Uncharted 3: Drakes Deception

Anmeldt af: Jakob Kofod - 24. oktober 2011 - kl. 18:00
20 0

Nathan Drake, som af mange betegnes som den sejeste eventyrer, der har vandret den virtuelle jord, er tilbage i et nyt hæsblæsende eventyr.

Uncharted 3: Drakes Deception er et af dette års helt store Playstation 3 titler og med god grund, for lige siden vi første gang stiftede bekendtskab med eventyren Nathan Drake, er han blevet gjort til genstand for at være den direkte årsag til, at man skulle anskaffe sig en Playstation 3. De første to kapitler af hans eventyr har været fantastiske, overvældende og underholdene, og hvordan er dette tredje så – ja, det er intet mindre end fantastisk.

Historien i Uncharted 3 udspiller sig et par år efter handlingerne i Uncharted 2. Her indtager vi igen rollen som den moderne eventyrer, Nathan Drake, der sammen med sin mentor, Victor Sullivan, drager ud på et hæsblæsende eventyr. Denne gang er de kommet på sporet af ”The Iram of Pillars”; en slags Atlantis i ørkenen, som vi kender det fra fortællingen om Lawrence of Arabia. Drake og Sully er dog ikke ene om at ville finde det skjulte Atlantis, da en hemmelig organisation under ledelse af de to skurke, Marlowe og Talbot, også vil have fingre i byens hemmeligheder. Hermed er scenen sat for et actioneventyr, der bringer os rundt i hele verden lige fra England til Frankrig og hele vejen til Syrien. Et eventyr som er et langt mere følelsesmæssigt bekendtskab end de to første kapitler i Uncharted serien.

Spillets historie sørger for at holde én suget til skærmen i de 10-12 timer, det tager at gennemføre spillet. Det er utrolig svært at lægge spillet fra sig, når man først er kommet i gang med eventyret. Dette skyldes primært en uovertruffen fortælleteknik, hvor imponerende mellemsekvenser og velskrevne dialoger sørger for at drive historien frem i bedste Hollywood blockbusterstil. For at få mest muligt ud af spillet anbefales det på det kraftigste, at man har spillet de to første spil i serien.

Gameplayet er som vi kender det fra de to første spil i serien; der skal skydes fjender, klatres på mure og løses gåder. Styringen er præcis, innovativ og let tilgængelig, og har man spillet de to tidligere spil i serien, tager det ikke mange sekunder, før man er tilbage i rollen som Drake. Er man derimod ny i serien, tager det ikke lang tid, før man både skyder fjender og klatrer rundt som om man aldrig havde lavet andet. Nærkampssystemet er blevet optimeret, så det føles langt mere intuitivt at tage næverne i brug, selv når der er flere fjender omkring en. Uncharted 3 indeholder langt flere gåder end tidligere, hvilket gør, at det nu i langt højere grad minder om et eventyrspil end et rendyrket actionspil, da man skal bruge ens hjerne aktivt for at komme videre i spillet.

Udover den fantastiske historiedel indeholder Uncharted 3 også en multiplayerdel. Her kan man spille online konkurrencespil i spiltyper som Hold-Deathmatch, Plyndring, Holdmission, Treholds Deathmatch, Fri for alle og Hardcore. Spillet kommer også med en samarbejdsdel, hvor man sammen med op til to kammerater kan spille co-op eventyr på fem forskellige samarbejdsmissioner. Derudover er der også en co-op arena, hvor man skal kæmpe mod horder af fjender i et bølgelignende system. Multiplayerdelen ligner på overfladen en hvilken som helst anden multiplayerdel, men den er langt dybere end som så. Det, der gør multiplayerdelen så dyb, er den måde, hvorpå Naughty Dog har implementeret forskellige elementer, der bidrager til en bedre oplevelse end så mange andre multiplayerspil. En af de helt store tilføjelser er det såkaldt ”Buddy system”, dette giver én mulighed for at arbejde sammen med en anden spiller og på den måde opnå en masse fordele. En af fordelene er, at man kan vælge at spawne ved sin buddy, når man dør, man kan også opnå ekstra belønninger i form af medaljer og skatte ved at arbejde sammen med en buddy. Sidst men ikke mindst kan man lave den ultimative ydmygelse af en modstander i form af en high five over modstanderens lig, hvis man sammen med sin buddy nedlægger fjenden. En anden tilføjelse er de såkaldte Power Plays, her får det tabende hold en fordel i en kortere periode. Dette kan f.eks. være at kunne se, hvor fjenderne er placeret eller lave dobbelt skade på fjenden. Dette tilføjer en fin balance til spillets multiplayerdel, da det alt andet lige giver det tabende hold mulighed for at komme tilbage i kampen.

