Trigger Witch

Anmeldt af: Christian Mortensen - 8. august 2021 - kl. 13:47
0 0

Trigger Witch udspiller sig i en verden, hvor hekse ikke bedriver heksekunst i traditionel forstand - de har i stedet grebet til våben, mange våben. Underligt? Læs anmeldelsen af Trigger Witch her.

Trigger Witch lyder egentlig lidt dumt når man forsøger at beskrive det; det handler om en ung heks, der render rundt og skyder fjender til plukfisk med en række forskellige våben i en verden der kunne minde om den fra Zelda: A Link to the Past. Men det er faktisk et ganske fint lille spil, der er bedre end det umiddelbart ser ud - et eksempel på, at man skal lade være med at dømme en bog på omslaget.

Man tager rollen som den unge heks Colette fra landsbyen Ozryn, på dagen hvor hun skal op til den store hekse-test - for at se om man er en rigtig heks. Tingene går naturligvis meget hurtigt skævt og inden længe render man rundt og skyder monstre til pindebrænde med mange forskellige våben, løser puzzles og lignende ting. Historien er måske ikke det mest interessante, men den er der og Colette er en fin hovedperson.

Man får hurtigt et arsenal af våben man kan vælge mellem og hvert af dem kan opgraderes, enten ved at finde forskellige våben-dele rundt omkring i omgivelserne eller ganske enkelt betale sig fra det med gems. Man kan hurtigt få nogle ret kraftige våben og det er måske nærmest et problem - hvordan det?

Jo, det virker nemlig som om, at der er noget galt med balancen i spillet - man bliver næsten for hurtigt for kraftfuld. Når man spiller på normal sværhedsgrad, så kan fjenderne let nedkæmpes og det samme kan de fleste bosser. Hvis man vil have en udfordring, bliver man undervejs nødt til at skrue op for sværhedsgraden - for mit vedkommende plejer det tit at være den modsatte vej jeg skal skrue.

Gameplayet fungerer fint, styringen er præcis og hvis man med glæde husker tilbage på A Link to the Past, så vi man elske den simple 2D pixel grafik. Jeg savner dog lidt variation af fjendetyper, men det er trods alt en mindre ting i helheden, men lidt mere variation ville ikke have gjort noget. Trigger Witch kan spilles i lokal co-op side om side med en ven og det bliver det naturligvis ikke dårligere af.

Trigger Witch er en charmerende og underholdende lille 2D twin-stick shooter. Gameplayet er underligt fængende og ganske god underholdning en sen sommeraften, men forvent ikke de helst store afstikkere fra genren, fordi Trigger Witch går den sikre og velkendte vej. Et lille og velfungerende spil, som kan købes til 109 kr. på PlayStation Store (i skrivende stund er der 10% rabat på spillet).
+ God styring, simpelt men velfungerende gameplay, sjov blanding af genrer