TT Isle of Man: Ride on the Edge

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 12. marts 2018 - kl. 19:42
1 0

Isle of Man TT er verdens farligste og mest prestigefyldte roadracing løb - læs anmeldelsen af TT Isle of Man her.

Motorcykelløbet Isle of Man TT er et levn fra fortiden - et levn fra dengang motorsport var rigtig farligt. Løbet er siden 1907 blevet kørt på den lille ø Isle of Man, som ligger i farvandet mellem England og Nordirland. Det er verdens mest prestigefyldte motorcykelrace - men også verdens farligste og er blevet kaldt “38 miles of Terror”.

Kørerne ræser med over 300 km/t på små snævre veje langs klipper og stengærder og kører helt tæt på publikum og der er stort set ingen sikkerhed til at beskytte hverken publikum eller kørerne. I løbets historie er mere end 250 kører blevet slået ihjel og alene i 2005 døde ni kørere, én tilskuer og én marshall i løbet af sæsonen på Isle of Man. Det er i sandhed et motorcykelrace for rigtige vovehalse og et løb man ikke længere ser andre steder.

TT Isle of Man: Ride on the Edge kommer fra franske Kylotonn, som efterhånden har en række racerspil på CV’et, men når det kommer til motorcykelspil, kan de kun fremvise det forfærdelige Motorcycle Club fra 2014. TT Isle of Man er bestemt ikke perfekt, men dog et langt bedre spil, der sigter efter en meget snæver målgruppe.

Vælger man at spille alene, har man tre muligheder; Quick Race, Time Attack og så hjertet i spillet, Career. I karrieredelen vælger man fra starten en motorcykel og så kastes man ud i en lang række løb, blandt andet på den officielle 60,7 km lange Isle of Man bane, som enten kan køres i dens fulde længde eller i mindre bider fordelt på 12 forskellige sektioner. Ud over Isle of Man banen er der også ni andre fiktive baner placeret rundt omkring i Nordirland, England, Wales og Skotland.

Banerne er virkelig godt designet, alle med små snørklede veje, der går gennem små landsbyer, langs kysten, gennem skove og op i det skotske højland. Det er tydeligt, at udviklerne har gjort sig umage for at genskabe landskabet i disse områder og hele den lange Isle of Man bane, skulle være genskabt præcis som den i virkeligheden er.

Man mangler desværre lidt fremdrift i karrieredelen. Man får tilbudt en række løb af ens agent som man deltager i og hvis man er god nok, vinder man pengepræmier, der bruges til at vedligeholde ens motorcykler og måske endda købe nye motorcykler for undervejs. Man kan også vinde sponsorcykler, men hvis man løber tør for penge, er det rent faktisk Game Over og det er der en overhængende fare for første gang man spiller, for det er bestemt ikke noget let spil.

Vil man spille sammen med andre, er der multiplayer-delen. Den er dog ret standard og der er ikke så meget godt at sige om den. Man kan spille både online og offline, hvor sidstnævnte er for op til otte spillere, som i virkeligheden er Time Trial hvor otte spillere skiftes til at sætte den bedste tid - det lyder ikke som den mest ophidsende gaming-aften med gutterne.

TT Isle of Man er en hardcore streetracer, så der er kontant afregning når man begår en fejl. Man kan dog gøre brug af en række af spillets assist, der blandt andet omfatter dynamisk racelinje, ABS, Traction Control og en funktion som gør, at man hverken stejler ved kraftig acceleration eller ryger på næsen ved kraftig opbremsning. Vælger man at slå alle disse assists fra, gemmer der sig et bæst af en racerspil under overfladen, som absolut kun er for de mest hardcore.

Specielt i et racerspil med høj sværhedsgrad, er den kunstige intelligens meget vigtig - og her falder TT Isle of Man desværre noget igennem. Det er ofte som om, at de andre kørere ikke ænser man er på banen, hvilket kan resultere i, at man kan blive påkørt bagfra af en hurtigkørende og det betyder at man selv på laveste sværhedsgrad kan vinke farvel til sejren. Nogle gange føles det lidt som om at kaste en terning, da det virker som om at man er helt uden indflydelse på hvordan det går - og det er frustrerende.

Grafikken i TT Isle of Man er flot og fartfornemmelsen er helt fænomenal. Jeg har lidt tidligere været inde på banernes design, som virkelig er gennemført og stemningen fra de små engelske veje kommer godt ud gennem skærmen - hvis man ellers kan nå at nyde omgivelserne. Fartfornemmelsen når man suser gennem det skotske højland med mere end 290 km/t er fremragende og man kan se vejen nærmest fortsætte nærmest uendeligt ud i horisonten.

I den anden grøft skal menuerne nævnes, som bestemt ikke er ret vellykkede. De er både grimme og ulogiske og dermed også svære at bruge. Naturligvis er menuerne ikke de bærende i et spil af denne type, men de skal naturligvis fungere og man skal ikke blive irriteret på dem, fordi man ikke kan finde rundt og lignende.

Lydsiden byder på nogle ganske fine lydeffekter, både fra motorcyklernes motorer og fra vinden som suser om ørerne på en, når man når de højere hastigheder.

TT Isle of Man: Ride on the Edge er, som navnet næsten antyder, et nichéspil. Et spil, som henvender sig til hardcore fans af roadracing og specielt til fans af det vanvittige racerløb på den lille ø i det Irske Hav. Det er bestemt ikke et spil for alle, da sværhedsgraden er ubarmhjertig, selv på den laveste sværhedsgrad, hvor den mindste fejl straffes benhårdt - nok meget i løbets ånd kan man sige.

Karrieredelen er desværre lidt ensformig, multiplayer kunne lige så godt være udeladt og de ti baner er måske lidt i underkanten - dog er den 60,7 km lange Isle of Man bane spillets store stjerne og det er ganske enkelt ufatteligt, hvordan nogen i virkeligheden tør køre med de hastigheder på sådanne små og snørklede veje. Nu har du muligheden for at gøre dem præstationen efter, dog hjemme i sikkerhed i din sofa.
+ Flot grafik, fænomenal fartfornemmelse, godt banedesign
Dårlig kunstig intelligens, lidt ensformig karriere, ligegyldig multiplayer, for lidt indhold
Online:5.0