Tiger Woods PGA Tour 09

Anmeldt af: Tommy Ågren - 16. september 2008 - kl. 06:47
1 0

Selvom efterårsregnen trommer mod ruderne, så er der sol og glade dage på greenen i Tiger Woods 09

Det tidlige efterår byder på mange tilbagevendende glæder; bondemanden høster i panik de sidste marker, influenzasæsonen indfinder sig og Electronic Arts oversvømmer os med deres årlige opdateringer af firmaets mange sportsspil. Tiger Woods PGA Tour skal naturligvis også have en 09-udgave, men er det værd at smide sin hårdt optjente løncheck efter et nyt udlæg i serien, der allerede har set to udgaver på Playstation 3?

Ingen grund til at ændre på en vinder
Tiger Woods 09 fortsætter, hvor 08-versionen slap. Spillet er stadigvæk det mest komplette og omfangsrige golfspil på Playstation 3. Spillets golfsimulation begejstrer kendere, men er samtidigt så strømlinet, at nybegyndere allerede efter de første timer begynder at score birdies på stribe. Spillet har en PEGI aldersanbefaling på 3+, men man skal nok være lidt ældre, inden man giver sig i kast med spillet på egen hånd.

Featuretilbuddet i Tiger Woods PGA Tour 09 er enormt. Man kan bruge timer i spillets karrieredel, hvor man starter med at skabe sin helt egen golfer i karaktergeneratoren, oven i købet komplet med dit eget ansigt, hvis du ønsker det. Herefter er det af sted ud på PGA turen 2009 og konkurrere mod Woods, Olazabal og alle de andre. Udover karrieredelen har spillet et overflødighedshorn af andre spilformer, hvor du kan udfordre dine venner i adskillige af disse. Du tjener penge ved blandt andet gode placeringer i turneringer. Penge, der kan omsættes til for eksempel nye golfkøller, tøj og spilanimationer til din karakter.

Har du klaret et svært slag, et udfordrende hul eller for eksempel en hel runde suverænt, kan du optage og dele dine evner online via EA Gamernet, hvor du kan udfordre andre spillere til at forsøge at gøre dig kunsten efter. Succesfuldt overvundne opgaver honoreres med ’gamerpoints’ til EA’s spillerranglister. Hver gang en spiller fejler en af dine udfordringer, tjener du derimod point til producentranglisten.

Står på skuldrene af giganter
Til det solide fundament har Tiger Woods 09 føjet en del ny funktionalitet og forbedringer. Brugergrænsefladen har fået et tiltrængt løft over hele linien. Specielt når man er på greens, fremstår spillet mere overskueligt, så komplekse slag kan planlægges hurtigere og mere velovervejet end tidligere. Fem nye golfanlæg er kommet til; baner der spænder fra Sheshan i Kina til Bay Hill i Florida.

Dine grundlæggende evner som golfer, for eksempel råstyrke eller snilde med putteren, er nu dynamiske. De stiger eller falder automatisk alt efter, hvor godt du klarer dig i spillets forskellige facetter. En interessant mekanik, som fungerer fortrinligt i forlængelse af, at du nu har fået din helt personlige træner, der er ingen ringere end Hank Haney, som er Tiger Woods træner i den virkelige verden. Computeren overvåger løbende dine slag, og efter afsluttede turneringer forslår Haney nøje udvalgte golføvelser, der skal forbedre manglerne i dit golfspil. Som noget nyt har golfekvilibrister fået adgang til at fintune deres golfkøller. Du kan enten selv finde frem til den optimale opsætning af dine køller eller benytte dig af Haneys råd, der er baseret på det spil, du tidligere har vist.

Flerspillermulighederne online er ligeledes blevet forbedret. Når du spiller mod op til tre modstandere, giver spillet friheden til, at I alle fire gennemfører det enkelte hul samtidigt. De andre kombattanters fremskridt er synlige som farvede skudbaner, så man hele tiden er orienteret om, hvor ens modstandere er, og hvor godt de klarer sig. En kærkommen forbedring, som tilfører endnu mere nerve og underholdning til onlinekampene – for det kan godt være overordentligt svært at holde hovedet koldt, når man ser sine modstandere afslutte hullerne med lynets hast, mens man selv roder rundt i endnu en bunker.

Det er tid til en ny gang metallak
Velklingende musik strømmer dig i møde næsten alle steder i spillet. De fleste moderne genrer er dækket, så der er musik for enhver smag, dog er antallet af sange ikke overvældende stort. På banen er lydeffekterne aldeles fremragende, og kommentarsporet er underholdende og informativt. Desværre går der ikke mange timer, inden man kender tv-kommentatorernes vittigheder og analyser til hudløshed.

Grafikken er et af de områder, hvor Tiger Woods ikke har løftet sig nævneværdigt siden sidste år. Bevares, de forskellige golfanlæg er flotte og indbydende, grafikken når bare ikke tilnærmelsesvist det niveau, vi ved konsollen kan magte. Specielt kystlinier, træer og tilskuere bærer tydeligt præg af en grafikmotor, der endnu ikke fuldt ud har taget springet til Playstation 3. Selvom dine golfere er forholdsvist flotte og greens er farverige og smagfulde, så bør Electronic Arts overveje at give spillet en ordentlig ansigtsløftning til næste år.

Det bliver ikke sjovere… før til næste år
På trods af de kosmetiske mangler er Tiger Woods 09 det sjoveste golfspil, undertegnede har givet sig i kast med til dato. Golfsimulationen er lige til at gå til, og spillet byder konstant på nye oplevelser og udfordringer, hvilket lokker dig til at udvikle og forbedre dit golfspil. Electronic Arts har perfektioneret deres kameraføring, så hver eneste slag er en intens og nervepirrende oplevelse, der sagtens kan stå mål med de bedste tv-produktioner. Tiger Woods PGA Tour 09 er den komplette golfoplevelse, meget velproduceret og uden tvivl det førende konsolspil i genren.

Hvis du overhovedet finder glæde ved seriøs og udfordrende computergolf, så bør du have Tiger Woods PGA Tour 09 liggende ved siden af din Playstation 3 – specielt hvis du ikke har købt forgængeren. Har du allerede fyldt hylden med metervis af tidligere Tiger Woods inkarnationer, så er der alligevel forbedringer og nye muligheder nok til, at fans roligt kan tage endnu en tur på greenen sammen med Tiger Woods og Electronic Arts.
Online:8.5
0