Uncharted 4: A Thief's End

Anmeldt af: Hoder Jensen - 5. maj 2016 - kl. 09:01
6 1

Uncharted 4 er det sidste eventyr med Nathan Drake og Naughty Dog’s første rigtige spil til PlayStation 4, så der er store forventninger til Uncharted 4: A Thief’s End.

Der er ikke nogen tvivl om, at Uncharted 4 er vigtig for Sony, for allerede da PlayStation 4 blev udgivet, blev Uncharted 4 brugt som årsag til, at man skulle købe en PlayStation 4 konsol. Selve spillet har dog ladet vente på sig og fik også et par forsinkelser, men nu er Uncharted 4 endelig klar - 2½ år efter udgivelsen af PlayStation 4. Uncharted 4 er sandsynligvis sidste spil i den ikoniske Uncharted-spilserie, men det er også samtidig Naughty Dog’s første spil, som kun er udviklet til PlayStation 4, og som vi har set før er Naughty Dog de bedste til at presse mest grafik ud af PlayStation konsollerne. Men er det lykkedes for udvikleren at trylle igen og afslutte serien ordentligt, og gemmer der sig et godt spil i Uncharted 4?

Selvom Uncharted 4 har tre spil bag sig, så har mange muligvis ikke spillet Uncharted før eller også er det lang tid siden, og derfor er den første del af Uncharted 4 ikke så overraskende. Her er der fokus på forhistorien og introduktion til nogle af spillets nye tilføjelser. Garvede Uncharted spillere vil hurtigt føle sig hjemme og for dem, som aldrig har spillet Uncharted før, er det ikke et svært spil at falde ind i. Det er naturligvis Nathan Drake, den velkendte charmerende skattejæger, der er i hovedrollen i spillet og som vi også fulgte i de 3 forrige Uncharted spil. Nathan Drake skal endnu en gang på skattejagt og hold fast en skattejagt vi i Uncharted 4. Denne gang er det dog med hans bror Sam, som ellers var formodet død, men nu er vendt tilbage efter 15 år. Broderen Sam er dog i problemer og har brug for Nathan til at finde en kæmpe piratskat, der kan redde ham ud af en klemme med en narkobaron.

Historien er ikke overraskende i højsædet, og selvom det ikke er en kompleks fortælling, så er den velskrevet og krydret med glimrende stemmeskuespillere. Stemmeskuespillet udføres med god kemi, hvilket skaber en flydende og realistisk dialog. Hvis man har spillet Uncharted spillene før eller The Last of Us, som også er fra Naugthy Dog, er det måske ikke så overraskende, at skuespillet er veludført, men det er en detalje, som ikke må undervurderes, da det tilføjer enormt meget stemning og indlevelse i historien.

En anden ting som også præger historien i Uncharted 4 er humor, og i et spil hvor man nedlægger masser af fjender og udforsker den ene øde bygning efter den anden, giver de små kvikke kommentarer fra hovedpersonerne i spillet nogle gode afbræk. Man er stort set hele tiden sammen med en AI-partner, som hjælper med at nedlægge fjender, men som også kommer med advarsler om selvsamme fjender, giver hints om opdagelser samt leverer baggrundshistorie om sig selv, Nathan Drake og det ballade, de får rodet sig ud i. Hvis man ikke ønsker at dykke dybere i historien, kan man stort set ignorere disse ekstra muligheder for dialog og nøjes med at skyde sig igennem spillet, men den ekstra dialog tilføjer dybde og komik til historien, så det kan kun anbefales at bruge tid på det.

Uncharted 4 bygger videre på den spilletype vi har set i de forrige Uncharted spil, så tilbage er hektiske skydekampe med masser af fjender, forskellige våben, lige fra fuldautomatiske geværer til pistoler, granater, store pistoler og voldsomme shotguns. Skydedelen af spillet fungerer godt, styringen føles responsiv, og man får hurtigt lavet nogle imponerende headshots, så man sidder med et smil tilbage på læben ret ofte. Men skydedelen i spillet er ikke der, hvor man finder mest fornyelse i Uncharted 4, det gør man til gengæld på de stealth-muligheder, som spillet byder på. Man har altid kunne nedlægge fjender lydløst i Uncharted spillene, men man havde lidt begrænsede redskaber til rådighed, og når man var opdaget af fjenderne, så var katten ude af sækken. I Uncharted 4 er der nu en indikator, som advarer når fjender er ved at se én, samt hvis man bliver opdaget, og derved kan man lettere snige sig rundt om fjenderne, og vide hvornår man skal holde sig helt skjult. Bliver man opdaget, kan man tage kampen op eller man kan stikke af og prøve at skjule sig igen bag bygninger eller i høj vegetation, som man ofte finder belejligt i nærheden af fjender. Samtidigt kan man nu også lettere nedlægge fjender fra en højere position, ved at kaste sig ned på dem fra en høj bygning eller i som en ren Taran via et svingende reb og det bliver man aldrig træt af, fordi det føltes super blæret hver gang. Det er også værd at bemærke, at man nu kan markere fjender, så de er lettere at følge igennem banerne, som er større og mere komplekse end vi tidligere har set. De nye forbedrede stealth-muligheder betyder, at i store dele af spillet kan man vælge at nedlægge fjender totalt lydløst, noget som kan anbefales, så man skal i ildkamp med så få som muligt. Ønsker man at skyde sig igennem og sprænge mest muligt i luften, er den mulighed der naturligvis stadigvæk, og det er mindst lige så sjovt.

