Wargroove

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 31. juli 2019 - kl. 08:31
0 0

Det old-school turbaseret strategispil Wargroove er endelig udkommet på PlayStation 4, læs anmeldelsen af hyldesten til Advance Wars her.

Efter at have været ude på PC, Nintendo Switch og Xbox i omkring et halvt år, så er det fremragende Wargroove endelig udkommet til PlayStation 4. På den eneste side er det en klar hyldest til Nintendo klassikeren Advance Wars og på den anden side, er det stærkt nok til at stå på egne ben.

Kan du huske Advance Wars fra blandt andet Nintendo Advance? Hvis du kan, kan vi med glæde fortælle dig at Wargroove er det tætteste du kommer Intelligent Systems’ fremragende klassiker.

Ligesom Advance Wars, så er Wargroove et turbaseret strategispil, hvor man flytter ens tropper rundt i et begrænset område og kommer man tæt nok på modstanderen, kan man udføre et angreb. Efter man har udført de handlinger med de tropper man ønsker at flytte eller angribe med, så er det modstanderens tur og sådan fortsætter det, indtil en af siderne har vundet. Det er simpelt, det kræver stor strategisk snilde og det er særdeles velfungerende.

Man har en lang række forskellige tropper til rådighed og de har alle forskellige styrker og svagheder. Har ens tropper bue og pil, kan de angribe på afstand, mens de er dårlige i nærkamp - og er de derimod tungt bevæbnet, kan de ikke bevæge sig så langt ad gangen, men til gengæld er de effektive i kamp, osv. Det gælder om at lære troppernes styrker og svagheder, da de alle har modstandere som de er specielt effektive imod og modsat, har de også tropper, som det er specielt sårbare overfor.

Det er dog ikke kun troppernes styrker og svagheder, som spiller ind - det gør det omkringliggende terræn også. Hvis man bevæger sig rundt i skoven, er man bedre beskyttet mod angreb, men man kan ikke bevæge sine tropper ret langt ad gangen. Bevæger man sig op på et bjerg, vil man kunne se længere og et større del af kortet vil blive afsløret - og dermed kan man bedre se hvor de fjendtlige tropper er placeret. Man skal altså lære troppernes styrker og svagheder at kende og så også bruge terrænet til ens fordel, for at klare sig bedst mulig kan kamp.

Kampagnen i Wargroove er lang, måske endda næsten for lang. Flere af kampene kan tage op mod en time og det er som om, at det hele bliver trukket en smule i langdrag. Kampagnen har en meget snedig måde at håndtere sværhedsgraden på, som er langt mere fintfølende end bare for eksempel tre sværhedsgrader. Der er her fem sværhedsgrader og indenfor hver af disse, kan man blandt andet indstille hvor mange penge man ønsker at tjene i hver runde (penge som man bruger til at købe nye tropper for) eller hvor megen skade modstanderen kan påføre ens tropper. Disse indstillinger kan der løbende skrues på, indtil man rammer en sværhedsgrad, som passer til ens evner. Det betyder, at Wargroove kan tilpasses til både nybegyndere og til hardcore strateger, hvilket er fremragende.

Udover den lange kampagne, indeholder Wargroove også en Puzzle mode og en Arcade mode, hvor man i sidstnævnte bliver smidt ud i fem kortere kampe som gradvist bliver sværere og sværere. Denne del er, i modsætning til kampagnen, perfekt til kortere spilsessions. Multiplayer kan spilles både lokalt og online for op til fire spillere og der er masser af maps man kan kaste sig over med ens venner. Desværre har PlayStation 4 versionen ikke crossplay som PC, Switch og Xbox One udgaverne.

Oven i dette, er der også en særdeles effektiv bane editor. Her kan man, udover at bygge sine egne baner, også lave co-op baner eller en hel kampagne hvis man ønsker det. Det kræver som altid lidt arbejde, men det er en virkelig effektiv editor som Chucklefish har fået strikket sammen her og der ligger masser af baner man kan hente, som andre spillere har skabt.

Endelig er der et galleri med 75 concept arts fra spillets udvikling, der er et Codex hvor man kan lære meget mere om spillets tropper, terrænet og hele den mystiske verden som Wargroove udspiller sig i og en Jukebox med 25 stykker musik fra spillet, som man kan lytte til.

Alt i alt er Wargroove virkelig en kompetent pakke. Der er mange timers spil gemt her, men da Wargroove går i Advance Wars’ fodspor, bliver det aldrig nyskabende - men det bliver det i det her tilfælde ikke et dårligere spil af. Det virker som om, at der var nogen hos engelske Chucklefish, som blev trætte af at vente på, at Nintendo skulle fortsætte Advance Wars serien, så de har ganske enkelt lavet deres eget spil inspireret af Nintendos klassiker.

Wargroove stjæler kraftigt fra Nintendos serie, men det gør ikke noget, når man som minimum gør det lige så godt som originalen - og på visse punkter endda bedre. Wargroove kan købes nu på PlayStation Store for 142 kr., hvilket er en virkelig stærk pris, for et af spil af denne størrelse og denne kvalitet. Alle sofa-strateger bør anskaffe sig Wargroove nu.
+ Stor taktisk dybde, meget skalérbar sværhedsgrad, bane editoren, meget indhold
Historien er papirstynd, kampagnen bliver trukket for langt ud
0