UEFA EURO 2008

Anmeldt af: Bjørn Eriksen - 7. maj 2008 - kl. 15:48
3 0

Find de støvede støvler frem og gentag bedriften fra 1992.

EM nærmer sig med hastige skridt, men det bliver desværre uden Danmark. Endnu en slutrunde, endnu en manglende kvalifikation. Heldigvis kan man råde bod på det i den virtuelle verden. Vi har fundet de gamle fodboldstøvler frem og kigget nærmere på det seneste fodboldspil fra EA Sports.

UEFA EURO 2008 Østrig – Schweiz, som er det fulde navn på det officielle EM spil, bygger videre på koncepterne og gameplayet fra FIFA 2008. Faktisk vil man finde sig så godt til rette i det nye spil, at man kan spørge sig selv, om det faktisk er værd at kaste de 500 kr. efter et nyt spil, hvis man allerede har FIFA 2008 hjemme på reolen. Svaret må blive et lidt tøvende ja, men ikke desto mindre er EURO 2008 et skridt i den rigtige retning.

En masse af de nye funktioner er direkte relateret til slutrunden, men kunne med et par finjusteringer også bruges i de årlige FIFA udgivelser. En af disse er Captain of your Country, som bygger videre på Be a Pro konceptet. Her indtager man rollen som en valgfri spiller på et hold, og ved at holde et højt niveau kravler man langsomt men sikkert op af holdets interne hierarki, indtil man indtager rollen som kaptajn – deraf navnet. Ens præstation bliver vurderet på baggrund af ens placeringsevne, skudprocent og succesfulde afleveringer/tacklinger, som så belønnes med erfaringspoint, der kan bruges til at forbedre ens spiller. Sværhedsgraden bestemmer man lidt selv, da man kan forblive defensiv og så bare slå de sikre afleveringer. Selvom det bedste angreb er et godt forsvar, scorer man sjældent på denne strategi, og derfor skal man sætte sin lid til de computerstyrede medspillere, hvilket ikke er uden risici.

Heldigvis byder spillet på bunker af muligheder og en af dem, hvor man har lidt mere kontrol over hele banen, er Euro Online Knockout Cup. En knockout turnering bliver afviklet live, og man kan derfor deltage i en når som helst. Da den foregår online, vil man spille imod andre folk, og det gælder for det første om at komme så langt som muligt og i sidste ende hive det store trofæ hjem. Der er dog også en anden agenda, som desværre sætter sit præg på denne turneringsform. Holdene er inddelt efter deres evner, og efter en endt kamp belønnes man med point alt efter, hvilken modstander man var oppe imod. Vælger man en af de dårligere modstandere så som San Marino eller Liechtenstein og vinder over Frankrig eller Danmark, vil man score mange flere point end det er tilfældet den anden vej rundt. Disse point går til kerneidéen bag EURO 2008 - Battle of the Nations.

Battle of the Nations (BotN) er en avanceret rangliste for alle nationer. Første gang man starter spillet op, vil man blive bedt om at vælge et land, som man så støtter igennem hele spillet. Dette vil være uigenkaldeligt, så man skal vælge med omhu. Om man vil støtte op om dette mildest talt geniale påfund, vælger man selv. Som standard vil det være slået fra, så det er en rangliste for de mere konkurrencemindede. Den er inddelt i flere forskellige kategorier alt efter, hvilken spiltype man har deltaget i, og som det ser ud lige nu klarer Danmark sig ikke særlig godt i nogen af dem. Endnu en grund til at købe spillet og genskabe lidt af den ære, vi som nation har ret til. Der er en masse muligheder i disse ranglister, men den 30. juni kulminerer det hele med en prisuddeling. Den bedste nation samt spiller på tværs af de mange ranglister vil blive belønnet.

Selve spillets gameplay har fået en gevaldig opstramning i forhold til FIFA 08. Spillet har nærmest fundet en middelvej, hvor det prøver at adoptere en masse af idéerne fra Pro Evolution Soccer serien uden dog at miste farten eller de flotte detaljer fra FIFA. Det er stadig et arkadespil, men Be a Pro mulighederne og de nye skudindikatorer løfter gameplayet uden at gå på kompromis med grafikken eller andre af FIFA seriens positive aspekter. Forskellen på de enkelte spillere er også nedtonet, men man kan stadig mærke om det er Englands midtbanegeneral Steven Gerrard eller Liechtensteins Stefan Büchel, der trykker af fra 25 meters afstand.

Introvideoen er et slag i hovedet på det danske landshold. Det starter med et tilbageblik på nogle af de seneste vindere af turneringen. Af en uforklarlig grund starter det med vinderne fra 1996, Tyskland, og kører derefter fremad i tiden. Efter at have vist vinderne fra 2004 går videoen over i optagelser fra spillet, og hvorvidt det skulle fungere som en flydende overgang vides ikke. Der er dog et tydeligt skifte imellem de virkelige om end hånende fejringer af de seneste vindere til selve spillets grafik. Når det er sagt, så ser spillet stadig godt ud i aktion. Detaljegraden har fået et hak op af, og der er sågar kommet vejreffekter med ind i serien, hvilket er noget, der har været til stede før, men for første gang har det en betydning for afviklingen af kampen. Tempoet falder i takt med, at regnen tiltager. Under mellemsekvenserne dugger kameraet til og gengiver en næsten realistisk slutrundeoplevelse.

Lydsiden byder på et for serien lidt utraditionelt soundtrack. Der er blevet plads til flere nye og spirende kunstnere, der spænder over flere genrer. Dette kan få en til at bruge mere tid i de nye menuer, der også har fået et grafisk løft. Selve kommentatorsiden er den samme historie, som i de gamle spil. For lidt variation i dialogerne og manglende entusiasme skaber en lidt flad fornemmelse.

Når man scorer et mål, og det sker jo engang i mellem, kan man som noget nyt få lov til at hælde salt i modstanderens sår. Efter målet kan man styre ens egen spiller og med forskellige kombinationer udføre et hav af fejringer, som ens modstander er tvunget til at se på. Et meget sjovt påfund, der kommer til at præge den kommende sæsons sportstitler fra EA. I længden bliver det dog irriterende, og når modstanderen for fjerde gang på 20 minutter udfører robotten efter at have rundbarberet ens forsvar, ønsker man bare at få endt kampen hurtigst muligt.

Online kan man ud over Euro Online Knockout Cup også deltage i rangerede og urangerede kampe. Af uforklarlige grunde har de valgt at fjerne Be a Pro muligheden, så den kan man kun lege med sig selv. Oplevede man forbindelsesproblemer med FIFA 2008, vil man også finde dem i EURO 2008. Det er samme netkode de bruger, så der skal åbnes et par porte på routeren før det kører gnidningsfrit.

Efter at have vundet Europamesterskabet online og offline samt modtaget anførerbindet i Captain of your Country kan man gå i gang med et af de mange scenarier i spillet. En tilbagevendende spiltype, hvor man bliver kastet midt ind i en kamp og skal opfylde visse krav for at bestå.

Der er masser at komme efter i EURO 2008. Selv for folk med FIFA i hjemmet kan det være værd at investere i. De nye tiltag får det til at virke som et helt nyt spil frem for blot en opdatering. Konflikten imellem FIFA og PES fans bliver lagt på hylden i dette forår, og det kan vi takke EURO 2008 for. Så nu er det bare med at få Danmark op af ranglisten, så vi kan vinde Battle of the Nations.
Online:8.5
0