En anden forbedring i spillet er, at de forskellige baner bærer mere præg af en åben verden, som samtidig er mere levende og realistisk. Uncharted 4 er på ingen måde det man vil kalde et open-world spil, men de fleste baner er betydeligt større end i de tidligere Uncharted spil. Så selvom man altid bliver ledt hen til samme resultat, på grund af den lineære historie, så er vejen derhen mere dynamisk og åben. Spillet byder på store områder, hvor der gøres brug af fartøjer som jeeps og både - ikke kun til at søge efter næste mål i historien, men også til at gøre opdagelser, der giver et dybere indblik i historien. Hertil kommer indsamling af ekstra små skatte for dem, som holder af at udforske alle hjørner af et spil eller for den anden slags skattejægere, trophy hunters. Som sagt er verden mere realistisk, hvilket også betyder, at flere gemmesteder kan gå i stykker, så man kan ikke altid gemme sig bag sten og andre forhindringer for evig tid. Fjenderne kan også sagtens finde ud af at kaste granater og komme uden om ens position, så man bliver angrebet fra siden og sågar bagfra nogle gange, hvis man er for passiv, hvilket tvinger en til at være aggressiv under ildkampe.

Frygter man, at de åbne baner vil gøre det mere forvirrende at finde rundt, så er det ikke et problem, da Naughty Dog er gode til at give små diskrete hints til, hvad vej man skal. Det kan være brug af vinden, lyset, kradsemærker i sten og lignende, som leder en på rigtig vej, ofte uden at man tænker særlig meget over det.

En anden genganger fra de tidligere spil er de gåder og puslespil, som man støder på undervejs. Man gennemfører naturligvis ikke en god skattejagt uden eksotiske gåder der skal løses. Gåderne i spillet kommer i et tilpas tempo og giver gode afbræk fra action-delen, men er ikke på nogle måder så svære, at man hænger fast i dem i lang tid, og skulle man endelig hænge fast, så er der hurtigt hints fra spillet.

Det er ikke kun gåder, som går igen fra de tidligere spil, de berømte actionsekvenser er også tilbage, denne gang dog endnu vildere, men samtidigt med mere kontrol. Hvis man har spillet de tidligere Uncharted spil, vil man kunne nikke genkende til situationer, hvor bygninger bryder sammen, skydende fartøjer som jagter én og andre hæsblæsende actionsekvenser. Så se frem til at se imponerende ødelæggelser i højt tempo, og hvis man skal imponere vennerne, så er det en af de dele af spillet man skal vise dem, fordi der er fuld skrue på.

Uncharted 4 er ikke revolutionerende i dens gameplay, men de nye tilføjelser giver mere variation og mere frihed til spilleren, imens det stadigvæk er knaldhamrende sjovt. Den første fjerdedel af spillet vil minde en del om de tidligere spil, men resten af spillet åbner sig mere op og tilbyder forfriskende sjovt gameplay, så man har svært ved at slippe controlleren.

Når man har sagt Naughty Dog, så forventer man med det samme spil af høj grafisk kvalitet og her skuffer Uncharted 4 ikke. Detaljeringsgraden er ganske enkelt fænomenal, og selvom vi har set flotte spil til PlayStation 4, så løber Naughty Dog med prisen for det flotteste spil til dato, ligegyldig hvilken platform, vi snakker om. Lige fra mellemsekvenserne til gameplay, der i øvrigt går glidende fra det ene til det anden, så nærmer vi os fotorealistisk grafik i store dele af spillet. Detaljerne på figurerne er aldrig set så detaljeret før med realistisk gengivelse af ansigtstræk og ansigtsmimik i en klasse for sig selv. Omgivelserne i spillet føles levende, ikke mindst på grund af de flotte lys og vejreffekter, men også på grund af meget varierende overflader, hvor der er kælet for de mindste detaljer.

Spillet indeholder en fotomode, hvor man kan fryse spillet, også i de flotte mellemsekvenser, justere kameraet, tilføje filtre samt naturligvis tage et billede af det man har frosset. Fotomode er en funktion vi har set i andre spil, men jeg har personligt aldrig brugt fotomode så meget, som jeg har gjort i Uncharted 4, fordi man konstant støder på scener og landskaber, hvor man lige må knibe sig i armen og tage endnu et billede, for så imponerende er grafikken.

