Wipeout HD: Fury

Anmeldt af: Marco Kire - 15. december 2009 - kl. 15:23
8 0

For et års tid siden anmeldte vi her på PSlife Wipeout HD, som fik rosende ord med på vejen og en fornem karakter. Siden da er udvidelsen Fury blevet.

For et års tid siden anmeldte vi her på PSlife Wipeout HD, som fik rosende ord med på vejen og en fornem karakter. Siden da er udvidelsen Fury blevet udgivet på Playstation Store, og som noget nyt kan Wipeout HD med udvidelsen Fury fås på Blu-ray disc under navnet Wipeout HD Fury.

Furyudvidelsen byder på otte nye baner, 13 nye skibe (eller hvad man nu vil kalde dem), tre nye spiltyper, nyt musik og selvfølgelig nye trofæer. Stemningen i Wipeout HD Fury slås fast fra begyndelsen, hvor startmenuen er holdt i sorte og røde farver, som bryder med hinanden. Musikken er tempofyldt og tilhører nærmest technogenren, men elektronisk musik er det i høj grad. Alle menupunkter og tekst er på dansk, og går man ind i ”karriere”, får man valget mellem Fury og Wipeout HD. Vælger man Wipeout HD, nedsættes tempoet, og stemningen bliver en kende mere afslappet. Tiltrækkes man af Fury og går ind i dette, bibeholdes det høje tempo og den hurtige musik.

Med Furyudvidelsen er Wipeout HD blevet et omfangsrigt spil, hvor karrieredelen sammenlagt byder på 167 guldmedaljer, som skal vindes (hvis man er en rigtig Wipeout-fan). Der er som sagt kommet tre nye spiltyper til. Den første er Detonator, hvor skibet er udstyret med en pulskanon, som udsender såkaldte EMP-bølger til at ødelægge miner, som er placeret rundt omkring på banerne. Her gælder det om at optjene point, og jo mere præcis man er til at ramme minerne med pulskanonen, desto højere score opnår man. I spiltypen Zone Battle har man til opgave at nå zonemålet før de andre, og som noget nyt kan man konkurrere imod op til syv modstandere. Til sidst er der Eliminator, hvor der er mulighed for at bruge alle våbnene i spillet til at tilintetgøre modstanderne. Her gælder det ikke om at komme først, men om at ødelægge så meget af modstandernes skibe som overhovedet muligt. Jo mere der ødelægges, desto flere point indtjenes.

I forhold til Wipeout HD er der ikke noget nyt at rapportere om på grafikfronten. Grafikken er holdt i samme retrostil med fuld HD i 1080p og 60 frames pr. sekund, og eksplosioner og farver suser om ørerne på spilleren. Der kan opstå problemer med frameraten, men det er meget sjældent, hvilket er imponerende spillets høje tempo taget i betragtning. Da Wipeout HD Fury blot er en udvidelse af Wipeout HD fra sidste år, ville ønsket om en ændring af grafikken have været for stort. Jeg havde dog håbet på, at da spillet blev udgivet på Blu-ray disc, at der ville være sket noget stort, men det er der altså ikke. Jeg havde gerne set, at man havde bevæget sig væk fra den klassiske stil til en mere nutidig og fotorealistisk stil. Men det er selvfølgelig en smagssag.

Styringen af skibene er glimrende og præcis, og som noget nyt i Wipeout HD i forhold til ældre udgaver, er der en såkaldt Pilot Assist, der fungerer som en slags elektronisk stabiliseringskontrol, som man tilnærmelsesvis også kender på nye biler i dag. Assistenten forhindrer spilleren i at skride ud og ramme barriererne. Inkarnerede Wipeout-spillere vil formentlig se dette som et stort minus, da man også har mulighed for at tilkoble assistenten under et løb online, og man kan derfor drage stor fordel af den. Der er tre sværhedsgrader, men selv på det letteste niveau er det voldsomt udfordrende at tilstræbe sig en sejr. Jeg har ikke prøvet andre spil i Wipeout-serien før, men jeg er dog fan af racing og har trods alt prøvet stort set alle andre racerspil med stor succes, så jeg er forbavset over, at niveauet er sat så højt. Styrer man skibet til perfektion, er det muligt at få en førsteplads, men det er langt fra alle, der har evnerne til dette. Den høje sværhedsgrad er nok den største hage ved spillet, og det tillader ikke nytilkomne spillere at opnå succes uden en hård og lang kamp, hvilket kan være frustrerende. Dermed er det måske også begrænset, hvor mange flere eksemplarer Sony får solgt.

Den elektroniske musik er som sagt tempofyldt, hvilket passer ganske godt til Fury. Dog sidder jeg tilbage med fornemmelsen af, at udviklerne ikke har ofret mange kræfter på arbejdet med den nye musik til Fury, og at det næsten er tilfældigt lagt ind. Desuden er den musikalske kvalitet ikke høj, og det hele bliver en tand for arcadeagtigt i den der 90’er SEGA-stil, men igen er det en smagssag, om man kan lide det eller ej. Heldigvis er der mulighed for at slukke eller skrue ned for musikken, så det kommer alle til gode.

Ligesom i Wipeout HD er der mulighed for at spille online i Wipeout HD Fury. Men antallet af onlinespillere er tilsyneladende ikke imponerende, da jeg under testperioden kun havde et meget smalt udvalg af spil, jeg kunne deltage i. Men lykkes det at komme ind i et spil, fungerer det ganske udmærket. Frameraten daler ikke synderligt, og heldigvis bliver det en smule nemmere at opnå en god position i et race, da der nok er en god blanding af nybegyndere og erfarne Wipeout-spillere i et race. Man har også mulighed for at spille sammen med en ven i split screen, hvilket er en fantastisk feature. Jeg tror dog, at man kunne have øget underholdningsværdien betragteligt ved at udbygge split screen, så 4 spillere kunne kæmpe mod hinanden, som der er rig mulighed for i et spil som Motorstorm: Pacific Rift.

Wipeout HD Fury er et spil med højt tempo, en retrografik i fuld HD og et spil uden konkurrenter. For fans af Wipeout-serien er Wipeout HD Fury et must buy, og da det er et PSN spil, fås det til en god pris – også hvis man ønsker at få det på Blu-ray disc. Men har man ikke prøvet andre Wipeout-spil, vil man blive overrasket af den høje sværhedsgrad, som ikke giver meget plads til at lære spillet at kende. Dertil synes jeg, at spillet generelt er alt for gammeldags, og at det kunne have været et rigtig godt spil for måske fem år siden, men i dag kan jeg pege på mange andre spil til Playstation 3, som har større underholdningsværdi og som appellerer til flere. Men mennesker er heldigvis forskellige, så der er uden tvivl mange, der kan få stor glæde af Wipeout HD Fury.
Fakta
Wipeout HD: Fury

Wipeout HD: Fury