
Time Recoil er nyeste spil fra finske 10tons og modsat mange af deres andre spil, er der her en historie. Spillet er en såkaldt twin-stick shooter og i løbet af spillets omkring 8 timer lange kampagne, vil man blive sendt ud på en række forskellige missioner, hvor man enten skal dræbe nøglepersoner, rekruttere forskere fra fortiden eller ganske enkelt blot indsamle dokumenter og andre informationer om Mr. Time og hans aktiviteter.
Gameplayet er ved første øjekast ret traditionelt, men hurtigt opdager man, at der er et lille twist. For hver gang man dræber en fjende, aktiveres en slowmotion-periode på nogle få sekunder, som giver muligheden for at dræbe en ny fjende. For hver fjende man dræber, bliver ens slowmotion-periode nemlig startet forfra og ved at kæde flere drab sammen inden perioden udløber, og dermed holde slowmotion i live, får man adgang til kraftfulde egenskaber.
Dræber man for eksempel to fjender, vil man få evnen til at bryde igennem vægge og dræber man fire fjender og man vil være i stand til at bryde igennem vægge sammen med en lille eksplosion, der tager livet af de fleste fjender i rummet på den anden side af væggen. Er man i stand til at dræbe seks fjender, så vil man kunne placere en springladning for eksempel på den anden side af vægge og andre forhindringer og hvis man kan kæde hele otte drab sammen mens tiden er i slowmotion, vil tiden stoppe helt og man kan nu gå forbi vagter og forhindringer man tidligere ikke havde mulighed for at komme forbi.

Time Recoil er i modsætning til mange andre twin-stick shootere, noget mere strategisk. Hvis man stormer frem og skyder vildt omkring sig, så kommer man ikke langt. Man skal i stedet kigge godt på banelayoutet og finde en strategi for, hvordan man får dræbt det antal fjender man har brug for, for at aktivere den specielle evne, der mange gange kræves for overhovedet at komme videre til næste bane.
Man kan opnå tre stjerner på hver af spillets 50 baner og ved første øjekast kan det virke umuligt at klare en bane på de krævede fire sekunder. Det kan nemt tage op med 60-90 sekunder at klare en bane, men spillet ved hvornår du har aktiveret slowmotion og hvornår tiden står stille, så de fire sekunder kan altså opnås ved hele tiden at holde slowmotion perioden i live (så tiden tæller langsommere i spillet) eller helt stoppe den, ved altså at kæde otte drab sammen. Og går man efter de tre stjerner på alle banerne, får man nok at se til, da spillets sværhedsgrad hurtigt bliver skruet i vejret.

Selv om man i løbet af spillet får adgang til nye våben, bliver det hele desværre også en smule ensformigt. Missionerne minder alle meget om hinanden, lige meget om man skal rekruttere andre videnskabsmænd, finde dokumenter eller dræbe en række personer. Styringen er præcis og man er hurtigt i stand til at kæde mange drab sammen - og det er nemt og hurtigt at genstarte en bane, hvilket er positivt, da man vil dø mange gange.
Banedesignet er en stor del af spillet og fjendernes placeringer virker gennemtænkte, for at gøre det så svært som muligt, at kæde drab sammen. Der er dog ofte belejligt placeret gasflasker, som kan skydes og disse eksplosioner kan rydde både klynger af fjender af vejen og nedlægge vægge, så man kan komme hurtigere frem.
Missionerne finder sted i de samme korridorer, alle med det samme udseende og fjenderne ser mere eller mindre ens ud hele vejen igennem. Man rejser frem og tilbage i tiden, men grafikken afspejler ikke rigtigt de forskellige tidsperioder og det hele bliver hurtigt ret ensformigt at se på - og gameplayet er ikke med til, at skabe den ønskede variation.

Helt generelt er Time Recoil et velfungerende spil med en fin slowmotion funktion, men jeg var ikke vild med de sektioner, hvor en bestemt evne var påkrævet for overhovedet at komme videre i spillet. Mange steder i spillet skal man selv finde ud af hvordan man kommer videre og klare en bestemt sektion, men så kommer der de her sektioner, hvor man bliver tvunget til at opnå en række drab, for at få den specielle evne, så man kan komme videre - og de virker lidt som stopklodser og ødelægger flowet igennem spillet, hvis man har svært ved at opnå det ønskede antal drab.
Hvis du er til twin-stick shootere og har lyst til at prøve et lidt anderledes af slagsen, så kunne Time Recoil godt være noget for dig. Spillet fungerer fint, men går hen og bliver ensformigt og sværhedsgraden stiger på et tidspunkt ret voldsomt, så det er ikke et spil for alle.
Time Recoil kan købes på PlayStation Store for 104 kr.