WipEout Omega Collection

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 5. juni 2017 - kl. 18:01
6 5

Siden det første spil i 1995, har der været et WipEout-spil på alle PlayStation platforme lige siden. Nu er det PS4’s tur og vi har set nærmere på WipEout Omega Collection.

Min første spillekonsol var den originale PlayStation (PSX) og det spil, der fik mig til at hoppe væk fra Amiga og PC og ombord i konsollerne var det originale WipEout. Jeg så spillet for første gang hos en god kammerat og jeg var meget betaget; den fantastiske elektroniske musik fra Leftfield, Prodigy og The Chemical Brothers, det sublime design fra The Designers Republic og det lynhurtige gameplay gjorde at jeg bestemte mig for at det spil skulle jeg have - og dermed også en PlayStation.

WipEout har en helt speciel plads i mit hjerte og derfor var det også med en vis portion nervøsitet, at jeg satte mig ned for at anmelde WipEout Omega Collection - for hvad nu hvis det faldt helt igennem? Der er som sådan ikke tale om et nyt WipEout spil her, da Omega Collection er to remastered spil og en remastered udvidelse; nemlig WipEout HD (PS3), udvidelsen WipEout HD Fury (PS3) og WipEout 2048 (PS Vita). WipEout HD var i sig selv en mini-opsamling, da det var et sammenkog af WipEout Pure og WipEout Pulse fra PSP.

Hvis du ikke kender til WipEout serien, så er det nu du skal hoppe med på vognen. Et lille stykke ude i fremtiden er Formel 1 blevet afløst af hæsblæsende højhastighedsrace med små svævende racerrumskibe. Det er slut med kedelige baner og indviklede regler, her er der fuld knald på, der er våben indblandet og her er masser af teams som konkurrerer mod hinanden på baner med vilde hop, skarpe sving og vanvittige hastigheder.

Der er to typer af kampagner i WipEout Omega Collection, nemlig den fra WipEout 2048 og den fra WipEout HD/Fury - og de er struktureret forskelligt. 2048 kampagnen består af tre Anti-Gravity Racing Championships, som alle består af en række forskellige løb. Man optjener XP for at opnå de mål, der er sat op for de enkelte løb, som for eksempel at vinde løbet eller blive mindst nummer fire - og når de mål er opnået, åbner man op for et nyt løb. Når man har optjent XP nok, går man en level op og man åbner op for nye fly og lignende.

Kampagnerne i HD og Fury er lidt mere simple; her er otte events, som består af en række forskellige løb og man får 3 points for at vinde, 2 points for at blive nummer to og 1 points for at blive nummer tre i løbene. Når man har optjent point nok, åbnes der op for nye events og nye fartøjer. Det er mere simpelt men faktisk de sjoveste at spille.

Foruden kampagnerne er der en singlerace mulighed som hedder Racebox, hvor man kan vælge hvilke regler der skal være for løbet og hvilke mål der skal nås. Disse løb kan spilles enten alene eller i splitscreen sammen med en ven i sofaen. Endelig er der onlinedelen, hvor man kan deltage i løb for op til otte spillere eller man kan lave sine egne løb, som andre spillere kan deltage i. Net-koden virker stabil og vi havde ingen problemer med at finde og forbinde til løb - og når man var i gang med at spille, oplevede vi kun, at det kørte flydende. I et spil der er så hurtigt som WipEout, er det ekstra vigtigt at net-koden er hurtig og det virkede til at fungere fint her.

Spillet byder på en række forskellige løbstyper, for eksempel Race, Time Trial, Speed Lap, Eliminator, Zone, Zone Battle og flere andre. Der er forskellige regler og mål i de forskellige løbstyper og desværre er det kun i HD Fury at disse bliver forklaret - i HD og 2048 er man ude i noget gætteleg omkring, hvad der skal til for at få det eftertragtede XP og points. Det skal dog siges, at mange af løbstyperne giver sig selv, men det er frustrerende ikke at vide hvilke udfordringer man står overfor i de resterende løbstyper.

Uanset hvilken spilmulighed man vælger, er der garanti for race i fuld fart. WipEout Omega Collection indeholder 26 baner og over 45 forskellige fly fra 13 forskellige teams som for eksempel Feisar, Piranha Advancements, AG-Systems og Tigron. Alle teams har deres egne fly med hver deres designs, styrker og svagheder og de kan alle udstyres med både offensive våben som raketter, missiler, plasma og et våben som suger energi fra modstandere, samt defensive våben som miner og bomber.

