt galt.
+ Velfungerende strategisk gameplay, har noget på hjerte, de moralske svære valg
Den grafiske stil, underligt karakterdesign