Tiger Woods PGA Tour 2012: The Masters

Anmeldt af: Jakob Kofod - 10. april 2011 - kl. 22:49
0 0

Tiger Woods, det bedste golfspil på markedet, er tilbage. Denne gang får man mulighed for at spille med i den prestigefulde Masters turnering.

EA Sports er tilbage med endnu et kapitel i Tiger Woods PGA Tour franchiset. Sidste år forsøgte Electronic Arts sig med at give spilleren mulighed for at spille med i Ryder Cup turneringen, en tilføjelse, der aldrig rigtig slog igennem. Dette år forsøger Electronic Arts sig med endnu en stor turnering, The Masters, og implementeringen heraf er langt mere veleksekveret.

Hele Tiger Woods PGA Tour 2012 er bygget op omkring The Masters, det giver derfor god mening, at spillets karrieredel hedder ”Road to Masters”. Her starter man med sin egen kreerede golfer nederst i fødekæden indenfor professionelle golfere og skal arbejde sig op mod det endelige mål - den grønne jakke - som er symbol på, at man har vundet The Masters. Undervejs mod den grønne jakke skal man kæmpe om ranglistepoint og meget andet i forskellige events. Hver event er bygget op på den smarte måde, at den dels har en træningsevent, hvor man f.eks. skal spille 6 huller mod en anden golfer, en sponsor event hvor man f.eks. skal drive over en bestemt distance, og endelig har den selve turneringen, hvor der skal spilles en runde på 18 huller.

Undervejs optjener man XP, som kan anvendes til at opgradere ens golfers færdigheder i et rollespilslignende system. Et andet rollespilselement, som spillet har, er ens golfers tilbehør, her åbner man løbende op for nye køller, tøj, greb osv. Tilbehøret kan man iføre sin golfer, hvorefter hans færdigheder bliver opgraderet, der er dog også en del tilbehør, der ikke har andre funktioner end at få ens golfer til at se godt ud. Karrieredelen er rigtig godt bygget op, både hvad angår de forskellige events, opgraderingssystemet samt alt det forskellige tilbehør, man kan låse op for. Disse tre elementer gør, at man føler sig draget mod karrieredelen og mod målet om at vinde den grønne jakke. Der er dog en negativ ting ved karrieredelen, Electronic Arts har nemlig været så smarte, at de har indlagt de baner, man kan købe via PSN i karrieredelen, dette betyder, at man, såfremt man ikke ønsker at købe de ekstra baner, må springe en turnering over, det er smart salgsmæssigt, men det ødelægger spillets flow en smule.

Tiger Woods PGA Tour 2012 byder også på en onlinedel, som fungerer ganske glimrende. Golf er åbenbart et af de spil, hvor folk ikke ser den store grund til at forlade spillet, hvis de blot kommer bagud med et par point, dette bidrager til et dejligt online miljø. Gamernet challenges vender tilbage, hvilket betyder, at du kan smide et genialt put eller en fænomenal runde op til fællesskabet for at se, om der er nogen, der kan slå din score. Online kan du finde andre spilleres gamernet challenges, og se om du kan klare de udfordringer, som de har lagt op. Alt i alt byder Tiger Woods på en solid onlinedel, som både appellerer til dem, der vil spille online turneringer og dem, der lige skal bruge 10-15 minutter online, hvor man kan prøve at slå nogle af de gamernet challenges, der ligger online.

Gameplaymæssigt er der sket et par ting, siden vi sidste svingede køllerne med Tiger, en af de største er, at det denne gang er muligt at spille spillet med Playstation Move, dette er dog både en fordel og en ulempe.
Fordelen ved at spille med Playstation Move er, at spillet bliver meget mere tilgængeligt og realistisk, da man skal stå og udføre svingene med sin Move controller, det er nemt for enhver at gå i gang med at spille, uanset om man har spillet golf i virkeligheden eller kun har slået til kuglerne på minigolfbanen. Ulempen ved at spille Tiger Woods med Move er, at det bliver endnu sværere at putte end det er normalt, da dette kræver utrolig stor præcision. Dette lader til at ske grundet problemer med samspillet mellem spillet og Move, det virker ganske enkelt ustabilt. Man oplever tit, at man får en fejlmelding om, at controlleren er uden for kameraets radius, selvom man står perfekt i forhold til kameraet.

En anden tilføjelse til spillets gameplay er, at man nu har sin egen caddie med på banen, det fungerer på den måde, at han, ligesom virkelighedens caddier, giver nogle forslag til, hvordan man kan spille det pågældende hul, man kan så vælge at følge hans forslag eller selv bestemme, i hvilken retning bolden skal flyve. Det kunne lyde som om spillet nu næsten kan køre på autopilot, men det er bestemt ikke tilfældet, for ligesom i virkeligheden er caddier ikke altid de bedste til at træffe beslutningen om, hvordan bolden skal spilles. Man oplever således, at caddien kan diske op med nogle elendige forslag, som f.eks. at man skal spille bolden ind til greenen i modsat ende af hullet. Tilføjelsen med caddier er super, det virker godt i praksis og åbner op for nogle muligheder på de forskellige baner, som man ikke selv havde opdaget.

Grafisk er spillet rigtig veludført, hele spillet er bygget op omkring Masters temaet, således er startbillede, menuer m.v. designet herefter, hvilket fungerer ganske godt. Banerne i spillet er alle elegant udført og fremstår utrolig virkelighedstro, især Augusta banen, som er den bane Masters turneringen bliver afviklet på, er utrolig veludført, og det virker som om udviklerholdet har lagt ekstra stor vægt på især detaljegraden af netop denne. De forskellige golfere i spillet er ligesom banerne alle veludført, de fremstår virkelighedstro, og især deres mimik er blevet forbedret, det giver en meget dybere indlevelse i spillet, når man ser sin golfer udtrykke ærgrelse over et misset put eller et dårligt spillet hul.

Lydsiden i spillet er helt perfekt, lydeffekterne er som hentet fra en liveudsendelse på eurosport med vinden i træerne og det karakteristiske pling, når man driver bolden. Spillets soundtrack består af roligt musik, der gør det at navigere rundt i menuerne til en sand fornøjelse. Spillets kommentatorer gør et godt job undervejs med at kommentere slagets gang, dog kan det blive trivielt, når man har hørt den samme sætning 100 gange. Caddie-tilføjelsen er lydmæssigt ganske godt implementeret, han bliver aldrig rigtig irriterende at høre på og har relativt mange forskellige kommentarer indbygget, men hvis man skulle få nok af ham, kan han dog altid slås fra.

Tiger Woods PGA Tour 2012: The Masters bygger videre på et solidt udgangspunkt rent gameplaymæssigt fra sidste års udgivelse, implementeringen af Masters turneringen er ren hole-in-one og giver en rigtig underholdene karrieredel, der giver en lyst til at gå efter den eftertragtede grønne jakke. Tilføjelsen af Playstation Move understøttelse gør spillet meget mere tilgængeligt, omend det også tilføjer en helt absurd sværhedsgrad i forhold til ”almindeligt” spil med joypaddet. Men som golf i den virkelig verden og som så meget andet i livet, kræver det blot træning, træning og atter træning.

Kort og godt er Tiger Woods PGA Tour 2012: The Masters det bedste golfspil på markedet, det henvender sig både til den seriøse golfer med hang til detaljer og finpudsning af hver enkelt slag og til den afslappede gamer, der bare gerne vil spille lidt golf.
0