Unravel Two

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. juni 2018 - kl. 18:24
0 3

Unravel Two er forbedret på alle punkter i forhold til forgængeren - og specielt tilføjelsen af co-op er fremragende. Vi anmelder Unravel Two.

Efterfølgeren til det glimrende Unravel, Unravel Two fra svenske Coldwoof Interactive, blev ganske overraskende annonceret på Electronic Arts’ 2018 E3 pressekonference - men endnu mere overraskende var det, at de i samme åndedrag som annonceringen kunne fortælle, at spillet allerede var tilgængeligt.

Hovedpersonen i Unravel er den lille røde hæklede fyr, Yarny, som skaberen af spillet, Martin Sahlin, opfandt på en ferie i den svenske natur sammen med hans familie. Det første man bemærker i Unravel Two, er tilføjelsen af en ekstra spilbar figur - en blå Yarny og det betyder, at der er stor fokus på co-op i Unravel Two.

Nok er Unravel Two et semi-hardcore 2D-puzzlespil, men det er også et spil om følelser. Man kan ikke lade være med, at holde af to nuttede garn-fyre og Coldwood Interactive ved godt, at Yarny er elskværdig - det kommer til udtryk ved, at det er muligt at få de to figurer til at vinke til hinanden, kramme hinanden og juble sammen når de har klaret en udfordring. De er virkeligt søde.

De to Yarny’er er hverken hurtige eller i stand til at hoppe højt, men ved at bruge deres fælles snilde, skal de klare sig gennem spillets baner. Banerne er langt mere varieret end de var i det første spil og de foregår typisk ude i naturen, i redskabsskure, på skateboardbaner, på hustage, i fabrikker og andre steder. De to Yarny’er ikke er ret store, så man oplever spilverdenen helt nede fra deres perspektiv og det betyder, at selv den mindste plante ligner et træ, små dyr bliver enorme og små vandpytter er mindre søer.

Det er blandt andet det perspektiv, som er med til at gøre Unravel Two til et smukt spil. Omgivelserne er virkeligt smukke og detaljegraden i grafikken er meget høj. Lyssætningen er med mellemrum fabelagtig og det er svært ikke at blive imponeret over, hvor lækkert det her ser ud. Det originale Unravel var flot, men her bliver der lige skruet lidt ekstra op for det grafiske niveau - det er en sand fornøjelse at se på.

Der er i alt syv baner i Unravel Two og de er mellem 25 og 40 minutter lange - alt efter hvor grundig man er og om man spiller alene eller side om side med en ven. Selv om der er fokus på co-op i Unravel Two, kan det nemlig sagtens spilles alene. Det gøres enten ved skiftevis at tage kontrol over de to figurer, eller ved at lade den ene figur bære den anden og på den måde føles spillet præcis som et singleplayer spil.

Det er ret smart fundet på og det fungerer rigtigt fint - dog er der visse puzzles, som kræver at de to Yarny’er arbejder sammen. Spillet virker skræddersyet til co-op og det er da også sjovest sammen med en ven og man får tit den her “Ahh, det var smart udtænkt”, når man sammen får løst spillets mange puzzles.

Som i det første spil, bruger Yarny det garn han er lavet af, til at lave for eksempel en lasso han kan trække ting med, en lian han kan kravle op ad eller svinge sig i - eller lave broer han kan gå over eller trampoliner som han kan hoppe på, så han kan nå områder han ellers ikke ville kunne nå. Gameplayet er ikke væsentligt anderledes i forhold til forgængeren, men tilføjelsen af en ekstra karakter, åbner op for nogle langt bedre puzzles.

Som sagt består Unravel Two af syv forholdsvis lange levels, som de to venner skal hoppe, klatre og løbe igennem. Sværhedsgraden er langt mere jævn i dette spil i forhold til det første, men ønsker man nogle heftige udfordringer, kan man prøve kræfter med spillets nye Challenge Levels, for her skal man nok få udfordret ens puzzle- og platform-evner til det yderste.

Grafikken er som nævnt virkelig smuk, men også lydsiden kan være godt med. Lydeffekterne er fine og passende til spillet, men specielt soundtracket er fremragende. Musikken er trukket lidt tilbage i lydbilledet, men det er virkelig afslappende og bare rigtigt lækkert.

Unravel Two gør alt det en efterfølger skal gøre. Det er tro mod originalen, men tilfører nye elementer, retter de ujævnheder det første spil havde - og tilføjer co-op som virker virkelig godt. Det første Unravel var et godt spil, men co-op virker som en no brainer for et spil af denne type - og her har Coldwood Interactive virkelig ramt plet.

Unravel Two er tilgængelig på PlayStation Store til 149 kr. - og det er alle pengene værd.
+ Velfungerende gameplay - både i co-op og alene, fremragende grafik, smukt og afslappende soundtrack, Challenge Levels giver ekstra udfordring til øvede spillere
Levels kan være en smule for lange