Multiplayerdelen giver mulighed for at tilpasse sin karakter ned til mindste detalje, på samme måde som vi kender det fra Call of Duty serien. Der kan købes tilføjelser til alle våben, og man kan vælge forskellige boostere, som giver én evnen til f.eks. at bevæge sig hurtigere, mens man sigter eller lader én smide en granat, når man bliver dræbt. Man kan også vælge en såkaldt medaljebonus, som virker som et killstreak system, her kan man få adgang til power våben som en RPG eller få to ekstra granater - måden man opnår disse på er ved at indsamle medaljer. Dette gør man enten ved at lave drab, assistere i drab, hjælpe sin buddy eller finde skatte gemt rundt omkring på banen.

Alt i alt byder Uncharted 3 på en super fed multiplayerdel, som giver én lyst til at vende tilbage og spille igen og igen. Tilføjelserne, som Naugthy Dog har implementeret, sørger for, at spillet kan konkurrere på multiplayer-markedet, selv når de helt store multiplayerspil som Battlefield 3 og Call of Duty: Modern Warfare 3 er lige om hjørnet.

Uncharted 3 er uden tvivl det pæneste spil til Playstation 3 til dato. Grafikken er ganske enkelt så imponerende, at det til tider grænser så tæt op af en filmisk oplevelse, som overhovedet muligt. Spillet kan til tider virke som en interaktiv film, men dog slet ikke i samme omfang, som vi så det med Heavy Rain.
Drake, Sully og de andre er alle perfekt animerede ned til mindste detalje, og de ser alle sammen bedre ud end nogensinde, især karakterernes udtryk, når der er følelser involveret er imponerende, og det er noget der bidrager til, at man suges ind i historien.

Vi kan alle huske, hvor imponerede vi sad tilbage i sofaen, første gang vi sammen med Drake gik gennem et mindre vandløb i Uncharted Drakes Fortune, eller når man væltede rundt i sneen i Uncharted 2: Among Thieves. På samme måde formår Naugthy Dog igen at levere et grafisk indtryk, der får kæben til at falde til jorden. Denne gang er det sand, som Naughty Dog har valgt at lade os forblænde af. Når Drake vandrer i ørkenen, bliver man helt opslugt af den måde, hvorpå sandet påvirkes af Drakes fremfærd, det er ganske enkelt imponerende. På samme måde leverer hele spillet nogle fantastiske scenarier, der kan få én til at stoppe op, når den sidste fjende er nedkæmpet og nyde omgivelserne.

På lydsiden er Uncharted 3 intet mindre end eminent, først og fremmest er hele spillet sat op i en fantastisk lydmæssig kulisse, hvor et episk soundtrack sørger for ikke blot at give spillet en eventyrlige stemning, men også sørger for at bygge spillets historie op, således at de store øjeblikke går direkte ind under huden på én.
Stemmeskuespillet er, som det også var tilfældet i de to første spil, leveret i overbevisende stil, Nolan North er stadig stemmen bag Nathan Drake, og man kunne ikke forestille sig nogen anden levere komiske punch lines i de mest intense situationer.

Uncharted 3: Drakes Deception kan bedst beskrives med et ord; eminent. Spillet exelerer på så mange områder, at man ikke kan undgå at blive blæst tilbage i sofaen, den hæsblæsende historie, det bundsolide gameplay og den fantastiske præsentation gør dette til en klar favorit til at løbe med titlen Årets Spil.
Læg dertil en dyb og spændende multiplayerdel, så har du en komplet pakke.

Hvis du har spillet de første spil i serien, er der ingen tvivl - forudbestil eller stil dig i kø ved nærmeste spilpusher. Er du ny i serien, kan spillet sagtens spilles, men for at få det optimale ud af spillets historie vil jeg anbefale, at man får fingre i de to første kapitler af Drakes eventyr.

*Note: Spillet er anmeldt i debug form, hvorfor det ikke er muligt at se de opnåede trofæer under skribentens profil.
Gameplay:9.5
Grafik:10