Tour de France 2018

Anmeldt af: Hoder Jensen - 18. juli 2018 - kl. 23:53
4 1

Det er sommer og lyden af Jørgen Leth er i fjernsynet, hvilket betyder det er blevet tid til Tour de France og årets spil om det ikoniske cykelløb.

De sidste 9 år har vi fået et årligt Tour de France spil og igen i går er det den franske udvikler Cyanide som prøver at få charmen fra det populære cykelløb ind på vores konsoller. I år byder spillet på tilføjelsen af Paris-Roubaix, en ny karriere del og et formsystem, hvor man skal styre hvornår ens ryttere skal toppe i form.

Cykling og Tour de France er populært i Danmark og det er måske også derfor at der også er en dansk oversættelse af spillet. Der er dog ingen dansk lyd, så man må undvære Jørgen Leths silkebløde stemme, men hvis man vil have maksimum stemning, kan man naturligvis tage det på fransk. Personligt tog jeg det på engelsk og lydsiden er skam også ganske solid.

Selv om spillet hedder Tour de France, så byder spillet også på løb som Critérium du Dauphine, Paris-Nice, som sagt Paris-Roubaix, verdensmesterskabet og en del flere løb ud over naturligvis selve Tour de France. De forskellige løb kan spilles som enkelte løb eller man kan bruge spillets karrieremulighed eller bygge sit eget hold op. Men inden man når så langt, kan man bruge spillets træning sektion, så man kan lære hvordan man styrer sine ryttere og giver ordre over ”radioen” til rytterne. Hvis man har spillet Tour de France serien før, så er der ikke så meget nyt i hvordan rytterne kontrolleres.

Man kan tage fuld kontrol over ens rytter, og dermed styre hvor meget tempo der skal køres med, hvornår der skal indtages energi-gel, hvornår skal man ligge på hjul eller hvornår der skal angribes. Man kan godt vælge at styre en rytter under en hel etape og skifte frit imellem dem, der er på ens hold, men som regel vil man lade spillet køre på ”auto” og så tage styring på højdepunkterne på etaperne. Samtidigt bruger man også meget radioen i spillet, til at give kommandoer til andre ryttere på holdet, hvor man kan bede dem om at angribe, følge et angreb, beskytte visse ryttere og meget mere.

Nu kunne man så godt gå i gang med at give den gas på vejene, men inden man når så langt og hvis man er fan af cykelløb, vil man tage et kig på spillets database, fordi desværre har spillet ikke rettighederne til alle hold og ryttere. Det er dog blevet betydeligt bedre end de sidste par år og i år er det kun BMC som har et forkert navn og generelt er der ikke særligt mange ryttere, som ikke står med de rigtige navne og rigtige billeder i databasen. Som de forgående spil, kan man dog redigere disse navne, så en lille times arbejde og så har de vigtigste ryttere de rigtige navne.

Det drejer sig om ryttere fra BMC, Direct Energie, Quickstep og så spillets Dream Team, med de største ryttere, hvor man skal rette lidt til. De har dog kløgtigt nok holdt navnene tæt på de rigtige ryttere, så det tager ikke lang tid at tilpasse. Det er også værd at bemærke, at hvis man går op i om hjelme og cyklerne er de rigtige til de forskellige hold, så vil man blive skuffet, da det ikke er til stede.

De forskellige sektioner af spillet, kan spilles på fire forskellige sværhedsgrader, så alle kan være med. Dog er undtaget udfordrings-sektionen, hvor man skal køre nedkørsler hurtigst muligt. Jeg fandt ikke de udfordringer specielt interessante, men det tilbyder da en mulighed for at konkurrere imod ens online venner på de forskellige tider, som i øvrigt er spillets eneste online sektion. Jeg valgte at spille de forskelige løb på den anden-letteste sværhedsgrad, professional, hvor jeg fandt rigeligt med udfordring, men desværre også pga. nogle af spillets svagheder, som jeg vender tilbage til.

Ud over muligheden for at spille de enkelte løb og sammensætte sin egen tour, er de to primære spiltyper Pro Team og Pro Leader, men de to spiltyper er helt totalt ens, bortset fra at i Pro Leader bygger man sin egen rytter op, som man så har på sit cykelhold, man også skal administrere. Jo bedre ens hold klarer sig, jo bedre placering får man på ranglisten og jo flere penge og ryttere låser man op for til næste sæson. Selve Pro Team delen fungerer godt og hvis der er løb man ikke gider at spille helt igennem, kan man simulere sig igennem disse løb, hvilket kan blive nødvendigt, da hver sæson er meget lang da den består af 10 forskellige løb, som går lige fra cykelklassikere som Paris-Roubaix til, ja hele Tour de France på 21 etaper.