Banerne er godt designet med skarpe sving, dybe drops og hurtige langsider. Det er værd at bemærke, at banerne i 2048 kampagnen er langt bredere end i HD og Fury og det er både godt og skidt. Lidt af den originale WipEout følelse forsvinder ved de her brede baner, men det virker så også som om, at hastigheden er noget højere, så der er både for og imod denne banedesignændring. Hastigheden man suser rundt på banerne med kan smelte ens hjerne og til hjælp har flyene luftbremser, som gør det lidt lettere at komme rundt i de skarpe kurver eller foretage en hurtig undvigemanøvre. Det er et must, at man lærer at bruge de her luftbremser, for ellers har man ikke en chance.

Man kan i spillets menuer også vælge at aktivere Pilot Assist, som er en features på flyene, som automatisk holder dem væk fra banens kanter via et usynligt kraftfelt. Det betyder, at man lettere kan holde sig på banen, men det betyder også, at spillet nogle gange kan blive lidt forvirret og sender ens fly i mærkelige retninger. Så hvis man kan klare sig uden Pilot Assist, så er det klart at foretrække. Rundt omkring på banerne ligger der Speed Pods som giver ens fly et midlertidigt hastighedsboost og der ligger også Weapon Pods, som aktiverer de forskellige våbensystemer ombord på ens fly.

Musikken i WipEout har altid været et vigtigt element for mig og her skuffer WipEout Omega Collection heller ikke. Spillet indeholder 28 club- og drum ’n’ bass tracks fra artister som The Prodigy, Swedish House Mafia, The Chemical Brothers og flere andre. En del af de forskellige tracks er remixed i specielle WipEout Omega versioner og der er nogle virkeligt fede numre på det her soundtrack. Jeg savner dog lidt flere features omkring musikken, for eksempel at kunne se hvilket nummer man hører inden man starter en bane eller muligheden for at lave ens egen playliste med ens favoritnumre.

Grafikken i WipEout Omega Collection er virkelig sprød og lækker. Den er måske ikke specielt detaljeret og det er her man kan se, at det er en remaster af ældre spil, men det hele glider blødt afsted ved 60 frames i sekundet og på en almindelig PlayStation 4 kører spillet i fuld HD, mens det på en PlayStation 4 Pro kører i native 4K uden motionblur og vælger man at aktivere motionblur, kører det i en lavere opløsning, som bliver opskaleret til 4K. Det er virkelig en fornøjelse at se en klassiker som WipEout i 4K med HDR og i 60 frames - det er smukt.

The Designers Republics enkle og smukke designstil kan stadig ses i spillet, på blandt andet flyenes bemalinger og ikke mindst i designet af spillets menuer, som er flotte og stramt designet. WipEout Omega Collection formår ganske fint at ramme den unikke og flotte stil, som mange af os kan huske fra de første WipEout spil og som et kvalitetsstempel til designet, så holder det stadig den dag i dag, mere end 20 år senere.

Der er flere forskellige som har forsøgt sig med lignende spil, men WipEout er stadig det eneste rigtige. Det beviser WipEout Omega Collection også, for selv om man godt kan mærke og se, at spillene har lidt år på bagen, så byder det stadig på lækkert futuristisk design, et fedt elektronisk soundtrack og ikke mindst lynende hurtigt og vanedannende gameplay, hvor man virkelig skal være klar for at få succes.

Er du fan af WipEout serien, er denne Omega Collection en pakke du bare skal eje og hvis du ikke tidligere har stiftet bekendtskab med serien, så kan du passende gøre det nu - og det kommer kun til at koste dig 279 kr. på PlayStation Store. WipeOut har aldrig set bedre ud end det gør nu i 4K med HDR og man kan håbe, at Omega Collection bliver en succes for Sony, for det kunne være virkelig dejligt, hvis vi kommer til at se et helt nyt WipEout spil på PlayStation 4.
+ Vanedannende WipEout gameplay, flot design og flydende grafik, lækkert elektronisk soundtrack, godt med indhold til en god pris
Løbstyper forklares ikke altid tydeligt nok, Pilot Assist kan være frustrerende visse steder
5