Men flotte detaljer er ikke det hele vi får i Uncharted 4, som nævnt er ansigtsmimikken i en klasse ikke set før, men det gælder også yderligere animationer på figurerne. De er mange og varieret, hvilket skam også er nødvendigt i et action eventyr spil, hvor store dele af spillet går ud på at hoppe og svinge fra klippekant til klippekant. Der er blevet kælet for animationerne, så rullefald og vertikale nedlæggelser af fjender fra et svingende reb til dristige hop fra klippekant til frodig jungle føles både realistisk og ser godt ud.

En anden vigtig facet er den veludførte lydside, så skud fra våben, eksplosioner og lyde fra omgivelserne sidder lige i skabet. Spiller man spillet med et godt headset eller et godt lydsystem, så vil man uden tvivl få mere ud af spillet, ikke kun for indlevelsens skyld, men også til at bedømme, hvor fjenderne gemmer sig i landskabet. Er man til at finpudse lydindstillinger, så tilbyder spillet gode muligheder for at finjustere lydniveauerne, specielt hvis man bruger et surround lydsystem. Det hele er naturligvis krydret af et soundtrack, som indeholder ikoniske sange fra Uncharted serien, der fik mig til at smile, men ellers er det et soundtrack, som ikke er forstyrrende men mest af alt kommer frem i stille perioder af spillet og når der er behov for dramatiske undertoner til historien eller action i spillet.

Uncharted 4 er primært et singleplayerspil, men spillet byder også på en multiplayerdel, som serien allerede introducerede i Uncharted 2. Der er dog ingen co-op segmenter fra udgivelsen af spillet, men det bliver tilføjet i efteråret 2016. Der er 4 forskellige spiltyper i multiplayer; Team Deathmath, Plunder, Command og Ranked. Gameplay i multiplayer låner naturligvis meget fra singleplayerdelen, så der er god brug af "cover", muligheder for takedowns både nede, oppefra og via svingende reb, hvilket også her er en lækker fornemmelse, når det lykkedes. Grafikken i multiplayerdelen er dog ikke helt på samme niveau som singleplayerdelen, men til gengæld kører det hele i 60 frames per sekund. Grafisk er multiplayeren dog stadigvæk pænt med gode effekter og flotte baner.

Som det efterhånden er standard i dagens multiplayerspil optjener man også point i Uncharted 4, der kan bruges til at låse op for nyt udstyr og pyntegenstande til ens figurer. Disse point låses op ved at spille, udføre træningsmissioner mod AI-fjender og løse daglige små gøremål. Alt kan låses op ved at spille spillet, der er ikke noget, som er gemt væk bag betalinger, og Naughty Dog har bekræftet, at alt kommende ekstra indhold, hvilket vil sige nye spiltyper, nye baner, nye våben, nye pyntegenstande og meget mere, bliver gratis for alle, så der ikke bliver nogle segmentering af brugerbasen i Uncharted 4’s multiplayer.

Det er en habil multiplayer, som Naughty Dog har tilføjet til Uncharted 4, og der er- præcis som de tidligere Uncharted spi, samt The Last of Us - god underholdning til mange timer. Dog er det ikke den mest indholdsrige multiplayer, men det er noget som Naughty Dog ser ud til at rette op på, med frigivelser af store gratis DLC pakker til spillet over det næste år.

Dermed kan man konkludere, at Uncharted 4 indeholder en fænomenal grafisk side, en god lydside og et veludført soundtrack. Den tekniske side er dermed glimrende og selv om PlayStation 4 konsollen tydeligvis bliver presset godt, hvis jeg skulle bedømme ud fra blæseren på min stakkels PlayStation 4, der brokkede sig højlydt. Så bliver spillet leveret uden nogle former for mærkelige bugs eller hakkende grafik. Der er få sjældne momenter, hvor frameraten falder, jeg oplevede det i situationer, hvor Nathan Drake skulle ud af vand, men i resten af spillet og vigtigt af alt i kamp mod fjender, var der ingen problemer og det hele kørte flydende, hvilket ikke kan anerkendes nok i denne her generation af ustabile spil.

Selvom Uncharted 4 starter lidt blødt ud, så er det hele vejen igennem et fantastisk spil med en indlevende historie, sjovt gameplay og ikke mindst en fænomenal grafisk oplevelse, som tager pusten fra en gentagende gange. Det er lykkedes for Naughty Dog at gøre det næsten umulige, at lave en succesfuld afslutning på en fantastisk spilserie og har igen tilkoblet en sjov multiplayer. Skal man koge det ned til en kort konklusion, så er Uncharted 4 det bedste spil lavet til dags dato til PlayStation 4, og et spil der kan anbefales til alle ejere af konsollen.
+ Sjovt gameplay med en god multiplayer, fænomenal grafik som ikke er set så flot før, veludført teknisk og ikke mindst en god historie, veludført og velskreven.
Lidt sløv start, ikke så indholdsrig multiplayer ved udgivelsen.
Gameplay:9.5