Jeg kunne dog godt have tænkt mig at der i Pro Leader var mere fokus på ens egen rytter, i stedet for det bare bliver Pro Team delen med ens egen rytter tilføjet og så ikke meget andet. Her havde det været interessant, hvis de forskellige mål for etaperne kun omhandlede ens rytter eller man sågar nærmede sig noget af den historiefortælling man har set med The Journey i FIFA-spillene. Men nu er Pro Team og Pro Leader næsten en kopi af hinanden, derfor valgte jeg også helt at droppe Pro Team og kun spille Pro Leader.

Desværre er spillet også plaget af lidt for mange fejl, som tyder på at udviklerne har haft travlt med at få spillet ud til starten af Tour de France, hvilket naturligvis også giver mening, men på flere punkter bliver det desværre en frustrerende oplevelse.

Vi kan starte med en af de største syndere man kan lave i et spil, nemlig at det ikke er helt tydeligt hvor spillet gemmer og der er mange steder hvor man ikke kan gemme manualt. Endnu mere irriterende er det, at under et løb kan man godt gemme, men man kan ikke indlæse det man har gemt igen fra en etape af, der skal man ud til hovedmenuen. Når man så endelig indlæser et spil, så kan man ikke se hvor langt på en etape man var, igen en lille ting som er irriterende.

Selve løbene er også plaget af en lidt sær styring, hvor man kan opleve at det er meget svært at få ens rytter frem til en ordentlig placering i feltet, fordi der nærmest er blokade af ryttere i vejen og så kan man nogle gange vinke farvel til en ordentlig placering, fordi det er totalt umuligt at komme frem. Andre gange oplevede jeg også, at der var forventninger til en god placering med holdets sprinter, men man fik aldrig muligheden for at lave et sprintertog for ens sprinter, som igen betyder at det er enormt svært at komme til en ordentlig placering. Der var enkelte etaper, hvor jeg måtte lade spillet overtage, fordi det var umuligt at komme frem til ordentlig placering selv - det er mindre sjovt.

Og nu hvor snakken går på sprint, så er det da meget cool at man kan kaste sin cykel frem ved stregen og få en slowmotion afgørelse, men det havde nu været rart med et målfoto, så man rigtig kunne se hvor tæt det blev i sprinterne. En anden mangel er regn eller andet farligt vejr, da det er solskinsvejr lige gyldigt om man kører i januar eller i juli. Ud over almindelig vind, er der dog blevet tilføjet sektioner med sidevind, men det er nu lidt kedeligt at man ikke har udnyttet muligheden for lidt mere udfordrende vejr.

Desværre stopper irritationerne ikke der. Jeg har oplevet at alderen på ens egen oprettet rytter ikke stiger og hvis man valgte at simulere et løb, efter man havde valgt nye ryttere på holdet, så fik ens ryttere forkerte tider på etapen. Samt til de forskellige etaper får ens ryttere forskellige mål, som giver bonus, men nogle af de mål er ofte skudt helt forbi. For eksempel oplevede jeg at spillet forventet min bedste bjergrytter ville få en top 5 placering, til trods for at etapen var kun bakker og sluttede på en mindre bakke, beregnet til puncheurs.

Årets udgave af det officielle Tour de France spil, er en sær blanding. Der er nogle nye interessante tilføjelser og når spillet fungerer, så er det rigtigt sjovt. Men på grund af de fejl som der er i spillet, sidder man tilbage med en irritation over at man skal slås for at komme til de sjove dele af spillet. Det her er desværre endnu et eksempel på et spil, der kunne have haft gavn af et par ugers spiltest, så de mest åbenlyse fejl kunne fanges.

Hvis man er fan af cykling, vil man helt sikkert finde Tour de France 2018 interessant, men man skal acceptere at det kan blive et had/kærligheds forhold man får til spillet.
+ Gode nye tilføjelser, der gemmer sig et sjovt spil et sted, næsten alle ryttere og hold er med denne gang
For mange fejl, Pro Team og Pro Leader minder for meget om hinanden