We Love Katamari

Anmeldt af: Mikkel Vinther - 15. februar 2006 - kl. 21:29
Del denne artikel:
0 0

We Love Katamari er mere Katamari kærlighed fra Namco, men holder det gakkede gameplay også udenfor Japan?

Katamari Demachy var et af de mest originale spil, vi længe havde set, desværre udkom det aldrig her i Europa. Det har EA rettet op på og taget Namco’s efterfølger under deres vinger og udgivet den herhjemme.

We Love Katamari er efterfølgeren til sidste års Katamari Demachy og bringer os endnu engang ind i rollen som prinsen af alt kosmos, som skal ud og rulle alverdens ting op i en stor bold for at skabe endnu flere planeter.

We Love Katamari er nemlig et spil fra udviklerne til os, og det får de også sagt godt og grundigt i introen, da kongen af alt kosmos bliver invaderet af fans, der råber på mere Katamari Demachy. Kongen bestemmer sig for at gøre fansene tilfredse og laver så endnu mere Katamari.

Gameplay
En Katamari er groft oversat fra japansk en lille rund bold, som klæber til ting, og det er sådan set det, spillet går ud på. Du ruller rundt og ruller ind i mindre ting for dermed at vokse dig større, og jo større du bliver, desto større ting kan du rulle op i din Katamari.

Gameplayet lyder meget simpelt, men styringen er det, der gør hele oplevelsen så forfriskende, for man bruger udelukkende de to analog stiks til at rulle din katamari rundt med, man skubber begge to frem for at rulle frem og ved at skubbe dem i forskellige retninger, kommer man rundt og får rullet en masse ting op.

We_Love_Katamari

Gameplayet i Katamari er intet mindre end noget af det mest originale, der er set i mange år, og det er en sand fornøjelse at få lov til at spille det. For Katamari har intet kompliceret gameplay, det er bare en sand fornøjelse at rulle rundt og skrabe ting til sig. Dog skal man selvfølgelig have et mål med ens rulning.

Mens man løber rundt på jorden, er der en masse fans, der vil have, at man hjælper dem, og det udløser opgaver, hvor man skal rulle sig op til et vist antal cm eller meter indenfor en bestemt tidsramme. Det giver alt sammen et spændingsmoment, og man ruller rundt på banen i jagten på de ting, som man kan rulle op og som vil hjælpe til, at man hurtigt kan blive stor.

En anden ting ved at spille Katamari er, at man, mens man ruller rundt, måske ser en helt speciel figur og tænker ”den figur må jeg bare eje”, og så giver man den alt, hvad man har, for at blive stor nok til at rulle den op. Disse samlermomenter er noget, som sikrer spillet stor genspilningsværdi og gør, at man gider bruge en hel del tid på det.

Under hele spillets singleplayereventyr er man underholdt af ens far, kongen af kosmos, som snakker i det kongelige ”vi” og er lige så skør, som han altid har været. Denne gang får vi dog en del mere af hans baggrundshistorie med, og selvom det blot er der for at få en til at grine, er det en dejlig ting, at der en smule historie.

Dog har Katamari et overskud af humor, for kongen af kosmos er der altid med en morsom kommentar eller en meget syret historie, og det gør, at man tit og ofte sidder og trækker på smilebåndet undervejs.

We Love Katamari byder også på multiplayer i form af en versus mode, hvor man kæmper om at få skabt den største katamari på tid. Udover det er det også muligt at tage kontrol over en af prinsens mange fætre, og man kan nu sammen kæmpe sig gennem alle singleplayerbanerne. Styringen ændres en smule, og man er nu nødt til at arbejde sammen og kommunikere godt for at rulle hen, hvor man vil, men med lidt øvelse tænker man hurtigt de samme tanker og ruller i samme retning uden at snakke om det.

We Love Katamari er et friskt pust til branchen, det emmer af glæde og originalitet. Det er en sand fornøjelse at spille Katamari, og man bliver i sandhed i godt humør af det.

We_Love_Katamari

Grafik
We Love Katamari bibeholder den grafiske stil, som også var at finde i Katamari Demachy, hvilket er denne meget simple grafiske stil, som består meget af former, firkanter, trekanter og cirkler. Disse former spreder sig overalt i designet, og sammen med de mange paletfarver, som kommer i brug, er spillet en sand grafisk bombe af festfyrværkeri, der eksploderer over hele skærmen.

Der kan ikke siges nok positive ord om Katamaris grafiske stil, den virker måske meget simpel, men der er masser af detaljer, både når man er lillebitte og ruller rundt mellem benene på katten, og når man ruller højhuse op så let som ingenting, er der masser af detaljer i miljøet, som gør, at oplevelsen hele tiden er frisk.

Med de større miljøer i We Love Katamari følger der desværre også loadetider med. Når man bliver stor nok på en bane, bliver der åbnet for endnu mere af banen, og det resulterer desværre i loadetider, hvor spillet afbrydes i en 10 sekunder eller deromkring. Dog bliver man underholdt af ens far, mens der loades, hvor han taler om alle mulige underlige ting.

Men det kan ikke skjule, at loadetiderne er der, og de er trælse, for de bryder gameplayet og ødelægger spillets flow.

We Love Katamari byder til gengæld på en god og solid framerate, den holder sig klippestabil og falder aldrig, selv ikke når man er i fuldt sving med at rulle størstedelen af jordens befolkning op. Og det er en sand fryd bare at kunne rulle rundt, uden at frameraten falder og ødelægger flowet.

Lyd
Lyden i We Love Katamari er en eksplosion af alle mulige underlige lyde. Alene musikken i spillet er næsten hele spillet værd, de glade toner og evigt søde musik får en til at smile, uanset hvor dårligt det end måtte gå i spillet. Musikken er alt sammen meget J-pop inspireret og dejligt at høre på.

Dette skøre vanvid breder sig også til stemmerne i spillet, kongen af alt kosmos taler nemlig hverken japansk eller engelsk, til gengæld er alt hans tale lavet af scratching og det lyder fuldkommen sindssygt.

We_Love_Katamari

Men det er baggrundsmusikken, som virkelig gør Katamari til en positiv oplevelse, ganske enkelt fordi den er fyldt med glæde, og man elsker det hvert sekund.

Holdbarhed
We Love Katamari er ikke noget langt spil, det tager godt og vel en 8 timer at kæmpe sig igennem singleplayerdelen, men efter den er gennemført, går der ikke længe, før man løber tilbage til alle de gamle baner for at forbedre ens highscore og gøre ens Katamari større på den bane.

Multiplayer, og specielt co-op, holder også oplevelsen frisk, da det er sjovere at arbejde sammen. Men versus multiplayeren bliver hurtig tynd, da der ikke er meget kød på det.

Til gengæld holder Katamari i rigtig lang tid, mest af alt i kraft af dets fantastiske gameplay, som fanger en fra første sekund og sørger for, at man bliver ved med at spille det lang tid efter, at eventyret er slut.

Overall
We Love Katamari er et sandt festfyrværkeri af glæde og originalitet, spillet bobler af glæde, og man bliver i den grad glad af at spille det.

We Love Katamari er først og fremmest en af de mest nyskabende oplevelser, vi længe har set, og det fortjener at blive kigget på. Uanset dine genrepræferencer.
Fakta
We Love Katamari

We Love Katamari

Platformnone
UdviklerElectronic Arts
UdgiverElectronic Arts
Spillere1
Udgivelsesdato--1
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg PSlife her
Gameplay:9.0
Grafik:8.0
Online:
Holdbarhed:8.0
Overall 9.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.